Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Sześć największych porażek motoryzacji PRL. Nie tylko Polonez

Sześć największych porażek motoryzacji PRL. Nie tylko Polonez

Podczas gdy w latach 80. kierowcy w Europie Zachodniej, USA i Japonii cieszyli się samochodami wyposażonymi w poduszki powietrzne, komputery pokładowe, a nawet pierwsze systemy nawigacji, w PRL luksusem był prosty samochód bazujący na technologii sprzed trzech dekad. Na wymarzone auto czekało się latami, a efekty ówczesnej motoryzacji często pozostawiały wiele do życzenia. Socjalistyczna Polska zaliczyła w tej dziedzinie kilka spektakularnych porażek – oto sześć najbardziej dotkliwych przykładów.

FSO Polonez 1500 (1978-1987)Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła
  • Osobowa motoryzacja PRL zaczęła się w 1951 r., wraz ze startem produkcji FSO Warszawy. Pierwszy samochód i już wpadka
  • Przypominamy stracone szanse i ominięte okazje
  • W latach 70. Polski Fiat 126p zmotoryzował PRL. Późno, bo inny samochód rodzimej produkcji mógł to zrobić już 20 lat wcześniej.
  • Zachęcamy do głosowania w ankiecie pod artykułem, w plebiscycie Auto Świat Moto Awards

Wbrew pozorom socjalistyczna motoryzacja nie skończyła się wraz z upadkiem PRL, czyli w 1989 r. Dotrwała aż do XXI w. – przecież ostatniego osobowego FSO Poloneza wyprodukowano w 2002 r. Sam Polonez to też niezły numer: ten model był jedną z najbardziej osobliwych mieszanek w europejskiej historii samochodów. Niestety, tym razem "osobliwy" nie ma pozytywnego wydźwięku.

W tym zestawieniu pozytywów w ogóle będzie niewiele. Co robić, motoryzacja PRL nie raczyła nas nimi na każdym kroku. Oto sześć największych porażek epoki Warszawy, Polskiego Fiata 126p i Poloneza.

Przeczytaj także: Czy na takim skrzyżowaniu można zawracać? Wyjaśniamy raz na zawsze

Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków