Lotus Europa to sportowy samochód osobowy produkowany przez brytyjskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne. Auto pojawiło się w 1967 roku i było pierwszym modelem Lotusa przeznaczonym do ruchu ulicznego, z centralnie umieszczonym silnikiem. Z powodu iż Lotus nie planował ograniczyć sprzedaży pojazdu tylko na swoim rynku, ale sprzedawać pojazd w całej Europie, samochód otrzymał taką właśnie nazwę.
Lotus Europa był konstrukcyjnie oparty na stelażu ze stalowych profili, do którego mocowane było nadwozie z włókna szklanego. Pojazd charakteryzował się bardzo niską masą (zaledwie ok. 650-700 kg) oraz bardzo dobrym, wyścigowym wręcz prowadzeniem. Problemem jednak była jednostka napędowa, która wraz ze skrzynią biegów została przejęta z Renault 16 (Lotus planował dystrybuować Europę poprzez salony Renault). 1,5-litrowy silnik napędzający 2-miejscowego Lotusa, generował zaledwie 78 KM.
W 1969 roku, gdy pojawiła się druga seria Europy (S2), oprócz drobnych zmian konstrukcyjnych wprowadzono także mocniejszy, 83-konny silnik 1.6. 2 lata później wprowadzono do oferty zmodyfikowany silnik Forda wykorzystywany także w Lotusie Elan. 1,6-litrowa jednostka Twin Cam rozwijała 105 KM. Najmocniejszą odmianą Europy S2 była tzw. „Big Valve” - 1,6-litrowy silnik benzynowy miał 126 KM i był połączony z 5-biegową przekładnią od Renault. W takiej konfiguracji, Europa otrzymywała dopisek „Special”.
W 1975 roku zakończono produkcję Lotusa Europa. W 2006 roku, Lotus reaktywował model Europa, jednak tym razem otrzymał on dopisek „S”. Nowy Lotus Europa S nie miał stricte wyścigowym autem – założeniem było stworzenie stosunkowo wygodnego, 2-osobowego GT. W związku z tym, bazujący na Elise'ie pojazd, otrzymał inny, nieco łagodniejszy lecz wciąż sportowy design, większy bagażnik (154 litry), sztywny dach, klimatyzację, poduszkę powietrzną dla pasażera, elektrycznie sterowane szyby, a przy tym wsiadanie i wysiadanie nie wymagało umiejętności zawodowego gimnastyka lub gimnastyczki.
Przez te wszystkie udogodnienia, Europa S ważyła blisko 1 tonę. Początkowo do napędu służył centralnie zamontowany silnik benzynowy stosowany również w Oplu Speedsterze Turbo – 2-litrowa jednostka wspomagana turbosprężarką generowała 200 KM. Moc kierowana była na tylne koła za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej. Ponieważ Europa S nie sprzedawała się zgodnie z oczekiwaniami, szef rozwoju Roger Becker postanowił nieco zmodernizować pojazd – zawieszenie zostało utwardzone i dopracowane pod kątem ostrzejszej jazdy, zastosowano większe tarcze hamulcowe, szersze opony a przede wszystkim – większą turbosprężarkę.
Tak zestrojone auto otrzymało dopisek „SE”. Jednostka generowała teraz 225 KM. Niestety ze względu na zmiany norm spalania, produkcja Lotusa Europa S i SE została w tym samym roku wstrzymana po wypuszczeniu odpowiednio 408 i 48 sztuk. Tym samym, Lotus Europa SE stał się jednym z najrzadszych ulicznych samochodów Lotusa.