Kia Opirus to samochód osobowy klasy średniej-wyższej produkowany przez południowokoreański koncern motoryzacyjny. Auto zadebiutowało w 2002 roku jako następca modelu Enterprise, natomiast na północnoamerykańskim rynku pojazd sprzedawano pod nazwą Amanti. Konstrukcyjnie luksusowa Kia bazowała na modelu Grandeur. Kia Opirus występowała jako 4-drzwiowy sedan, jednak mimo wielu znaczących zalet nigdy nie odniósł sukcesu.
Jednym z głównych powodów był prawdopodobnie jego wygląd, bowiem nie dość że Opirus łudząco przypominał Mercedesa W210, to próba wzorowania się na konkurentach przyniosła zupełnie odwrotny efekt. Auto wyglądało niezgrabnie i koślawo przez co design zupełnie nie pasował do charakteru auta. Kia Opirus bardzo dobrze wypadała jeśli chodzi o wnętrze i wyposażenie pojazdu, które było bardzo bogate. Auto zostało wyposażone m.in. w system kontroli powietrza AQS, który oczyszczał je, dbał o miły zapach a dodatkowo jonizował ujemnie. Pasażerowie nie narzekali na brak miejsca zarówno na nogi jak i nad głową.
W 2007 roku przeprowadzono facelifting, który objął zmianę pasa przedniego i tylnego, co przyniosło wzrost całkowitej długość pojazdu. Dodatkowo dopracowane zostało zawieszenie oraz przeprojektowana deska rozdzielcza. 2 lata później dokonano drugiego liftingu, jednak był on nieco skromniejszy niż w pierwszym przypadku. Zmianie poddano atrapę chłodnicy, zderzaki oraz odrobinę wnętrze. Do napędu służyła dosyć paliwożerna jednostka benzynowa V6 o pojemności 3.5 litra, która generowała 203 KM. Przy okazji pierwszego liftingu, do oferty wprowadzono 267-konną jednostkę 3.8 V6, która nie dość że zapewniała Kii Opirus lepsze osiągi, to jeszcze była oszczędniejsza.
W 2011 roku zakończono produkcję Kii Opirus, a jej następce – model Cadenza, wprowadzono do sprzedaży już 2 lata wcześniej.