Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Porady Eksploatacja

Eksploatacja

Jak skutecznie chronić lakier i felgi przed smołą? Mamy praktyczne porady
Eksploatacja

Jak skutecznie chronić lakier i felgi przed smołą? Mamy praktyczne porady

Jak prawidłowo schłodzić turbosprężarkę po jeździe autostradą?
Eksploatacja

Jak prawidłowo schłodzić turbosprężarkę po jeździe autostradą?

Elektryczne wspomaganie w aucie może pomóc naszemu portfelowi. Jest jednak haczyk
Eksploatacja

Elektryczne wspomaganie w aucie może pomóc naszemu portfelowi. Jest jednak haczyk

Wspomaganie elektryczne kierownicy w ostatnich latach stało się już standardem wyposażenia współczesnych samochodów. Niemal całkowicie wyparło układy hydrauliczne, ponieważ umożliwia znacznie łatwiejsze prowadzenie pojazdu. W szczególności przydaje się na parkingach. Jego usterki nie zdarzają się szczególnie często, ale naprawa może być naprawdę kosztowna.

Wymieniasz tylko olej i filtr powietrza w samochodzie? Zaniedbania mogą być kosztowne
Eksploatacja

Wymieniasz tylko olej i filtr powietrza w samochodzie? Zaniedbania mogą być kosztowne

Gdy kończy się gwarancja producenta, kierowcy przeważnie nie serwisują samochodów w autoryzowanej stacji obsługi (ASO), tylko wybierają niezależne warsztaty. Zdarza się, że sami kupują potrzebne części i zlecają ich wymianę. Czy też tak robisz? Eksperci sieci ProfiAuto podkreślają, że pewnych czynności nie wolno pomijać podczas serwisowania pojazdu. Brak kontroli poniższych elementów może spowodować poważne problemy, które będą drogie w naprawie.

Uważaj, to najgorsze silniki ostatnich lat. Benzyny i diesle. Mamy listę
Eksploatacja

Uważaj, to najgorsze silniki ostatnich lat. Benzyny i diesle. Mamy listę

Dzisiaj skupiamy się na problemach z silnikami, które producenci samochodów mieli w ostatnich kilku latach. Pod lupę wzięliśmy zarówno jednostki benzynowe, jak i wysokoprężne. W wielu przypadkach wady silników ujawniają się dopiero po kilku latach użytkowania lub gdy samochód pokona 100 lub 200 tys. km. Wtedy zaczynają się problemy, z którymi musi zmierzyć się portfel właściciela. Oto najgorsze silniki benzynowe i Diesla.

Autor Marcin Matus
Marcin Matus
Tym silnikom eksperci przyznali nagrody, a to najbardziej awaryjne motory na rynku
Eksploatacja

Tym silnikom eksperci przyznali nagrody, a to najbardziej awaryjne motory na rynku

Te silniki zdobyły nagrody silników roku za kulturę pracy, niskie zużycie paliwa i kilka innych czynników. Zapewne nikt nie spodziewał się, jak szybko i jak bardzo zawiodą tych, którzy na nie postawili. Dziś, po latach eksploatacji, wiadomo, że to jedne z najbardziej awaryjnych silników w historii. Najgłośniejsze ostatnimi czasy i najpoważniejsze problemy z silnikiem 1.2 PureTech przysłoniły niektórym inne słynne "afery silnikowe" ostatnich lat. A było ich sporo. Zobaczcie, których silników unikać, jeśli planujecie kupić kilkuletnie auto.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Nie tylko WD-40! Wielki test olejów wielofunkcyjnych w spreju
Eksploatacja

Nie tylko WD-40! Wielki test olejów wielofunkcyjnych w spreju

Oleje wielofunkcyjne mają smarować, usuwać korozję i chronić przed nią, penetrować, wypierać wodę. Czy rzeczywiście są tak wszechstronne, jak to obiecują producenci? Czy wszystkie działają tak samo? Do testu wzięliśmy kilka różnych preparatów. Nie tylko ten najsłynniejszy, czyli WD-40. Wyniki są więcej niż ciekawe.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
W ten sposób niszczysz silnik w swoim samochodzie. Wszystko przez jeden błąd
Eksploatacja

W ten sposób niszczysz silnik w swoim samochodzie. Wszystko przez jeden błąd

Wielu kierowców w Polsce na co dzień korzysta ze swoich samochodów wyłącznie na krótkich dystansach. Dojeżdżają nimi do pracy, czy też na zakupy. Niestety, używanie pojazdów w ten sposób na dłuższą metę może nieść fatalne skutki dla ich silników i powodować poważne awarie. Jest jednak łatwy sposób na to, by uniknąć kosztownych nieprzyjemności.

Wielu kierowców nie wie, że ich samochód ma taką funkcję. Jest niezwykle przydatna
Eksploatacja

Wielu kierowców nie wie, że ich samochód ma taką funkcję. Jest niezwykle przydatna

Producenci wyposażają samochody w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań. Nie wszystkie okazują się przydatne, jednak ta funkcja może cię uratować. Warto sprawdzić instrukcję obsługi lub przeklikać się dokładnie przez menu.

Nie zostawiaj butelki z wodą w samochodzie. Jest śmiertelnie niebezpieczna
Eksploatacja

Nie zostawiaj butelki z wodą w samochodzie. Jest śmiertelnie niebezpieczna

Są takie przedmioty, których latem lepiej nie zostawiać w samochodzie. Kiedy wymienia się je, to zazwyczaj ma się na myśli takie przedmioty, jak jedzenie, telefon, czy pojemniki pod ciśnieniem — różne spraye, czy dezodoranty. Mało osób jednak wie, że z pozoru niewinna butelka z wodą może być bardzo niebezpieczna.

Po co kierowcy kładą ręcznik na desce rozdzielczej? To sprytne zabezpieczenie
Eksploatacja

Po co kierowcy kładą ręcznik na desce rozdzielczej? To sprytne zabezpieczenie

Wystarczy kilka lat, by wnętrze auta w niczym nie przypominało tego, które widzieliśmy podczas zakupu. Kierowcy z południa Europy mają na to jednak bardzo prosty sposób. Nie trzeba żadnych narzędzi, wystarczy wziąć z domu stary ręcznik. Dlaczego my też powinniśmy to zrobić?

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Typowy wakacyjny błąd może cię kosztować aż 30 tys. zł. Policjanci sprawdzają dmc
Eksploatacja

Typowy wakacyjny błąd może cię kosztować aż 30 tys. zł. Policjanci sprawdzają dmc

Letnia aura sprzyja dalekim podróżom, ale w wakacje kierowcy muszą być szczególnie ostrożni. W tym okresie policjanci przyglądają się zwłaszcza samochodom osobowym – do wytypowania pojazdów przekraczających normy często wystarczy im lornetka. Kara finansowa za "wakacyjne wykroczenie" opiewa aż na 30000 zł, ale na tym nie kończą się konsekwencje. Można ich jednak łatwo uniknąć.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Kiedy można wybić szybę w samochodzie i jak to zrobić? To nie takie łatwe
Eksploatacja

Kiedy można wybić szybę w samochodzie i jak to zrobić? To nie takie łatwe

Czasem zdarzają się sytuacje, kiedy trzeba działać szybko, np. żeby uratować zamknięte w rozgrzanym samochodzie dziecko czy psa, albo wyjąć z auta zatrzaśniętą ofiarę wypadku. Wtedy najprostszą metodą jest zwykle wybicie szyby. Najprostszą, ale wcale nie taką prostą, jak się niektórym wydaje. Oto nasz krótki poradnik, jak to zrobić.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Ten błąd może kosztować życie. Co się dzieje w nagrzanym aucie?
Eksploatacja

Ten błąd może kosztować życie. Co się dzieje w nagrzanym aucie?

Wystarczy kilkadziesiąt minut postoju w słońcu, by wnętrze samochodu zamieniło się w piekarnik – nawet jeśli na zewnątrz temperatura jest tylko umiarkowana. W środku auta może być wtedy blisko 70 st. C, a niektóre elementy nagrzewają się jeszcze bardziej. To zagrożenie nie tylko dla sprzętu elektronicznego, ale przede wszystkim dla ludzi i zwierząt. Sprawdź, kiedy i dlaczego warto interweniować, oraz co może wydarzyć się w kabinie auta, zanim jeszcze włączysz klimatyzację.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Tego nie zostawiaj w aucie podczas upału. Lista rzeczy, które mogą cię zaskoczyć
Eksploatacja

Tego nie zostawiaj w aucie podczas upału. Lista rzeczy, które mogą cię zaskoczyć

Gdy temperatura powietrza zbliża się do 30 st. C, wnętrze zaparkowanego auta potrafi rozgrzać się błyskawicznie – nawet do 65–70 st. C, a niektóre elementy osiągają nawet 80 st. C. W takich warunkach samochód staje się nie tylko nieprzyjemny, ale wręcz niebezpieczny. Ucierpieć mogą nie tylko pasażerowie, lecz także przedmioty, które wielu z nas zostawia w aucie „na chwilę”. Sprawdź, co dzieje się w środku nagrzanego pojazdu i jak się przed tym skutecznie chronić.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Fala upałów nad Polską. Co zrobić, gdy auto nie ma klimatyzacji?
Eksploatacja

Fala upałów nad Polską. Co zrobić, gdy auto nie ma klimatyzacji?

Fala upałów zmierza do Polski, a to oznacza jedno: jazda samochodem znów stanie się prawdziwym wyzwaniem. Wnętrze pojazdu potrafi nagrzać się do temperatur niebezpiecznych dla zdrowia – nawet powyżej 70 st. C. W takich warunkach nie pomagają gadżety z marketów ani wiatraczki na przyssawki. Sprawdziliśmy, które rozwiązania rzeczywiście poprawiają komfort i bezpieczeństwo podróży w upale, a które to tylko strata pieniędzy. Zobacz, co warto mieć w aucie, zanim zrobi się naprawdę gorąco.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dlaczego kierowcy parkują na skręconych kołach? To sprytny trik
Eksploatacja

Dlaczego kierowcy parkują na skręconych kołach? To sprytny trik

Kierowcy często słyszą, że podczas parkowania zaleca się zostawianie samochodu z wyprostowanymi kołami. Jednak widok auta zaparkowanego ze skręconymi przednimi kołami nie należy do rzadkości. Okazuje się, że taka praktyka ma swoje zastosowanie, zwłaszcza w kontekście bezpieczeństwa.

W rozgrzanym aucie klima ledwo dyszy. Prosty trik i zaraz będzie chłodniej
Eksploatacja

W rozgrzanym aucie klima ledwo dyszy. Prosty trik i zaraz będzie chłodniej

Wiadomo, że gdy włączona jest klima, okna samochodu muszą być zamknięte – inaczej praca klimatyzacji nie ma sensu. Kierowcy wiedzą też, że jazda z zamkniętym obiegiem powietrza jest wręcz niemożliwa. Od tych zasad są jednak wyjątki. Gdy wsiadamy do samochodu, który po dłuższym postoju na słońcu jest rozgrzany jak piec, trzeba klimatyzacji (i sobie) jakoś pomóc.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Rozładowany akumulator, a przecież jest upał, a nie mróz. Jak to możliwe? Wyjaśniamy
Eksploatacja

Rozładowany akumulator, a przecież jest upał, a nie mróz. Jak to możliwe? Wyjaśniamy

Gdy nadchodzi lato, takie jak tegoroczne — z upałami dochodzącymi, jak mówią ostatnie prognozy pogody, do aż 35 st. C w niektórych rejonach Polski, zdarza się, że kierowcy tracą czujność. Zakładają, że tylko mróz niekorzystnie działa na akumulator w samochodzie, a latem w upały nic mu nie grozi. Jeśli do tego auto stoi przez kilka dni, kiedy nikt nim nie jeździ, kierowcę może czekać nie lada niespodzianka przy próbie zapalenia go.

Ponoć policjanci zaglądają przez szyby i wlepiają legendarne mandaty za kontrolkę EPC
Eksploatacja

Ponoć policjanci zaglądają przez szyby i wlepiają legendarne mandaty za kontrolkę EPC

Tej kontrolki nikt nie chce zobaczyć. Po pierwsze dlatego, że przyczyn jej zapalenia jest kilka. Po drugie dlatego, że wizyty w serwisie się nie uniknie. Po trzecie dlatego, że grozi za nią legendarny mandat. Mandat za kontrolkę? Czyli co — policjant podczas kontroli drogowej zerknie na zegary, zobaczy świecącą się kontrolkę EPC i nałoży grzywnę? Już tłumaczymy.

Ceny paliw idą w górę! Podpowiadamy, czy warto tankować na zapas i jak to robić
Eksploatacja

Ceny paliw idą w górę! Podpowiadamy, czy warto tankować na zapas i jak to robić

Tego można się było spodziewać: gwałtownie eskalujący konflikt między Iranem a Izraelem powoduje wzrost cen paliw na całym świecie. Na razie, zdaniem analityków, wciąż jeszcze jesteśmy daleko od czarnego scenariusza, bo ceny ropy na świecie rosną wolniej, niż kilka dni temu przewidywali analitycy. Czy w tej sytuacji warto robić zapasy paliwa? Jeśli tak, to jakie paliwo wybrać i jak je przechowywać.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Materiał promocyjny
Masz auto VW z silnikiem Diesla – pewnie masz ten problem. Oni wiedzą, jak to naprawić
Eksploatacja

Masz auto VW z silnikiem Diesla – pewnie masz ten problem. Oni wiedzą, jak to naprawić

W przeszłości Volkswagen miał co najmniej kilka poważnych problemów z wadliwymi silnikami. Najnowszy poważny kłopot dotyczy jednostek 2.0 BiTDI montowanych w modelach Transporter, Caravelle, Multivan i California, które wyjeżdżały z fabryki w latach 2016-2019. W największym skrócie: możesz stanąć przed koniecznością kupna nowego silnika oraz osprzętu za, uwaga, nawet 70 tys. zł – i to nie musi być koniec wydatków. Ale, i to jest dobra wiadomość, być może uda się naprawić stary silnik nieco niższym kosztem.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.