Mercedes-Benz Vaneo (W414) to rodzinny kombivan produkowany przez ówczesny koncern DaimlerChrysler. Auto pojawiło się w 2001 roku. Jego nazwa pochodzi od zlepku słów „van” oraz „neo”, co miało oznaczać nowego vana.
Mercedes Vaneo był konstrukcyjnie oparty na najmniejszej w gamie modelowej Mercedesa – klasie A. auta praktycznie różniły się tylko nadwoziem, co oznacza że Vaneo nie tylko przejął zalety klasy A, ale także liczne jej wady. 5-drzwiowe nadwozie ma charakterystyczny, mocno pochylony przód, a maska z szybą tworzą jedną linię. Tył z kolei został gwałtownie zakończony kątem 90 stopni.
Dużym ułatwieniem przy wsiadaniu i wysiadaniu są tylne boczne drzwi przesuwane. Z kolei klapa bagażnika mogła być jednoczęściowa podnoszona oraz dwuczęściowa otwierana na boki. Wnętrze było dosyć przestronne, a Vaneo mógł przewieźć od 5 do 7 osób, jednak dużym mankamentem była słaba jakość użytych do wykończenia materiałów oraz ich spasowanie.
Do napędu posłużyły 4 cylindrowe silniki – benzynowy 1.6 (82, 102 lub 125 KM) oraz wysokoprężny 1.7 CDI (75 lub 91 KM). Moc kierowana była na przednie koła za pomocą 5-biegowej przekładni manualnej, automatycznej lub półautomatycznej. Niestety Vaneo od początku źle się wiodło – już kilka miesięcy po rozpoczęciu produkcji, z powodu na niskie zainteresowanie autem zarząd zdecydował o zmniejszeniu produkcji, a już w 2005 roku o jej zaprzestaniu.
Oprócz wcześniej wymienionych wad, użytkownicy zarzucali Vaneo niski komfort podróżowania. Jego następcą został w 2012 roku Citan.