Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
Ogłoszenia
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat FSO | Fabryka Samochodów Osobowych

FSO | Fabryka Samochodów Osobowych

10 prostych pytań o auta PRL. Tylko się nie chwal wynikiem, jeśli masz poniżej 8/10 [QUIZ]
Aktualności

10 prostych pytań o auta PRL. Tylko się nie chwal wynikiem, jeśli masz poniżej 8/10 [QUIZ]

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Trudny quiz o autach PRL. Wskażesz, który nonsens był prawdą? 5/9 jedynie dla mistrzów
Aktualności

Trudny quiz o autach PRL. Wskażesz, który nonsens był prawdą? 5/9 jedynie dla mistrzów

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Jak Rosjanom idzie reaktywacja Wołgi? Tak jak Polakom wskrzeszanie Poloneza
Aktualności

Jak Rosjanom idzie reaktywacja Wołgi? Tak jak Polakom wskrzeszanie Poloneza

W Polsce doskonale to znamy. Ktoś zapowiada wskrzeszenie słynnej, narodowej i darzonej dziś sentymentem marki, zbiera pieniądze, pokazuje wizualizacje, a po jakimś czasie projekt ląduje w koszu. U nas było tak z produktami FSO: Polonezem, Dużym Fiatem, Maluchem, Syrenką, Warszawą. Obiecywano ich wskrzeszenie, kreślono ambitne plany. Kończyło się jak zawsze, czyli klapą. W Rosji ktoś wpadł na ten sam pomysł. Jak poszło reaktywowanie słynnej Wołgi?

Oniemiałem na widok jednej z największych kolekcji prospektów aut w Polsce. Waży tyle, ile dwa BMW 740d
Aktualności

Oniemiałem na widok jednej z największych kolekcji prospektów aut w Polsce. Waży tyle, ile dwa BMW 740d

Teoretycznie są za darmo, ale na kolekcjonerskim rynku prospekt samochodowy może kosztować nawet 20 tys. zł. Choć mój rozmówca nie ma takich okazów w swoich zbiorach, to i tak są one na tyle ogromne, że sporą część z nich — "skromne" 50 kartonów — musiał przewieźć w inne miejsce, bo u niego zrobiło się już za ciasno. Zresztą prospekty to coś znacznie więcej niż zadrukowane kartki: folder opancerzonego BMW serii 7 E66 ma okładki... z płyt pancernych. Zdziwisz się, ile można "polować" na jeden prospekt i jak często do niego potem zaglądać. No i trzeba uważać na podróbki, nawet jeśli fałszerze potrafią wyjątkowo głupio wpaść.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
To kultowe polskie samochody. Niektóre pamiętamy do dziś. Ale czy wszystkie? Sprawdź się
Oldtimer

To kultowe polskie samochody. Niektóre pamiętamy do dziś. Ale czy wszystkie? Sprawdź się

Dzisiaj Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, postanowiliśmy więc przypomnieć te samochody, przy których białoczerwoną flagę można postawić. Rozwój motoryzacji w Polsce przypadł na trudne czasy PRL i to z tego okresu pochodzą kultowe modele. Sprawdźmy, ile z tych samochodów zapadło wam w pamięć. Miłośnicy klasyków zdobędą bez trudu 15/15 pkt.

Jeździłem Polskim Fiatem, ale tym wyprodukowanym po utracie włoskiej licencji. Dramat
Youngtimer

Jeździłem Polskim Fiatem, ale tym wyprodukowanym po utracie włoskiej licencji. Dramat

"Duży Fiat" zaczął karierę pod koniec lat 60., choć już wtedy nie był najnowocześniejszym autem. Po 23 latach od uruchomienia produkcji wygasła licencja Fiata. FSO wciąż jednak auto produkowała. Efekt był trudny do zaakceptowania.

Miał być wielkim hitem w Polsce. Wskrzeszony Polonez powstał już nawet jako makieta
Aktualności

Miał być wielkim hitem w Polsce. Wskrzeszony Polonez powstał już nawet jako makieta

Polonez powstawał w zakładach na Żeraniu przez ponad 23 lata, a dosłownie cztery dni temu minęły 23 lata od zakończenia produkcji tego kultowego polskiego auta. Czas spróbować przywrócić go do żywych? Tak się składa, że firma z Kutna miała już gotową koncepcję na wielki powrót Poloneza. Tylko czy ktoś by go dziś kupił?

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Arcytrudny quiz o autach PRL po upadku PRL. Powyżej 5/10 uznamy cię za eksperta
Aktualności

Arcytrudny quiz o autach PRL po upadku PRL. Powyżej 5/10 uznamy cię za eksperta

Motoryzacja PRL wcale się nie skończyła wraz z PRL. Po 31 grudnia 1989 r. wciąż produkowano samochody, które lata świetności przeżywały w tamtym ustroju. FSO i FSM systematycznie je udoskonalały, jednocześnie zawierając nowe sojusze. Niby to zupełnie niedawno, ale może się okazać, że w gruncie rzeczy niewiele wiesz o polskiej motoryzacji z tamtych lat. Sprawdźmy. A jeśli odpowiesz poprawnie na co najmniej połowę pytań, śmiało możesz się uważać za eksperta w tej dziedzinie. I uwaga: zdjęcie ilustrujące pytanie nie sugeruje poprawnej odpowiedzi. Choć czasem może...

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Możesz nie dać rady w tym trudnym quizie o samochodach PRL. Szanse na wynik powyżej 5/11 są marne
Aktualności

Możesz nie dać rady w tym trudnym quizie o samochodach PRL. Szanse na wynik powyżej 5/11 są marne

Większość quizów polega na wyłapaniu prawdy z gąszczu fałszywek. Tutaj będzie odwrotnie - żeby wygrać, trzeba wskazać to, co nieprawdziwe. Brzmi łatwo? Nie tym razem. Pytania są tak zakręcone, że nawet zdobycie 5 punktów na 11 będzie naprawdę solidnym osiągnięciem.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Jeśli w tym quizie o autach PRL przebijesz 6/10, to jesteś prawdziwym znawcą. Wskaż, co jest "naj"
Aktualności

Jeśli w tym quizie o autach PRL przebijesz 6/10, to jesteś prawdziwym znawcą. Wskaż, co jest "naj"

Wydawałoby się, że nie może być bardziej znajomego tematu w motoryzacji jak samochody PRL. Ci, którzy się przy nich nie wychowali, byli świadkami renesansu zainteresowania youngtimerami i klasykami z FSO i FSM. Ten quiz pokaże, czy jesteś prawdziwym znawcą tych aut, czy twoja wiedza jest jednak powierzchowna. Twoim zadaniem będzie wskazanie modelu, który jest bardziej "naj" od innych w danym pytaniu. A, i uważaj na zdjęcia przy pytaniach: mają charakter ilustracyjny i wcale nie sugerują poprawnej odpowiedzi. Choć czasem mogą...

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Quiz o samochodowych realiach PRL. To był czas takich absurdów, że masz nikłe szanse na 5/10
Aktualności

Quiz o samochodowych realiach PRL. To był czas takich absurdów, że masz nikłe szanse na 5/10

Dziś wielu z nostalgią patrzy na samochody PRL — Polonezy, duże i małe Fiaty, Syreny oraz Warszawy — ale uwierz mi: nie chciałbyś wtedy ani kupować, ani eksploatować, ani nawet tankować pojazdu. Ówczesna rzeczywistość była naszpikowana tyloma absurdami, że dziś ciężko w nie uwierzyć. Dlatego ten quiz o życiu kierowcy w PRL jest taki trudny: rozsądek będzie ci podsuwał odpowiedzi, które przeważnie okażą się błędne.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Masz dosyć łatwych quizów o autach PRL? W tym możesz się poddać już na trzecim pytaniu
Aktualności

Masz dosyć łatwych quizów o autach PRL? W tym możesz się poddać już na trzecim pytaniu

Nie boisz się porażki? Masz odwagę spróbować swoich sił w megatrudnym, hiperpodchwytliwym quizie o samochodach PRL? Ostrzegamy: pobieżna znajomość tematu nie wystarczy nawet na wynik 2/10. Zaczynamy?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Żółty Polonez wjechał na płytę lotniska Chopina w Warszawie
Aktualności

Żółty Polonez wjechał na płytę lotniska Chopina w Warszawie

Wczoraj, 1 kwietnia na płytę lotniska Chopina w Warszawie wjechał żółty Polonez. Nie było w tym żadnego przypadku - auto przez cały dzień pełniło funkcję pojazdu "Follow Me". Przedstawiciele lotniska odnieśli się do nagrań krążących po sieci.

To już ostatnia chwila na pieniądze z książeczek. Rząd zamknie program rekompensat
Aktualności

To już ostatnia chwila na pieniądze z książeczek. Rząd zamknie program rekompensat

Jak informuje Fakt, rząd planuje zakończyć program rekompensat - pieniądze za książeczki przedpłat mają przestać być wypłacane, bo nikt się po nie nie zgłasza. Tymczasem mowa o naprawdę dużych kwotach, sięgających nawet 27 tys. zł.

W tym quizie o autach PRL pytamy o podstawy. Nie wypada mieć mniej niż 8/11
Aktualności

W tym quizie o autach PRL pytamy o podstawy. Nie wypada mieć mniej niż 8/11

Ostatnio serwowaliśmy hipertrudne quizy o motoryzacji epoki PRL, to teraz czas na coś przeciwnego: 11 najprostszych pytań, jakie można sobie wyobrazić — nawet jeśli jedno z nich okaże się podchwytliwe.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Trudny i zwodniczy, że aż boli. W tym quizie o samochodach PRL zapomnij o lepszym wyniku niż 4/10
Aktualności

Trudny i zwodniczy, że aż boli. W tym quizie o samochodach PRL zapomnij o lepszym wyniku niż 4/10

Mieliśmy już kilka nieprawdopodobnie trudnych quizów o samochodach PRL, ale tutaj jeszcze bardziej podkręcam piłkę, bo te pytania są również niezwykle podchwytliwe. Pokonanie granicy 4/10 wydaje się wręcz niemożliwością. Stać cię na więcej?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Przewrotny quiz o samochodach PRL. Wynik poniżej 7/11 to ujma
Aktualności

Przewrotny quiz o samochodach PRL. Wynik poniżej 7/11 to ujma

W tym quizie raczej nie masz szans na wynik 5/11 lub 6/11. 7/11 to absolutne minimum — tak łatwy tym razem będzie nasz zestaw pytań. Z drugiej strony zdobycie 11/11 będzie sztuką, ponieważ jedno pytanie wymaga eksperckiej wiedzy.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
W tym quizie o autach PRL zastawiliśmy kilka pułapek. Ale i tak nie wypada mieć gorszego wyniku niż 8/11
Aktualności

W tym quizie o autach PRL zastawiliśmy kilka pułapek. Ale i tak nie wypada mieć gorszego wyniku niż 8/11

Ten quiz będzie na tyle łatwy, że twoja czujność może zostać uśpiona i bęc, nawet nie zauważysz pułapek i podchwytliwości, którymi okrasiliśmy ten zestaw pytań. Ale skoro już zostałeś/-aś ostrzeżony, to naprawdę nie przystoi ci gorszy wynik niż 8/11.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
W tym quizie o PRL będzie szalenie trudno wskazać prawdziwą informację. 6/11 to już wielki sukces
Aktualności

W tym quizie o PRL będzie szalenie trudno wskazać prawdziwą informację. 6/11 to już wielki sukces

Te informacje o samochodach z PRL będą tak niesamowite, że aż prawdziwe. Twoje zadanie polega na wyłowieniu ich z gąszczu mitów. Zapytamy o auta, które na pewno doskonale znasz: Malucha, Poloneza, Polskiego Fiata 125p, Syrenę i Warszawę. Ale dasz radę uzbierać, chociaż połowę punktów?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Hipertrudny i podstępny quiz o samochodach PRL. Raczej nie uzyskasz więcej niż 5/11
Wiadomości

Hipertrudny i podstępny quiz o samochodach PRL. Raczej nie uzyskasz więcej niż 5/11

Tak ciężko jeszcze nie było. Ten quiz o motoryzacji PRL nie dość, że składa się wyłącznie z najtrudniejszych pytań, to jeszcze są one wyjątkowo podchwytliwe. Zanim udzielisz odpowiedzi, przeczytaj pytanie dwa razy. Albo i trzy.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
FSO ma 75 lat. W latach 80. był pomysł, żeby tę dumę PRL-u "zaorać"
Wiadomości

FSO ma 75 lat. W latach 80. był pomysł, żeby tę dumę PRL-u "zaorać"

W styczniu 1950 r. ministerialnym zarządzeniem powołano FSO. 75 lat temu nawet rodowici warszawiacy nie wiedzieli, gdzie leży Żerań, a po 24 godzinach nieprzerwanej pracy przy budowie fabryki dostawało się pół litra mleka. Jeszcze w latach 70. zakłady były dumą PRL-u, dekadę później myślano już o ich "zaoraniu", czyli zaprzestaniu produkcji samochodów i rozpoczęciu budowy... maszyn rolniczych. To tam powstawały Warszawy, Syreny, Polskie Fiaty 125p i Polonezy, a potem Daewoo i Chevrolety. FSO mogła też wytwarzać... MG ZS-a.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Jak faktycznie nazywały się Duży Fiat, Maluch, Syrena, Trabant czy Wartburg?
Aktualności

Jak faktycznie nazywały się Duży Fiat, Maluch, Syrena, Trabant czy Wartburg?

Czy potrafisz rozpoznać legendy PRL-u po ich pełnych nazwach modelowych? Mały Fiat, duży Fiat, Warszawa, Syrena czy Trabant – za tymi popularnymi określeniami kryją się historie i symbole motoryzacyjnej epoki. Sprawdź swoją wiedzę i powróć do czasów, gdy ulice zapełniały te kultowe auta, w naszym quizie!

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.