Renault 8 to samochód osobowy klasy średniej-niższej produkowany przez francuskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne. Auto pojawiło się w 1962 roku jako następcę modelu Dauphine, a stylistycznie nawiązuje do partnera biznesowego Renault – modelu Alfy Romeo – tipo 103.
R8 (skrót od Renault 8) występował jedynie jako 4-drzwiowy sedan. W momencie debiutu. Auto do złudzenia przypominało również w tym okresie debiutującą Simcę 1000. Auta nie dość że miały prawie identyczne nadwozia, to jeszcze korzystały z podobnych podzespołów. Z racji iż oba modele przewidziane były na ten sam rynek, a Simca i Renault nie współpracowały, taka kolej rzeczy była bardzo niecodzienna. R8 bardzo wyróżniał się pewnym rozwiązaniem – hamulcami tarczowymi na 4 kołach, a na dodatek miał niezależne zawieszenie wszystkich kół.
Oprócz tego, R8 miało także z tyłu umieszczony silnik, który był zamontowany wzdłuż. Jeśli chodzi o jednostki napędowe oraz inne podzespoły (m.in. układ chłodzenia) R8 korzystał ze sprawdzonych rozwiązań innych modeli Renault – w tym R4 czy Floride. 8-ka napędzana była 1- oraz 1,1-litrowymi jednostkami benzynowymi, które generowały kolejno 43 oraz 50/61 KM. W 1963 roku do oferty, obok 4-biegowej skrzyni manualnej, wprowadzono 3-stopniowy automat z elektromagnetycznym sprzęgłem Jaegera. Rok później zadebiutowała topowa odmiana R8 – Gordini. Auto wyróżniało się niebieskim malowaniem z białymi pasami. Początkowo napędzał go 90-konny silnik 1.1.
Renault 8 Gordini w 1967 roku przeszedł modernizację stylistyczną pasa przedniego, jednocześnie otrzymując nowy, 1,3-litrowy silnik o mocy 104 KM. S jednostką współpracowała 5-biegowa skrzynia manualna. 2 lata wcześniej na rynku pojawił się Renault 10, który był nieco lepiej wyposażonym oraz ciut większą odmianą R8 (ten sam rozstaw osi, ale zwiększona długość). Moc w R8 kierowana była na tylne koła. W 1976 roku zakończono jego produkcję, a następcą został model 12.