Rover 45 to brytyjski samochód osobowy należący do segmentu C. Auto pojawiło się w 1999 roku, choć znane było już od kilku lat. 45-tka była bowiem nie tylko następcą dla serii 400, ale przede wszystkim była jedynie jej zmodyfikowaną wersją. Rover nie było stać na nowy model, dlatego musiał ciągle wypuszczać unowocześnione wersje poprzednich aut (podobnie było z serią 200 i modelem 25).
Brytyjczycy liczyli iż ich ówczesny właściciel BMW w końcu wyłoży fundusze pozwalające na opracowanie nowego modelu – oczekiwania były jednak daremne, bowiem krótko po wypuszczeniu modelu 25 i 45, BMW sprzedało swoje akcje brytyjskiemu konsorcjum Pheonix. 45-tka różniła się od swojego poprzednika atrapą chłodnicy, zderzakami, maską oraz większą ilością chromów. Oprócz tego usztywniono także zawieszenie.
W 2004 roku odświeżono jeszcze Rovera 45 poprzez zmianę reflektorów, grilla oraz zderzaków i klapy bagażnika. Do napędu służyły benzyniaki 1.4 (103 KM), 1.6 (109 KM), 1.8 (115 KM) oraz 2.0 V6 (150 KM), a także turbodiesle 2.0 generujące 101 i 113 KM. Moment obrotowy kierowany był na przednią oś za pośrednictwem 5- biegowej skrzyni manualnej, automatycznej lub bezstopniowej przekładni CVT.
W 2005 roku zakończono produkcję Rovera 45.