Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
Ogłoszenia
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Klasyki

Klasyki

Odwiedziłem zlot Forza Italia w Rozalinie. 420 włoskich aut to uczta dla oczu i dla ducha
Wiadomości

Odwiedziłem zlot Forza Italia w Rozalinie. 420 włoskich aut to uczta dla oczu i dla ducha

To kultowe polskie samochody. Niektóre pamiętamy do dziś. Ale czy wszystkie? Sprawdź się
Oldtimer

To kultowe polskie samochody. Niektóre pamiętamy do dziś. Ale czy wszystkie? Sprawdź się

Jeździłem Polskim Fiatem, ale tym wyprodukowanym po utracie włoskiej licencji. Dramat
Youngtimer

Jeździłem Polskim Fiatem, ale tym wyprodukowanym po utracie włoskiej licencji. Dramat

"Duży Fiat" zaczął karierę pod koniec lat 60., choć już wtedy nie był najnowocześniejszym autem. Po 23 latach od uruchomienia produkcji wygasła licencja Fiata. FSO wciąż jednak auto produkowała. Efekt był trudny do zaakceptowania.

Corvette C4 ZR-1: uczyniła Amerykę znowu szybką. Pomogli Anglicy i Niemcy
Youngtimer

Corvette C4 ZR-1: uczyniła Amerykę znowu szybką. Pomogli Anglicy i Niemcy

Odmiana ZR-1 na pierwszy rzut oka niewiele różni się od standardowej Corvette C4. Wersja ZR-1 na początku lat 90. była chevroletowskim supersportowcem, choć trzeba przyznać, że niezbyt popularnym. Na tym polega jej urok.

BMW M5 Touring z 1992 roku: pierwsze kombi, które z "emki" ma nie tylko znaczek
Youngtimer

BMW M5 Touring z 1992 roku: pierwsze kombi, które z "emki" ma nie tylko znaczek

Komuś, kto nie jest ekspertem od aut marki BMW, może się wydawać, że "emki" to pospolite auta. Tak na oko co trzecie-czwarte BMW jeżdżące po naszych drogach ma charakterystyczne emblematy "BMW M-GmbH", które w teorii powinny zdobić modele, nad którymi pracowali nadworni specjaliści BMW od motorsportu. Tyle że przyczepić kolorowy znaczek do seryjnego auta, to przecież nie problem. BMW E34 M5 Touring to jednak zupełnie co innego. Kombi z silnikiem z supersamochodu w 1992 roku było spektakularnym zjawiskiem. Nadal jest!

Retromobile. Byłem na święcie klasycznej motoryzacji w Paryżu
Klasyki

Retromobile. Byłem na święcie klasycznej motoryzacji w Paryżu

Retromobile to największa wystawa i targi klasycznej motoryzacji we Francji, organizowane na terenach wystawowych Porte de Versailles w Paryżu. W tym roku już po raz 49. Zabytkowe pojazdy wypełniły trzy ogromne hale, a tłumy zwiedzających potwierdzają, że zapaść na rynku klasyków spowodowana Covidem – trwająca od 2020 r. – na szczęście minęła.

Sensacja w świecie kolekcjonerów. Mercedes sprzedany na aukcji za ponad 51 mln euro
Oldtimer

Sensacja w świecie kolekcjonerów. Mercedes sprzedany na aukcji za ponad 51 mln euro

Takie okazje zdarzają się raz na kilkadziesiąt lat. Legendarny Mercedes W 196 R, którym w połowie lat 50. ścigali się najsłynniejsi kierowcy świata: Juan Manuel Fangio i Stirling Moss, wystawiony został na aukcję Sotheby’s. Cena, za jaką auto poszło pod młotek, to 51 milionów 155 tysięcy euro. Bogaty kolekcjoner, który je wylicytował dostanie nie tylko unikalne auto, lecz także jego bogatą historię – doskonale udokumentowaną w kronikach sportów motorowych.

Volkswagen Polo skończył 50 lat. Dwa auta z pierwszej generacji trafiły na wystawę
Youngtimer

Volkswagen Polo skończył 50 lat. Dwa auta z pierwszej generacji trafiły na wystawę

Volkswagen świętuje 50-lecie jednego ze swoich najpopularniejszych modeli. VW Polo pierwszej generacji właśnie z tej okazji trafiło na wystawę.

Ursus C-360 to miłość polskiej wsi. Rolnicy polskich traktorów tanio nie sprzedają
Klasyki

Ursus C-360 to miłość polskiej wsi. Rolnicy polskich traktorów tanio nie sprzedają

Klasyczne samochody polskiej produkcji od lat cieszą się niezmiennym zainteresowaniem i rynkowym powodzeniem, ale rzadko kto używa ich jeszcze na co dzień – wiadomo, nie ten komfort podróżowania, nie ta niezawodność. W przypadku polskich ciągników rolniczych, zwłaszcza jeśli chodzi o Ursusy C-330 i C-360, sytuacja wygląda inaczej. To uznane klasyki, ale rolnicy nadal nie chcą ich odesłać na emeryturę. Sprawdzaliście ostatnio ceny takich kilkudziesięcioletnich maszyn? Możecie się zdziwić.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Pierwsze auto polskiej konstrukcji pojawiło się 100 lat temu. Ralf Stetysz hrabiego Tyszkiewicza
Klasyki

Pierwsze auto polskiej konstrukcji pojawiło się 100 lat temu. Ralf Stetysz hrabiego Tyszkiewicza

Czy wiecie, że pierwszy polski samochód osobowy został zaprezentowany dokładnie 100 lat temu? Miało to miejsce na początku lutego 1925 r. w Warszawie, a człowiekiem który zbudował to auto był hrabia Stefan Tyszkiewicz.

Tak się kupowało nowy samochód w PRL. Absurdy, udręka i drożyzna
Oldtimer

Tak się kupowało nowy samochód w PRL. Absurdy, udręka i drożyzna

To zdjęcie punktu sprzedaży pojazdów jest szare i ponure. Wręcz bije beznadzieją. Bo właśnie tak wyglądało w PRL kupowanie nowego samochodu. Na odbiór Polskiego Fiata 126p czekało się dłużej niż dziś na Lamborghini, a ceny epatowały szaleństwem. Z drugiej strony w latach 80. i tak było dużo lepiej niż trzy dekady wcześniej, kiedy samo podanie o zgodę na zakup auta na prywatny użytek rozpatrywano nawet... trzy lata.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
W 2025 r. te Mercedesy staną się youngtimerami. Wśród nich jest już "okularnik"
Youngtimer

W 2025 r. te Mercedesy staną się youngtimerami. Wśród nich jest już "okularnik"

W Niemczech, jak i w wielu regionach Polski, wiek pojazdu powyżej 30 lat uprawnia do uznania go za zabytkowy. Mercedes przygotował listę modeli, które w 2025 r. będą mogły osiągnąć taki status. Pokazuje ona, jak szybko biegnie czas...

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Weszli do skarbca BMW. Ponad 1200 wyjątkowych pojazdów pod jednym dachem
Klasyki

Weszli do skarbca BMW. Ponad 1200 wyjątkowych pojazdów pod jednym dachem

BMW w jednym miejscu zgromadziło ponad 1200 pojazdów. I chociaż cała kolekcja rozlokowana jest na czterech kondygnacjach, to sama lokalizacja tego prawdziwego skarbca marki pozostaje tajemnicą. Dotarł do niej "Auto Bild", dzięki któremu wiemy, jakie perełki są tam skrywane.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Tak Fiat reklamował Cinquecento ponad 30 lat temu. Oto żółta książeczka
Youngtimer

Tak Fiat reklamował Cinquecento ponad 30 lat temu. Oto żółta książeczka

Porządki garażowe pozwalają czasem znaleźć prawdziwe skarby. Oto jeden z nich – materiał przygotowany na światową prezentację Fiata Cinquecento, która odbyła się 9 grudnia 1991 r. w Rzymie, i na polską premierę – tydzień później w warszawskim hotelu Victoria. Mała żółta książeczka przygotowana została i wydrukowana przez producenta w Turynie w języku polskim. Zawiera opis następcy Fiata 126 – "prawdziwego przeboju na progu roku dwutysięcznego", jak napisano w pierwszym zdaniu.

Te polskie samochody mogły podbić świat. Niespełnione prototypy z FSO
Oldtimer

Te polskie samochody mogły podbić świat. Niespełnione prototypy z FSO

Wzięło nas dzisiaj na wspominki. Fabryka Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu od początku działalności, czyli od 1951 roku, starała się unowocześnić wytwarzane pojazdy, zdając sobie sprawę z mało nowoczesnych konstrukcji. Dotyczyło to Warszawy produkowanej od listopada 1951 r., Syreny, a później Fiata 125p i Poloneza. W biurach projektowych powstawały bardzo ciekawe prototypy. Przykłady? Warszawa-M20U, opracowana przez włoską firmę Warszawa Ghia i własna propozycja – Warszawa 210.

Polska motoryzacja 100 lat temu: grudzień 1924. Po drogach jeździło 10 tys. aut osobowych
Oldtimer

Polska motoryzacja 100 lat temu: grudzień 1924. Po drogach jeździło 10 tys. aut osobowych

Jak wyglądała motoryzacja w Polsce przed stu laty. Ile samochodów poruszało się po polskich drogach, kto nimi jeździł, czy już wówczas organizowano samochodowe zawody sportowe, jakie były zasady ruchu? Przenieśmy się w czasie o 100 lat – jest grudzień 1924 r.

Mercedes W124 kończy 40 lat. Niektórzy woleliby, żeby dalej był produkowany
Youngtimer

Mercedes W124 kończy 40 lat. Niektórzy woleliby, żeby dalej był produkowany

Listopad 1984 r. był przełomowy dla motoryzacyjnego świata. Wtedy właśnie zaprezentowano "balerona", czyli Mercedesa serii 124. Szybko okazało się, że jest bardzo trwały i zaczął zalewać ulice, nie tylko jako limuzyna premium, ale też jako taksówka, karetka, a nawet karawan. Jego legenda trwa do dziś.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Ten samochód mógł napisać piękną historię polskiej motoryzacji
Oldtimer

Ten samochód mógł napisać piękną historię polskiej motoryzacji

Fiat 127 przegrał z Fiatem 126. W październiku 1971 r. Polska kupiła licencję na tego drugiego. Gdybyśmy wtedy mogli wybrać Fiata 127, losy naszej motoryzacji potoczyłyby się zapewne zupełnie inaczej, a zdjęcia ulic z okresu PRL nie przypominałyby tych, które znamy.

Klasyczne auta z gwiazdą na masce tylko w rękach pań. Rajd She's Mercedes
Oldtimer

Klasyczne auta z gwiazdą na masce tylko w rękach pań. Rajd She's Mercedes

Stało się tradycją, i to już od 9 lat, że raz w roku panie z Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska wyprowadzają z garaży swoje klasyczne pojazdy z gwiazdą na masce i organizują rajd pań. Tym razem miłośniczki klasycznych Mercedesów wyznaczyły sobie spotkanie w Sandomierzu i okolicach – w Baranowie Sandomierskim, Ćmielowie, Opatowie, Ujeździe z Zamkiem Krzyżtopór.

Czechosłowackim autem po europejskich drogach. Nasz eurotrip [część 2]
Youngtimer

Czechosłowackim autem po europejskich drogach. Nasz eurotrip [część 2]

Długi okres przygotowań i organizacji wyjazdu dobiegł końca, nadszedł czas na przygodę. Grupą 11 osób i sześciu aut, z których żadne nie przekraczało rokiem produkcji 2000 r., wyruszyliśmy na nasz eurotrip. Przygotowani na każdą możliwą usterkę, z bagażnikami pełnymi części i niezbędnych narzędzi, a także mechanikiem na pokładzie. Wydawało nam się, że wyprawa została dopięta na ostatni guzik, jednak wiele rzeczy na trasie nas zaskoczyło — zarówno pozytywnie, jak i negatywnie.

Spotkanie klasyków na zamku Topacz. Podziwialiśmy ponad 600 zabytkowych pojazdów
Klasyki

Spotkanie klasyków na zamku Topacz. Podziwialiśmy ponad 600 zabytkowych pojazdów

Zamek Topacz pod Wrocławiem to miejsce, gdzie już po raz 11. spotkali się miłośnicy zabytkowej motoryzacji. Impreza nazywa się MotoClassic Wrocław i jest jedną z największych w kraju – w tym roku w weekend 24-25 sierpnia można było podziwiać ponad 600 klasycznych pojazdów – najstarsze pochodziły z końca XIX wieku.

Tysiąc "cytryn" w Toruniu. Byliśmy na światowym zlocie Citroenów
Klasyki

Tysiąc "cytryn" w Toruniu. Byliśmy na światowym zlocie Citroenów

Przez pięć dni od środy do niedzieli (14-18 sierpnia) Toruniem zawładnęły zabytkowe Citroeny. Wszystko za sprawą światowego zlotu klubów Citroena. Do grodu Kopernika zjechało około tysiąca załóg – to rekord w dotychczasowych zlotach. Kulminacyjnym punktem była parada Citroenów na Bulwarze Filadelfijskim oraz konkurs elegancji, w którym załogi występowały w strojach z epoki, z jakiej pochodzi ich auto.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.