Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Audi RS3 - potęga mocy

17 kwi 17 10:30

Jeśli szukacie zwinnego i szybkiego kompaktu, który przy okazji jest najmocniejszym seryjnie produkowanym autem tej klasy na świecie, to Audi właśnie ma coś dla was - oto najnowsze Audi RS3

Udostępnij
0
Skomentuj

Najnowsza generacja Audi RS 3 została wyposażona w 5-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2,5 l i mocy 400 KM – o 26 kg lżejszy i 33 KM mocniejszy niż dotychczasowa generacja oraz o 19 KM mocniejszy od byłego już rekordzisty segmentu, czyli Mercedesa-AMG A 45. Jednostka Audi osiąga moment 480 Nm, dostępny już przy 1700 obr./min i utrzymujący swoją maksymalną wartość aż do 5850 obr./min.

Efekt? Przyspieszenie do „setki” zajmuje Audi RS 3 zaledwie 4,1 s, czyli o 0,2 s szybciej niż poprzednikowi i o 0,1 s szybciej niż Mercedesowi-AMG. To znowu najlepszy rezultat w segmencie. Do tego Audi może rozpędzić się do 280 km/h i jest to prędkość ograniczona elektronicznie, bowiem potencjał silnika pozwala przypuszczać, że samochód byłby w stanie jechać jeszcze szybciej.

Tyle suchych faktów. Rzeczywistość po zajęciu miejsca za kierownicą okazuje się znacznie bardziej emocjonująca. Po wciśnięciu przycisku na konsoli środkowej 5 cylindrów z delikatnym warknięciem budzi się do życia. Trącenie pedału gazu niemal wyrzuca samochód do przodu i ten pewnie na czterech łapach nabiera prędkości. Dzieje się to w towarzystwie soczystego ryku wydobywającego się z dwóch rur wydechowych, który przy zmianie przełożeń jest wzbogacany głębokim charczeniem (układ ma specjalne aktywne klapy). Nie przesadzę, jeśli stwierdzę, że jest to jedno z najlepszych brzmień w tej klasie samochodów – swoją barwą wywołuje przyjemne ciarki na plecach i budzi lęk wśród innych samochodów na drodze. Prawdziwa sycąca uczta dla uszu, od której bardzo łatwo się uzależnić.

Audi RS3 - im szybciej, tym lepiej

Siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia S-tronic działa wzorowo, świetnie odczytuje zamiary prowadzącego. Zmiany przełożeń odbywają się błyskawicznie – wystarczy wcisnąć mocniej pedał gazu lub dotknąć jednej z łopatek przy kierownicy. Kalibracja układów jezdnego i napędowego zachęca zresztą do dynamicznego stylu jazdy. Moment obrotowy jest rozdzielany między osiami przez elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe, zgodnie z zasadą, że im szybciej i bardziej agresywnie jedziemy, tym więcej momentu trafia na tył.

I rzeczywiście się to sprawdza, czasami nawet daje przyjemne wrażenie delikatnej nadsterowności, a niekiedy umożliwia wejście w kontrolowany drifting. Kierowca może przy tym liczyć na wsparcie pokładowej elektroniki, która pozwala mu na niemal pełną kontrolę nad autem, a interweniuje dopiero w sytuacjach granicznych. Układ kontroli stabilności można zresztą całkowicie wyłączyć.

W opanowaniu RS 3 pomaga też bezpośredni układ kierowniczy, dający świetną informację zwrotną o tym, co dzieje się na styku nawierzchni drogi z kołami. Tak jak inne modele Audi, również RS 3 wyposażono w system Drive Select, który przyciskiem na konsoli środkowej pozwala wybrać jeden z czterech trybów pracy układów jezdnego i napędowego: Auto, Dynamic, Comfort i Individual. Każdy daje mnóstwo frajdy, choć oczywiście, na najszybsze i najostrzejsze reakcje można liczyć w Dynamic.

Tyle że nie tylko prowadzenie RS 3 jest źródłem przyjemności. Już sam jego wygląd świadczy o tym, że mamy do czynienia z nietuzinkowym autem. Czarny masywny grill single frame z oznaczeniem „RS” i kratką o strukturze plastra miodu, dolna listwa z napisem „quattro”, potężne wloty powietrza na pasie przednim, odpowiadające za lepszy dopływ powietrza do chłodnicy i kół, czy poszerzone nadkola, nadające sylwetce bardziej atletyczny wygląd tworzą zgrabną, pociągającą całość. Sportowy charakter podkreślają 19-calowe alufelgi, dyskretny tylny spoiler oraz dolny dyfuzor, z którego wyzierają dwie końcówki wydechu. Widoczny na zdjęciach kolor czerwony Catalunya jest jednym z dwóch stworzonych specjalnie do modeli RS (drugi to szary Nardo).

Audi RS3 - istotny każdy detal

Wnętrze samochodu zachwyca formą i jakością. Fotele to prawdziwy majstersztyk. Ich kształt, wyprofilowanie, zintegrowane zagłówki i szeroki zakres regulacji sprawiają, że łatwo znaleźć tu optymalną pozycję. Zapewniają dużą swobodę ruchu, perfekcyjne podparcie i trzymanie boczne, a przy tym są komfortowe. Obszyto je skórą Nappa i alcantarą, a także wyposażono w podgrzewanie.

Nie zabrakło oczywiście oznaczeń „RS” na oparciach. Znajdziemy je także na spłaszczonej u dołu kierownicy, na dźwigni zmiany biegów oraz na aluminiowych listwach progowych. Wirtualny kokpit, dostępny w ramach opcji, w tym modelu ma dodatkową funkcjonalność – specjalny ekran RS z centralnie umieszczonym obrotomierzem i danymi na temat mocy, momentu, przeciążeń itp. Pokładowe multimedia można obsługiwać za pomocą panelu MMI między fotelami, gestami lub poleceniami głosowymi. Na życzenie jest również montowany system audio firmy Bang & Olufsen. Pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone klientom latem.

Audi RS3 - naszym zdaniem

Audi RS 3 Imponuje charakterem i osiągami. Audi dotrzymało obietnicy i stworzyło model, który daje mnóstwo frajdy z jazdy, a przy tym potrafi być komfortowy na co dzień. Ciekawe, jaka będzie odpowiedź ze strony Mercedesa i BMW.

Audi RS3 - dane techniczne

Silnik benz. R5, turbo
Pojemność 2480 cm3
Moc maksymlana 400 KM/5850-7000 obr./min
Maksymalny moment obrrotowy 480 Nm/1700-5850 obr./min
Napęd/skrzynia biegów 4x4/aut. 7b, dwusprzęgłowa
Długość/szerokść/wysokość 4479/1802/1397 mm
Rozstaw osi 2631 mm
Pojemność bagażnika 315-770 l
Masa własna 1590 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,1 s
Prędkość maksymalna 280 km/h
Średnie spalanie producenta 8,4 l/100 km
Emisja CO2 191 g/km
Cena ok. 55 000 euro
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 15/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. BMW serii 3 nowej generacji; relacja z targów w Poznaniu; porównanie małych aut z benzyniakami; testy Toyoty Land Cruiser, Peugeota 308 GTI i BMW X2; samodzielna wymiana kół lub w warsztacie; pielęgnacja skórzanej tapicerki; napoje energetyczne podczas jazdy autem; używane hity z importu; Chevrolet Camaro z drugiej reki; targi Techno Classica Essen.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej