Seat Cordoba to samochód osobowy klasy średniej-niższej produkowany przez hiszpańską markę pod „nadzorem” Volkswagena. Auto pojawiło się na rynku w 1993 roku i miało być następcą dla Malagi. Cordoba w rzeczywistości nie była niczym innym niż Ibizą II generacji z doklejonym kufrem.
Początkowo pojazd występował jedynie jako 4-drzwiowy sedan, jednak 3 lata po debiucie pojawiło się także 5-drzwiowe kombi Vario. Oprócz tego w ofercie było także dynamicznie wyglądające, 2-drzwiowe coupe (SX). Konstrukcyjnie Seat Cordoba był prawie identyczny z Ibizą, a także z bliźniakiem koncernowym – Volkswagenem Polo Classic. Patrząc dziś na kompakty, z których próbowano zrobić sedany odnosi się czasem wrażenie iż styliście nie do końca zadbali o odpowiednie proporcje – w przypadku Cordoby tak nie jest.
Sylwetka jest bardzo zgrabna i trzyma fason. Nieco gorzej jest niestety we wnętrzu – miejsca w II rzędzie za dużo nie ma, a podstawowe wyposażenie było bardzo ubogie – brakowało m.in. ABS-u, radia czy nawet wspomagania kierownicy. W 1999 roku przeprowadzono spory lifting, który całkowicie odświeżył design Cordoby. Modernizacji uległ pas przedni, tylny, a także wnętrze.
Gama jednostek napędowych była bardzo bogata – przed liftingiem obejmowała benzynowe jednostki 1.4 (60 lub 100 KM), 1.6 (75, 100 KM), 1.8 (90, 129 KM) oraz topowe 2.0 Cupra (115, a od 1996 roku także 150 KM). Oprócz tego dostępne były silniki wysokoprężne o pojemności 1.7 oraz 1.9 litra i mocy kolejno 60 KM (SDI) oraz 64/68 KM (D), 64 KM (SDI), 75 KM (TD) oraz 90/110 KM (TDI). Po liftingu w ofercie pozostało 60- oraz 100-konne 1.4, a do tego dołączyła odmiana 75-konna. Bez zmian pozostał silnik 1.6, 1.9 SDI oraz 1.9 TDI, a do oferty dołączyła benzynowa jednostka 1.0 50-konna, a w topowej Cuprze pod maską „zasiadło” turbodoładowane 1.8 generujące 156 KM. Moc kierowana była na przednie koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej lub 4-stopniowej przekładni automatycznej.
W 2002 roku na rynku pojawiła się II odsłona Seata Cordoby. W porównaniu do poprzednika zaszło sporo zmian, szczególnie zewnętrznych. Zmian nie było oczywiście w bazie konstrukcyjnej, którą dla Cordoby stanowiła Ibiza. Jednak przy projektowaniu nadwozia poprzedniej brał udział Giorgetto Giugiaro, a przy drugiej odsłonie – Walter de Silva. Przód auta jest całkowicie zgodny z Ibizą, jednak tym razem „doklejenie” kufra nie wyszło już tak zgrabnie jak w przypadku I generacji. Wnętrze również było wciąż ciasnawe w II rzędzie, jednak na pochwałę zasługuje duży, blisko 500-litrowy bagażnik.
Tym razem, Cordoba nie doczekała się ani kombi, ani coupe, ani nawet jakkolwiek usportowionej wersji. Do napędu służyły benzyniaki o pojemności 1.2, 1.4, 1.6 oraz 2 litrów, które generowały kolejno 64/69, 75/85/100, 105 oraz 115 KM. Jeśli chodzi o diesle, w ofercie były jednostki 1.4 TDI, 1.9 SDI oraz 1.9 TDI które rozwijały odpowiednio 70/75/80, 64 oraz 100/130 KM. Moc na przednią oś przenosiły skrzynie manualne o 5 lub 6 przełożeniach bądź 4-stopniowy „automat”.
W 2006 roku Seat zdecydował się jeszcze poprawić kilka detali zarówno w nadwoziu, jak i wewnątrz Cordoby. W 2009 roku zakończono produkcję Seata Cordoby, a jej miejsce na rynku zajęła IV generacja Toledo.