Mercedes-Benz GL to największy SUV w ofercie marki ze Stuttgartu. Auto zadebiutowało w 2006 roku (X164) i było spokrewnione z klasą ML.
GL powstało głównie z myślą o rynku amerykańskim, ale w Europie również został bardzo dobrze przyjęty. Ciekawe jest to, iż miał być to model zastępujący legendarną klasę G, jednak po wielu protestach, Mercedes postanowił zachować i rozwijać jeden ze swoich najstarszych modeli. Stylistyka została dobrze odebrana przez odbiorców, jednak wielu zarzuca pojazdowi niezgrabne kształty. Fakt, GL jest bardzo duży (ponad 5 metrów długości, 1,9 m szerokości i 1,8 m wysokości), jednak inżynierom udało się uzyskać zaskakująco dobry jak na te rozmiary współczynnik oporu powietrza Cx=0,37.
Wnętrze jest bardzo obszerne – każdy znajdzie tam tyle miejsca, ile sobie zażyczy, a dodatkowo auto ma 3 rzędy siedzeń, więc zabierze na swój pokład aż 7 osób. W takiej konfiguracji pojemność bagażnika wynosi 300 litrów. Gdy złożymy II i III rząd siedzeń, liczba ta wzrośnie aż do 2300 litrów.
W 2009 roku model został odświeżony. GL otrzymał nowe zderzaki, grill oraz lampy. Ciekawym dodatkiem jest pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC, które ma kilka trybów pracy, w tym możliwość zwiększenia prześwitu do ponad 30 cm, co zwiększa głębokość brodzenia do 60 cm. Oprócz tego GL wyposażony jest standardowo w napęd 4MATIC, który w połączeniu z blokadą tylnego mostu, czy systemu kontroli zjazdu ze wzniesienia bardzo przydaje się w terenie – również tym trudniejszym, bo i z takim GL może sobie poradzić.
Pod maską znalazł się m.in. 4,7- oraz 5,5-litrowy benzyniak V8. Generują one odpowiednio 340 oraz 388 KM. Wśród diesli na początku dostępne była 3-litrowa jednostka V6 oraz 4-litrowa V8-ka. Pierwsza rozwijała 224, a druga – 306 KM. Przy okazji wcześniej wspomnianego liftingu, do oferty dołączyły dwie widlaste „szóstki”, również o pojemności 3 litrów. Słabsza mogła rozwijać 211, a mocniejsza – 265 KM. Ze wszystkimi jednostkami współpracowała 7-biegowa skrzynia automatyczna.
W 2012 roku do sprzedaży wprowadzono II generację ogromnego GL-a (X166). Pomimo i tak już sporych rozmiarów, nowa odsłona była jeszcze większa od poprzednika, a co ciekawe, udało jej się nieco schudnąć. Auto korzysta z płyty podłogowej poprzednika, a stylistyka została bardziej nastawiona na dynamikę i nutę agresji. Dzięki temu GL wygląda zdecydowanie zgrabniej niż wcześniej.
Podobnie jak wcześniej, bardzo przestronne i starannie dopracowane wnętrze zapewni wysoce komfortowe warunki 5 osobom, a w razie potrzeby, rozkładane 2 fotele w trzecim rzędzie przewiozą w odrobinę mniej wygodnych warunkach dodatkową liczbę pasażerów. Pojemność bagażnika w razie złożonych foteli ostatniego rzędu wynosi blisko 700 litrów.
W zależności od rynku pod maską mogły występować różne warianty mocy poszczególnych silników, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. W pierwszym przypadku w Europie podstawową jednostką była 4,7-litrowa V8-ka o mocy 435 KM (367 KM w USA), natomiast tylko w USA dostępny był jeszcze 3-litrowy motor BiTurbo, generujący 333 KM. Jedyny, 3-litrowy turbodiesel BlueTEC rozwijał 258 KM (243 KM w USA).
Tym razem Mercedes zdecydował się oddać swój model do tunera AMG. Efektem tego był GL63 AMG z potężną, 5,5-litrową V8-ką o mocy 557 KM. Standardowo wszystkie wersje miały napęd na 4 koła 4MATIC oraz 7-biegową skrzynię automatyczną G-Tronic.
W 2015 roku Mercedes ze względu na zmianę nazewnictwa swoich modeli wycofał GL-a z rynku. Zmieniła się nie tylko nazwa, przy okazji Mercedes postanowił nieco odświeżyć stylistykę nowego modelu – GLS-a. I trzeba przyznać, że wyszło im to całkiem nieźle.
Konkurentami dla Mercedesa GL są m.in. Audi Q7 oraz Range Rover.