Volvo 244 to jeden z najpopularniejszych i najbezpieczniejszych ówcześnie aut na świecie. Pojazd pojawił się w 1974 roku jako następca dla modelu 140, z którym zresztą był technicznie powiązany. 244 należy do rodziny serii 200, gdzie liczba dziesiątek w nazwie oznaczała ilość cylindrów, a liczba jedności oznaczała ilość drzwi. Tak więc 242 była 2-drzwiowym sedanem, 245 5-drzwiowym kombi, a 244 – 4-drzwiowym sedanem.
Już w 1976 roku auto zostało uznane za wzór bezpieczeństwa dla importowanych aut osobowych. Jego solidność została doceniona nawet 15 lat później przez Insurance Institute for Highway Safety. W 1977 roku przeprowadzono pierwszy facelifting – zmianie uległ pas przedni, a główną zmianą było zastąpienie okrągłych reflektorów prostokątnymi. Oprócz tego delikatnej modyfikacji uległy tylne światła. 3 lata później poprawce uległ znów pas przedni, zderzaki oraz tylne światła.
Wśród silników benzynowych dostępne były jednostki o pojemności 1.9 (który na potrzeby niektórych rynków został zmniejszony do 1,7 litra), 2, 2.1, 2.3 oraz 2.7 V6 (mimo iż seria 260 była bardziej luksusowa i wyposażona w 6-cylindrowe silniki) i mocy kolejno 90, 80/97, 97/100/107/123 oraz 155 (2.1 Turbo), 112/136/140 KM. W 1979 roku, jako pierwszy samochód osobowy na świecie, Volvo wypuściło 2,4-litrowego diesla R6, którego zakupili od Volkswagena. Ci jednak wypuścili go dopiero w 1982 roku w dostawczym LT. Jednostka rozwijała 82 KM, a w późniejszych latach moc obniżona została wskutek modyfikacji do 79 KM.
Co ciekawe, Volvo aby ominąć wysokie opłaty za określone objętości skokowe jednostek, postanowiło zmodyfikować silnik poprzez odjęcie 1 cylindra i tym samym zmniejszenie pojemności do 2 litrów i mocy do 69 KM. W zależności od wersji, do wyboru był 3- lub 4-biegowy „automat” oraz 4-biegowa skrzynia manualna z nadbiegiem i 5-stopniowa ręczna skrzynia. Moc kierowana była na tylną oś.
W 1983 roku, celem uproszczenia nomenklatury Volvo zrezygnowało z wyszczególniania swoich modeli pod względem wersji nadwoziowej i wszystkie modele, tj. 242, 244 i 245 otrzymały jedną nazwę – 240.