Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
Ogłoszenia
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Fiat 125p

Fiat 125p

Supertrudny quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz chociaż połowę punktów?
Aktualności

Supertrudny quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Sześć największych porażek motoryzacji PRL. Nie tylko Polonez
Aktualności

Sześć największych porażek motoryzacji PRL. Nie tylko Polonez

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
To już przesada. Samochody z PRL pokonały prawie wszystkich. Dasz radę? Wątpimy
Aktualności

To już przesada. Samochody z PRL pokonały prawie wszystkich. Dasz radę? Wątpimy

Jak dobrze znasz samochody PRL? Polonezy, Polskie Fiaty, Warszawy, Syreny? O tym się dowiesz z naszego quizu. Udzielenie poprawnej odpowiedzi będzie bowiem wymagało eksperckiej wiedzy. To jeden z najtrudniejszych quizów w historii.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dokładnie 57 lat temu ruszyła w FSO produkcja Dużego Fiata. Tego o nim nie wiedzieliście
Aktualności

Dokładnie 57 lat temu ruszyła w FSO produkcja Dużego Fiata. Tego o nim nie wiedzieliście

Polski Fiat 125p zaczynał swoją historię jako narodowa duma, powiew nowoczesności i Zachodu w smętnym PRL-u, później stał się jednym z symboli upadku komunistycznej gospodarki, a w latach 90. był jednym z najtańszych aut, jakie można było w Polsce kupić. Dziś to ceniony i poszukiwany klasyk ze sporym gronem miłośników. Jak do tego doszło, że w komunistycznym kraju udało się uruchomić licencyjną produkcję zachodniego auta i dlaczego trwała ona tak długo?

Używany droższy od nowego? Tak było w PRL. Opowiem ci, jak się wtedy handlowało samochodami z drugiej ręki
Wiadomości

Używany droższy od nowego? Tak było w PRL. Opowiem ci, jak się wtedy handlowało samochodami z drugiej ręki

Skoro w PRL nie można było normalnie kupić nowego samochodu, to siłą rzeczy rynek używanych też stał na głowie: do tego stopnia, że ceny zgrzebnych Polskich Fiatów 126p trendowały podobnie jak dziś niektórych kolekcjonerskich Ferrari. Stawki dyktowała giełda — i to bynajmniej nie papierów wartościowych — a podczas negocjacji kupujący musiał się strzec wyspecjalizowanych osobników, których można dziś nazwać "podbijaczami". Na dodatek w niemieckiej prasie zaczęły się pojawiać tajemnicze ogłoszenia składające się z dwóch słów: "suche polski"

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ile wiesz o Polonezie?
Aktualności

Ile wiesz o Polonezie?

Czy pamiętasz, kiedy ruszyła produkcja Poloneza? Wiesz, kiedy ją zakończono? Jaki silnik napędzał tę legendę PRL-u? Czy Polonez naprawdę miał wersje coupe i SUV? Sprawdź się w naszym quizie.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Quiz na 11 listopada. Znasz się na polskiej motoryzacji? 7/14 to obowiązek
Aktualności

Quiz na 11 listopada. Znasz się na polskiej motoryzacji? 7/14 to obowiązek

Choć produkowanych w PRL-owskich fabrykach modeli samochodów nie było zbyt wiele, to i tak trzeba sporej wiedzy, żeby dobrze wypaść w tym quizie. Przekonajmy się, ile naprawdę wiesz o polskiej motoryzacji. Pytamy o klasyki i zapomniane perełki. Zaczynamy?

Naprawdę się znasz na autach? Ten supertrudny quiz to rozstrzygnie. Ostatnie pytanie tylko dla arcymistrzów
Aktualności

Naprawdę się znasz na autach? Ten supertrudny quiz to rozstrzygnie. Ostatnie pytanie tylko dla arcymistrzów

Nie licz na łatwe pytania. Ten quiz da ci jednoznaczną odpowiedź czy jesteś motoryzacyjnym ekspertem. Uwaga! Im dalej, tym pytania robią się trudniejsze, osiągając apogeum w punkcie nr 12. Gotowy?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Samochody PRL-u: czy odróżnisz prawdę od fałszu?
Aktualności

Samochody PRL-u: czy odróżnisz prawdę od fałszu?

Wokół motoryzacji PRL-u narosło tyle legend i mitów, że czasem nie do końca wiadomo, co jest fałszem, a co prawdą. Czy potrafisz odróżnić jedno od drugiego? Przekonaj się! Zapraszamy do quizu.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
W Oławie powstało największe prywatne muzeum motoryzacji w Polsce. Byłem tam i polecam każdemu
Youngtimer

W Oławie powstało największe prywatne muzeum motoryzacji w Polsce. Byłem tam i polecam każdemu

Kilkaset aut, spośród których wiele to absolutne unikaty, setki jednośladów, tysiące gadżetów i przedmiotów codziennego użytku z czasów PRL-u, niezwykłe instalacje multimedialne, a to wszystko pokazane w sposób, który zainteresuje nie tylko fanów motoryzacji – to tylko pobieżny opis tego, co można zobaczyć w Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie. Prywatnych muzeów motoryzacji pojawiło się w ostatnich latach w Polsce wiele, ale to zaskakuje rozmachem i podejściem do eksponatów.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
50 lat temu debiutował 6-drzwiowy Polski Fiat 125p cabrio. Oto pięć symboli luksusu epoki PRL z FSO
Aktualności

50 lat temu debiutował 6-drzwiowy Polski Fiat 125p cabrio. Oto pięć symboli luksusu epoki PRL z FSO

PRL potrafiło wywrócić definicję luksusu na lewą stronę. Mieliśmy więc np. 6-drzwiowego ręcznie budowanego kabrioleta, ale bez żadnego dachu — nawet składanego. Albo niespełna 100-konną wersję Polskiego Fiata 125p za równowartość przeszło 100 średnich pensji. Z drugiej strony skoro dżinsy Wranglera kosztowały 1/4 miesięcznych poborów... Oto pięć najbardziej luksusowych modeli z FSO.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?
Aktualności

Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Pech? Złośliwość losu? A może zwyczajny brak pieniędzy? Dlaczego słynne prototypy PRL-u nie trafiły do produkcji? Analizujemy osiem przypadków, w tym Syrenę Sport Beskida i Warsa.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Za miesiąc koniec ery w Tychach. Ten model wielkością produkcji prawie trzykrotnie przebił FSO Poloneza
Aktualności

Za miesiąc koniec ery w Tychach. Ten model wielkością produkcji prawie trzykrotnie przebił FSO Poloneza

W ostatnich dniach czerwca 2024 r. w Tychach zakończy się produkcja samochodu, który już teraz jest legendą — dowiedział się "Auto Świat". To efekt starannie przemyślanej strategii.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
50 lat temu ruszył montaż pierwszego coupe w PRL. To nie był wyjątek
Aktualności

50 lat temu ruszył montaż pierwszego coupe w PRL. To nie był wyjątek

Co z tego, że jedno z pięknych coupe FSO rozwijało zaledwie 35 KM? I tak ma dziś status niemal mitycznego obiektu. Co z tego, że innemu spod futurystycznej karoserii wystawało zawieszenie? Ważne, że w ogóle było — powstało przecież w PRL, jednym z najbardziej niesprzyjających miejsc na Ziemi dla tego typu samochodów. Na tle garbatych Warszaw i kapeluszowatych Polskich Fiatów 125p te maszyny wyglądały jak piękne anomalie. Czy znasz te sześć modeli?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ile wiesz o samochodach z PRL-u? 14 pytań o motoryzacji z minionej epoki
Aktualności

Ile wiesz o samochodach z PRL-u? 14 pytań o motoryzacji z minionej epoki

Dziś zapytamy o modele, które jeszcze do niedawna były w Polsce widziane na każdej ulicy. Ba, innych praktycznie nie było. Sprawdź, co wiesz o dużym i małym Fiacie, Syrenie i Warszawie. Czy pamiętasz jeszcze ciężarówki i autobusy z PRL-u?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ten model to licencja czy własny projekt? Quiz z legend PRL-u
Aktualności

Ten model to licencja czy własny projekt? Quiz z legend PRL-u

Nie wszystkie legendarne samochody PRL-u były własnymi konstrukcjami, wiele powstawało na licencji. Czy odróżnisz jedne od drugich?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ile wiesz o autach PRL? Po piątym pytaniu robi się bardzo trudno
Aktualności

Ile wiesz o autach PRL? Po piątym pytaniu robi się bardzo trudno

To będzie nasz najłatwiejszy quiz o samochodach PRL... ale tylko na samym początku. Z każdym kolejnym pytaniem będzie coraz trudniej, a od szóstego zaczną się prawdziwe schody. Dasz radę przebić barierę 5/11?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?
Aktualności

Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?

Z pewnością poznasz Malucha, Poloneza lub Syrenę na zdjęciu. Pewnie od razu powiesz, ile każdy z nich miał cylindrów. Ale czy jesteś w stanie podać daty ich produkcji, wybierając jedną z czterech opcji?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Rozpoznasz ten samochód z PRL? Tym razem nie będzie łatwo
Aktualności

Rozpoznasz ten samochód z PRL? Tym razem nie będzie łatwo

Nie spodziewaj się, że w tym quizie pokażemy zdjęcie Poloneza, po czym zapytamy, czy to Polonez, Syrena, Warszawa lub Maluch. Pytania będą dużo, dużo trudniejsze — do tego stopnia, że już wynik 6/11 świadczy o eksperckiej wiedzy.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
To rajdowy Fiat 125p czy wyścigowy Polonez? Quiz ze sportowych legend PRL-u
Aktualności

To rajdowy Fiat 125p czy wyścigowy Polonez? Quiz ze sportowych legend PRL-u

W PRL-u o dużym Fiacie czy Polonezie marzyli nie tylko zwykli kierowcy, ale także wielu rajdowców. Czy poznasz po detalach słynne wyczynowe modele z FSO? To nie takie proste, jak się z pozoru wydaje...

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Prawdziwe rarytasy z okresu PRL-u. Te samochody były rzadkością na ulicach
Youngtimer

Prawdziwe rarytasy z okresu PRL-u. Te samochody były rzadkością na ulicach

W okresie PRL-u samochód był towarem deficytowym, a produkcje krajowe czy z innych państw socjalistycznych w większości były siermiężnie wykonane. Jednak zdarzały się również ciekawe modele, które, choć miały szanse powodzenia, to produkowane były w ograniczonej liczbie egzemplarzy lub nie wyszły poza fazę prototypu bądź były zachodnimi konstrukcjami dostępnymi dla ograniczonej grupy obywateli.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Czy Fiat 125p nazywał się Arizona, a Polonez to był Cruzado? Quiz z eksportowych legend PRL-u
Aktualności

Czy Fiat 125p nazywał się Arizona, a Polonez to był Cruzado? Quiz z eksportowych legend PRL-u

W Polsce znamy je po prostu jako FSO Polonez lub Polski Fiat 125p, ale na eksportowych rynkach popularne samochody z epoki PRL-u przebierały różne, często zaskakujące nazwy. Czy połączysz je z doskonale znanymi modelami?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.