11 km długości będzie miał odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Babica do Jawornika. Po zakończeniu budowy ten fragment stanie się częścią korytarza drogowego Via Carpatia, umożliwiającego szybką, wygodną podróż z północno-wschodniej Polski aż do granicy polsko-słowackiej, a patrząc szerzej, z Europy Północnej do Południowej.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Przeczytaj także:Orlen dziś o świcie wystartował z promocją na paliwa. Na stacjach będą korki
Jedna z estakad w najwyższym miejscu będzie miała 80 m
Powstający nowy odcinek drogi S19 jest jednym z największych wyzwań dla wykonawcy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przypomina, że aż 30 proc. budowanej trasy stanowią estakady. Drogowcy podkreślają, że miejsca, gdzie powstają estakady ES-22, ES-24 i ES-26, są najbardziej spektakularnym rejonem prac.
Na szczególną uwagę zasługuje miejsce, gdzie budowana jest estakada ES-26. W najwyższym miejscu konstrukcja ta będzie miała 80 m wysokości. Obecnie wykonawca buduje drogi dojazdowe do podpór. Co ciekawe, różnica poziomów dróg przy ES-26 wynosi aż 120 m. Ze względu na ukształtowanie terenu drogi te przypominają serpentyny.
"Gruszki" jeżdżą po serpentynie
Tak duża różnica poziomów i trudne warunki terenowe wymusiły na dostawcach mieszanki betonu zupełnie inną logistyką. Ze względu na spadki dróg technicznych dochodzących do 15 proc., pojazdy dostarczające beton, czyli tzw. gruszki, mogą być wypełnione maksymalnie w 80 proc. swoich nominalnych możliwości.
- Przeczytaj także: Budowa drogi S10 koło Torunia może ruszyć jeszcze w 2024 r. [MAPA]
GDDKiA zwraca uwagę, że zróżnicowanie terenu jest także wyzwaniem w przypadku posadowienia estakad. Na omawianym odcinku wykonywane są pale o średnicy 1,5 m, przy czym najdłuższe z nich osiągają niespotykaną dziś w Polsce głębokość 42,5 m.
Budowa drogi potrwa do 2026 r.
Obecnie wykonawcy kontynuują prace m.in. przy wykopach i nasypach, a także wykonali geomaterac na kolumnach betonowych (FDC), które stanowią wzmocnienie podłoża pod nasyp za estakadą ES-13, pełniącą rolę przeprawy nad rzeką Wisłok. Ponadto trwają prace związane ze zbrojeniem i betonowaniem fundamentów pod estakady oraz wykonywaniem pali wielkośrednicowych pod podpory.
Zgodnie z umową, prace budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie powinny zostać zakończone we wrześniu 2026 r.