Porsche 914 to sportowy samochód osobowy produkowany przy współpracy Porsche i Volkswagena. Auto pojawiło się w 1969 roku, jednak jego historia była bardzo burzliwa. Dużo osób zna historię o nie do końca prawdziwym Porsche 924 czy 944, jednak wszystko zaczęło się przy modelu 914.
Porsche powoli zaczęło myśleć o następcy dla słabszej 911-ki – 912, z kolei Volkswagen także chciał już zastąpić swojego Karmann-Ghię. Z uwagi na bliską znajomość szefów Porsche i VW (córka Heinricha Nordhoffa – VW – była żoną bratanka Ferry’ego Porsche), Panowie zawiązali ustną umowę która zakładała wspólne opracowanie sportowego pojazdu, o wspólnej karoserii, który przez Porsche byłby wypuszczany z 6-cylindrowym silnikiem, a przez Volkswagena – z 4-cylindrowym. Wszystko szło zgodnie z planem, a za wytwarzanie karoserii miał być odpowiedzialny zakład Karmann.
Niestety nieoczekiwanie stan zdrowia Nordhoffa się pogorszył, wskutek czego szef VW zmarł w 1968 roku. Jego następca, Kurt Lotz, miał nieco inne podejście do sprawy, a ponieważ wcześniejsze umowy między Ferrym, a Heinrichem nie zostały oficjalnie spisane, Lotz nie zgodził się na wcześniejsze warunki. Uważał iż cały projekt należy do Volkswagena, a Porsche mogłoby z niego korzystać jedynie wykupując karoserie.
Na szczęście osiągnięto konsensus, zawiązując w 1969 roku spółkę VW-Porsche-Vertriebsgesellschaft GmbH. Tym samym klepnięto ostatecznie decyzję o produkcji Porsche 914/4 (z 4-cylindorwym silnikiem) i 914/6 (z 6-cylindrowym silnikiem). Na europejskim rynku, modele były oznaczane specjalnym znaczkiem na którym widniało zarówno logo VW jak i Porsche. Nadwozie wydaje się na pierwszy rzut oka proste i nawet wręcz nudne, jednak proste linie były tu kluczem do sukcesu. Co więcej, nadwozie było na tyle niskie, że aby spełnić wymogi dotyczące wysokości reflektorów, trzeba było zamontować otwierane światła.
914-ka miała nadwozie typu targa, a panel dachowy można było schować w bagażniku za centralnie umieszczoną jednostką napędową. Dodatkowo z przodu również znajdował się bagażnik, co czyniło pozornie ciasną 914-kę praktycznym autem. Połącznie Porsche i Volkswagena nie podobało się większości fanów marki z Zuffenhausen, którzy „wyrzekli się” nowego dziecka niemieckiej marki.
Do napędu 914/4 zastosowano 1,7-litrowy silnik benzynowy pochodzący z Volkswagena 411 E, który generował 80 KM. 6-cylindrowa jednostka z kolei dysponowała mocą 110 KM. Oba motory to silniki typu boxer. Ponieważ druga odmiana była sporo droższa od 914/4, a niewiele tańsza od większej (i szanowanej) 911-ki, sprzedawała się bardzo kiepsko. Po wyprodukowaniu 3332 egzemplarzy, w 1973 roku zakończono produkcję 914/6, a 914/4 otrzymało nowy, 2-litrowy, 100-konny silnik.
Rok później w ofercie pojawiła się jeszcze 85-konna jednostka 1.8. Dzięki niskiej masie wynoszącej niespełna 1000 kg, auto prowadziło się dynamicznie. Moc kierowana była na tylną oś za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej. Z okazji różnych jubileuszy wypuszczano specjalne modele prototypowe, i tym samym na 60. Urodziny Ferdynanda Porsche powstał model 914/8 z 260-konną jednostką V8.
Ostatecznie produkcję 914/4 zakończono w 1976 roku po zmontowaniu blisko 120 000 egzemplarzy. Tym samym popularność 914-ki przerosła oczekiwania zarządu.