Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Nowa droga S19 będzie wyjątkowo piękna. Przed wykonawcą jednak nie lada wyzwanie

Nowa droga S19 będzie wyjątkowo piękna. Przed wykonawcą jednak nie lada wyzwanie

Droga ekspresowa S19, a dokładnie jej fragment Babica — Jawornik, będzie jednym z najciekawszych odcinków szybkich tras w Polsce. 30 proc. drogi przebiegnie po estakadach, z których najwyższa zapewne nie raz znajdzie się w chmurach. M.in. z tego względu wykonawca musiał zastosować na placu budowy niecodzienne rozwiązanie.

Trwają prace przy budowie drogi ekspresowej S19 Babica — Jawornik
Trwają prace przy budowie drogi ekspresowej S19 Babica — JawornikŹródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow

11 km długości będzie miał odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Babica do Jawornika. Po zakończeniu budowy ten fragment stanie się częścią korytarza drogowego Via Carpatia, umożliwiającego szybką, wygodną podróż z północno-wschodniej Polski aż do granicy polsko-słowackiej, a patrząc szerzej, z Europy Północnej do Południowej.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Przeczytaj także:Orlen dziś o świcie wystartował z promocją na paliwa. Na stacjach będą korki

Jedna z estakad w najwyższym miejscu będzie miała 80 m

Powstający nowy odcinek drogi S19 jest jednym z największych wyzwań dla wykonawcy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przypomina, że aż 30 proc. budowanej trasy stanowią estakady. Drogowcy podkreślają, że miejsca, gdzie powstają estakady ES-22, ES-24 i ES-26, są najbardziej spektakularnym rejonem prac.

Trwają prace przy budowie drogi ekspresowej S19 Babica — Jawornik
Trwają prace przy budowie drogi ekspresowej S19 Babica — JawornikŹródło: GDDKiA

Na szczególną uwagę zasługuje miejsce, gdzie budowana jest estakada ES-26. W najwyższym miejscu konstrukcja ta będzie miała 80 m wysokości. Obecnie wykonawca buduje drogi dojazdowe do podpór. Co ciekawe, różnica poziomów dróg przy ES-26 wynosi aż 120 m. Ze względu na ukształtowanie terenu drogi te przypominają serpentyny.

"Gruszki" jeżdżą po serpentynie

Tak duża różnica poziomów i trudne warunki terenowe wymusiły na dostawcach mieszanki betonu zupełnie inną logistyką. Ze względu na spadki dróg technicznych dochodzących do 15 proc., pojazdy dostarczające beton, czyli tzw. gruszki, mogą być wypełnione maksymalnie w 80 proc. swoich nominalnych możliwości.

GDDKiA zwraca uwagę, że zróżnicowanie terenu jest także wyzwaniem w przypadku posadowienia estakad. Na omawianym odcinku wykonywane są pale o średnicy 1,5 m, przy czym najdłuższe z nich osiągają niespotykaną dziś w Polsce głębokość 42,5 m.

Budowa drogi potrwa do 2026 r.

Obecnie wykonawcy kontynuują prace m.in. przy wykopach i nasypach, a także wykonali geomaterac na kolumnach betonowych (FDC), które stanowią wzmocnienie podłoża pod nasyp za estakadą ES-13, pełniącą rolę przeprawy nad rzeką Wisłok. Ponadto trwają prace związane ze zbrojeniem i betonowaniem fundamentów pod estakady oraz wykonywaniem pali wielkośrednicowych pod podpory.

Trwają prace przy budowie drogi ekspresowej S19 Babica — Jawornik
Trwają prace przy budowie drogi ekspresowej S19 Babica — JawornikŹródło: GDDKiA

Zgodnie z umową, prace budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie powinny zostać zakończone we wrześniu 2026 r.

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków