Kultowe polskie samochody. Czy pamiętasz je wszystkie?
Rozwój motoryzacji w Polsce przypadł na trudne czasy PRL. Sprawdźmy, ile z tych samochodów zapadło wam w pamięć. Miłośnicy klasyków zdobędą bez trudu 15/15 pkt.
1. Warszawa M-20 była:
Zdjęcie: Auto Świat
pierwszym samochodem zaprojektowanym i zbudowanym od podstaw w powojennej Polsce
licencyjną wersją radzieckiej Pobiedy M20
najbardziej zaawansowanym technicznie samochodem bloku wschodniego
pierwszym samochodem ze wschodniej Europy, który starował w 24 h Le Mans
licencyjną wersją radzieckiej Pobiedy M20
Następne pytanie
Warszawa M-20 to samochód osobowy produkowany przez warszawską Fabrykę Samochodów Osobowych w latach 1951-1973. Była ona oparta na konstrukcji radzieckiego pojazdu GAZ-M20 Pobieda.
2. Duży Fiat to potoczna nazwa modelu:
Polski Fiat 126p
Fiat 125p
Fiat 500
Fiat 508
Fiat 125p
Następne pytanie
Wprowadzony w 1967 r. Fiat 125p stał się przełomowym modelem samochodem w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej – rozpoczęcie jego produkcji wiązało się z transferem nowoczesnych, zachodnich technologii do naszego kraju.
Zdjęcie: Auto Świat
3. Który z samochodów nie był produkowany w Polsce?
Warszawa
Polonez
Syrena
Wartburg
Wartburg
Następne pytanie
Wartburg był produkowany w fabryce w Eisenach w dawnej NRD.
4. Który polski klasyk służył w Chinach jako taksówka?
Polski Fiat 125p
FSO Polonez
FSO Warszawa
FSM Syrena
FSO Warszawa
Następne pytanie
Warszawa, produkowana przez Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO), eksportowana była m.in. do Chin, gdzie używano tego modelu także w roli taksówki. Co ciekawe, później w Chinach w takiej roli występował również poczciwy Maluch.
5. "Królową polskich szos" był nazywany samochód:
FSO Warszawa
FSM Syrena
FSO Polonez
Polski Fiat 125p
FSM Syrena
Następne pytanie
Syrena była jedną z niewielu rdzennie polskich konstrukcji motoryzacyjnych produkowanych w czasach PRL-u.
6. W którym roku zakończono produkcję Malucha?
Zdjęcie:
fotohuta / Shutterstock
1985
1990
2000
2003
2000
Następne pytanie
Produkcja Polskiego Fiata 126p, znanego jako Maluch, zakończyła się w Polsce w roku 2000. Była to wersja Happy End.
7. Pod koniec lat 50., w FSO powstał prototyp auta sportowego o niebanalnej urodzie. Jego nazwa to:
FSO Ogar LS
FSO Warszawa 210
Beskid
Syrena Sport
Syrena Sport
Następne pytanie
Syrena Sport była prototypem, a w zasadzie modelem studyjnym samochodu sportowego, opracowanym przez FSO. Samochód ten, mimo że nie wszedł do produkcji seryjnej, stał się legendą polskiej motoryzacji. Auto miało nadwozie wykonane z tworzyw sztucznych, co było, jak na tamte czasy, nowatorskie, pod maską pracował stworzony dla tego modelu, prototypowy silnik w układzie bokser.
Zdjęcie:
OleksSH / Shutterstock
8. W Lublinie produkowany był:
Żuk
Autosan
Jelcz
Star
Żuk
Następne pytanie
Żuk był produkowany przez zakłady Fabryce Samochodów Ciężarowych (FSC) w Lublinie od 1958 do 1998 r.
9. Symbolem Milicji Obywatelskiej był samochód:
Zdjęcie:
Trybex / Shutterstock
Żuk
Nysa
Jelcz
Fiat 125p
Nysa
Następne pytanie
Symbolem MO w Polsce była Nysa. Pojazdy tej marki były powszechnie wykorzystywane do przewozu funkcjonariuszy oraz osób zatrzymywanych. Ich charakterystyczny wygląd stał się ściśle związany z obrazem i działaniem Milicji Obywatelskiej w okresie PRL.
11. Z taśm Fabryki Samochodów Osobowych (FSO) na warszawskim Żeraniu nie zjeżdżały
Syreny
Zastawy 1100p
Fiaty 130
Fiaty Regata
Fiaty Regata
Następne pytanie
Fiat Regata nie był ani produkowany, ani składany w Polsce, choć model ten był oficjalnie do Polski sprowadzany i dostępny za dewizy. Syreny były produkowane w FSO do 1972 roku, dopiero wtedy ich wytwarzanie przeniesiono do FSM, Zastawy i luksusowe Fiaty 130 były na Żeraniu składane.
12. Gdzie produkowano Malucha?
Zdjęcie:
siekierski.photo / Shutterstock
Warszawa
Bielsko-Biała i Tychy
Lublin
Poznań i Gorzów Wielkopolski
Bielsko-Biała i Tychy
Następne pytanie
Malucha produkowano głównie w dwóch miejscach w Polsce. W Bielsku-Białej powstało ponad 1,1 mln egzemplarzy, natomiast w Tychach wyprodukowano niespełna 2,2 mln Fiatów 126p.
Samochodem, którym poruszał się serialowy czterdziestolatek, był czerwony Fiat 126p.
14. FSO 125p, czyli "Duży Fiat" produkowany po wygaśnięciu włoskiej licencji, miał też małoseryjną wersję z silnikiem Diesla. Dostawcą jednostki napędowej był:
Volkswagen
VM Motori
Fiat
Autobianchi
Volkswagen
Następne pytanie
W 1986 roku powstała krótka seria FSO 125p z silnikami wysokoprężnymi 1.6 konstrukcji Volkswagena, o mocy 54 KM, znanymi m.in. z modeli Passat, Jetta czy Golf.
15. FSO Polonez, poza najpopularniejszymi odmianami 1.5 i 1.6, był produkowany w czasach PRL-u też ze znacznie mocniejszym silnikiem. Była to jednostka DOHC 2.0 od:
Zdjęcie:
archiwum / Auto Świat
Forda Sierry
Fiata 132
Alfy Romeo 75
Fiata 132
Następne pytanie
W czasach PRL-u Polonezy 2000 miały silniki 2.0 DOHC stosowane też m.in w Fiatach 132. Tuż po upadku PRL-u, w 1990 roku w ofercie pojawiła się odmiana Poloneza z silnikiem Forda Sierry, ale nie była to jednostka DOHC, ale słabszy silnik SOHC.
Twój wynik: Słabo
Chyba nie pasjonujesz się motoryzacją?
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Twój wynik: Nie najgorzej
Może trzeba trochę odświeżyć pamięć, ale jakieś pojęcie masz.
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Twój wynik: Świetnie!
Chociaż do najwyższego wyniku zabrakło ci kilku punktów, możesz pochwalić się znajomością kultowych polskich samochodów.