Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Fiat 125p

Fiat 125p

Fiat 125p

Fiat 125p, zwany potocznie kantem, Dużym Fiatem, czy kredensem jest nieodłącznym elementem polskiej motoryzacji. W latach 70. i 80. obiekt westchnień i marzeń milionów Polaków. Jego produkcja rozpoczęła się w 1967 roku, i zakończyła na dobrą sprawę w 1983 r., bowiem wtedy wygasła licencja, a dalsza produkcja odbywała się już pod szyldem FSO.

Polski Fiat 125p ma swój początek w połowie lat 60., kiedy to produkowane na Żeraniu Warszawa i Syrena były już przestarzałe. Mimo iż stworzono prototypy ich następców (m.in. imponująca Warszawa 210), zdecydowano się na powrót do współpracy z Fiatem i wykupienie licencji. Początkowo umowa mówiła o produkcji poprzednika włoskiego Fiata 125 – modelu 1300, jednak później zmieniono zapis który mówił o stosowaniu nowego nadwozia (ze 125).

W stosunku do włoskiej 125-tki, 125p miał kilka innych elementów blacharskich, okrągłe reflektory, inną atrapę chłodnicy, okrągłe zamiast strzałkowe kierunkowskazy na błotnikach, dźwignię zmiany biegów w kierownicy, a także wystające klamki drzwi. Niestety, pod nowoczesnym nadwoziem, kryła się stara technika – prawie wszystkie podzespoły przystosowano z poprzednika – modelu 1300/1500. Debiut PF 125p odbył się pod koniec listopada 1967 roku. Do napędu użyto silnika benzynowego o pojemności 1,3 litra generujący 60 KM. Moc przekazywana była na tylne koła za pomocą 4-biegowej skrzyni biegów. Wkrótce do oferty wszedł także większy, 1,5-litrowy silnik, który rozwijał 70 KM.

Ciekawymi i niestety limitowanymi wersjami były 125p 1600 Monte Carlo oraz 1800 Akropolis, które służyły do startów w rajdach. W obu przypadkach zamontowane były silniki OHC z 2 wałkami rozrządu, pierwszy miał pojemność 1.6/98 KM, a drugi 1.8/105 KM. Kolejne modyfikacje które były wprowadzane, oznaczano jako MR (Model Roku).

I tak w 125p MR72 przeniesiono dźwignię zmiany biegów z kierownicy do podłogi, wzmocniono most, zmodernizowano układ chłodzenia oraz zastosowano dwuobwodowy układ hamulcowy z korektorem siły hamowania. W 1972 roku pojawiło się kombi, które wyróżniało się ogromną przestrzenią bagażową. 3 lata później do oferty dołączył pick-up. W MR73 zmieniono klamki na kasetowe, a chromowany grill zamieniono na plastikowy. Oprócz tego wzmocniono nadwozie oraz zastosowano dłuższe resory 2-piórowe. Rok później  wprowadzono dzieloną kolumnę kierowniczą wraz z nowymi dźwigniami kierunkowskazów i wycieraczek.

W MR75 przeprowadzono najwięcej zmian w historii 125p. Zastosowano nowy pas przedni, a także zmieniono tylne lampy z wąskich i pionowych na szerokie i poziome oraz klapę bagażnika. Poza tym dodano listwy boczne oraz zabrano boczne kierunkowskazy. W środku zamontowano nową deskę rozdzielczą i poprawiono wentylację wnętrza. Fotele otrzymały także zagłówki. Silniki dzięki modernizacjom gaźnika zyskały po 5 KM każdy. W 1976 roku zlikwidowano uchylne szyby w przednich drzwiach, zastosowano cichszy wydech oraz nowy most.

W 1978 roku do produkcji wszedł Polonez, który miał zastąpić starzejącego się już „Dużego Fiata”. Produkcja 125p miała być stopniowo wygasana, jednak zamiast tego, we Fiacie zaczęto stosować różne rozwiązania z Poloneza. Po wygaśnięciu licencji w 1983 roku, produkcja 125p była kontynuowana pod marką FSO aż do 1991 roku. Przez 24 lata fabrykę na Żeraniu opuściło blisko 1,5 mln egzemplarzy PF 125p, a czego za granicę trafiło blisko 600 tys. sztuk. Krajem gdzie trafiło najmniej 125p, jest Hongkong – wyeksportowano zaledwie 3 auta.

Fiat 125p - generacje

Fiat 125p (1967&nbsp-&nbsp1991)

Fiat 125p (1967 - 1991)

Fiat 125p - powiązane artykuły

Prawda czy fałsz? Quiz o autach z okresu PRL, edycja ekstremalnie trudna

Prawda czy fałsz? Quiz o autach z okresu PRL, edycja ekstremalnie trudna

Jak dobrze znasz samochody PRL? Polonezy, Polskie Fiaty, Warszawy, Syreny? O tym się dowiesz z naszego quizu. Udzielenie poprawnej odpowiedzi będzie bowiem wymagało eksperckiej wiedzy!

Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Pech? Złośliwość losu? A może zwyczajny brak pieniędzy? Dlaczego słynne prototypy PRL-u nie trafiły do produkcji? Analizujemy osiem przypadków, w tym Syrenę Sport Beskida i Warsa.

Samochody PRL-u: czy odróżnisz prawdę od fałszu?

Samochody PRL-u: czy odróżnisz prawdę od fałszu?

Wokół motoryzacji PRL-u narosło tyle legend i mitów, że czasem nie do końca wiadomo, co jest fałszem, a co prawdą. A ty? Czy potrafisz odróżnić jedno od drugiego? Przekonaj się! Zapraszamy do quizu.

Ile wiesz o samochodach z PRL-u?

Ile wiesz o samochodach z PRL-u?

Dziś zapytamy o modele, które jeszcze do niedawna były w Polsce widziane na każdej ulicy. Ba, innych praktycznie nie było. Sprawdź, co wiesz o dużym i małym Fiacie, Syrenie i Warszawie. Czy pamiętasz jeszcze ciężarówki i autobusy z PRL-u?

Ministerstwo oddaje tysiące złotych za Fiaty 126p i 125p

Ministerstwo oddaje tysiące złotych za Fiaty 126p i 125p

Nie wszyscy o tym wiedzą, ale osoby, które dokonały przedpłaty na Fiata 126p czy 125p (FSO 1500), nadal mogą ubiegać się o rekompensatę. Nie ma daty granicznej na dochodzenie swoich praw, a kwoty co roku są waloryzowane. Dziś można dostać prawie 25 tys. zł.

Lubisz motoryzację z czasów PRL-u? Sprawdź, co o niej wiesz!

Lubisz motoryzację z czasów PRL-u? Sprawdź, co o niej wiesz!

Najwyraźniej jesteśmy bardzo sentymentalnym narodem – na polskim rynku klasyków dobrze zachowane Duże Fiaty, Maluchy czy Polonezy bywają wyceniane wyżej niż auta renomowanych, zachodnich marek z tych samych lat. W latach 80. każdy właściciel Fiata 125p czy Malucha bez wahania zamieniłby go na Volkswagena Golfa, czy Mercedesa W124 – teraz nie brakuje chętnych na wymiany w drugą stronę. Postanowiliśmy więc sprawdzić, co jeszcze pamiętacie o autach, które trafiały na polskie drogi przed 1989 r.

"W Iraku chwalono go za możliwość przewożenia dwóch żon w otwartym bagażniku". Nieznana historia polskiego Fiata 125p

"W Iraku chwalono go za możliwość przewożenia dwóch żon w otwartym bagażniku". Nieznana historia polskiego Fiata 125p

By PRL kupiła licencję na włoskiego sedana Józef Cyrankiewicz i Edward Gierek zapewniali Władysława Gomułkę, że "socjalizm nie dozna żadnego uszczerbku przez współpracę z zachodnim partnerem". Dlaczego im się udało?

Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?

Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?

Z pewnością poznasz Malucha, Poloneza lub Syrenę na zdjęciu. Pewnie od razu powiesz, ile każdy z nich miał cylindrów. Ale czy jesteś w stanie podać daty ich produkcji, wybierając jedną z czterech opcji?

Pół wieku temu debiutował "supersportowy" Polski Fiat 125p

Pół wieku temu debiutował "supersportowy" Polski Fiat 125p

W szarym tłumie prawie półtora miliona wyprodukowanych Polskich Fiatów 125p trafiały się prawdziwe perły, jak 6-drzwiowa limuzyna, coupe z chowanymi reflektorami, wyścigówka z blokiem silnika Ferrari czy przedstawione 50 lat temu szybkie Akropolis, które z punktu widzenia ówczesnych zarobków było droższe niż dziś Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet. Czy pamiętasz jeszcze te legendy PRL?

Supertrudny quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Supertrudny quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Łatwo już było, jak to się mówi. Po prostym quizie o samochodach PRL czas na supertrudny. Nie przesadzamy, 10 lub więcej poprawnych odpowiedzi udzieli tylko arcymistrz!

Ile wiesz o Polskim Fiacie 125p?

Ile wiesz o Polskim Fiacie 125p?

Może jeździł nim twój tata? Może uczyłeś się na nim do egzaminu na prawo jazdy? Polski Fiat 125p to jedna z legend PRL-u. Chcesz się przekonać, ile naprawdę o nim wiesz?

Łatwy quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz komplet punktów?

Łatwy quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz komplet punktów?

Uwaga! Tym razem będzie łatwo! Spytamy o Malucha, dużego Fiata, Poloneza i inne legendy motoryzacji PRL. 11 pytań i naprawdę duże szanse na komplet punktów. Skusisz się?

Sprawdź swoją wiedzę o motoryzacji z lat 80. i 90.

Sprawdź swoją wiedzę o motoryzacji z lat 80. i 90.

Lubisz polską motoryzację z okresu PRL-u i masz sentyment do pojazdów, które wówczas jeździły po naszych drogach? Ten quiz jest stworzony dla ciebie! Sprawdź swoją wiedzę na temat Fiatów 126p i 125p, Żuków, Trabantów, Dacii, Ład i Skód, zaznaczając poprawnie jedną odpowiedź w każdym pytaniu.

Auta jak za Gierka – tymi modelami jeździli Polacy w latach 1971-1980

Auta jak za Gierka – tymi modelami jeździli Polacy w latach 1971-1980

Do kin w tym roku wszedł film o Edwardzie Gierku – pierwszym sekretarzu KC PZPR, czyli o człowieku, który w latach 1971-1980 rządził Polską. Partyjny dygnitarz zastąpił Władysława Gomułkę – szefa partii w latach 1956-1970, który zmuszony został do ustąpienia po tzw. wypadkach grudniowych 1970 r. Jakimi samochodami w tamtych czasach jeździli Polacy?

Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek

Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek

O tych samochodach marzyli mieszkańcy krajów bloku wschodniego. Jak dziś wypadają w roli klasyków?

Ile wiesz o Polonezie?

Ile wiesz o Polonezie?

Czy pamiętasz, kiedy ruszyła produkcja Poloneza? Wiesz, kiedy ją zakończono? Jaki silnik napędzał tę legendę PRL-u? Czy Polonez naprawdę miał wersje coupe i SUV? Sprawdź się w naszym quizie!

Ciekawe auta z okresu PRL-u. To prawdziwe rarytasy

Ciekawe auta z okresu PRL-u. To prawdziwe rarytasy

W okresie PRL-u samochód był towarem deficytowym, a produkcje krajowe czy z innych państw socjalistycznych w większości były siermiężnie wykonane. Jednak zdarzały się również ciekawe modele, które, choć miały szanse powodzenia, to produkowane były w ograniczonej liczbie egzemplarzy lub nie wyszły poza fazę prototypu bądź były zachodnimi konstrukcjami dostępnymi dla ograniczonej grupy obywateli.

Fiat 125p był chętniej wybierany od nowocześniejszego Poloneza

Fiat 125p był chętniej wybierany od nowocześniejszego Poloneza

W jednym z pierwszych numerów "Auto Świata" sprawdziliśmy, czy warto kupić używanego Fiata 125p. Jak się okazało ponad 20 lat temu, na samochodowych giełdach cieszył się on dużym zainteresowaniem. Klienci wybierali właśnie Fiata 125p zamiast nowocześniejszego Poloneza.

Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy!

Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy!

"Gdybyśmy tylko mogli w PRL wyprodukować te prototypy, to byśmy wszystkim pokazali". Albo: "prototypy FSO i FSM wyprzedzały swoją epokę, dystansując Zachód". Z grubsza takie opinie często się słyszy na temat niewdrożonych modeli z okresu PRL. Czy naprawdę były takie wizjonerskie? Jest czego żałować?

Biały kruk motoryzacji z PRL odnaleziony. Polacy trafili na niego przez przypadek

Biały kruk motoryzacji z PRL odnaleziony. Polacy trafili na niego przez przypadek

Polscy pasjonaci automobilizmu mieszkający w Wielkiej Brytanii uratowali unikatowego Fiata 125p Camper z zabudową kempingową Niewiadów. To jedyny, prototypowy egzemplarz kampera, który powstał w PRL. Wyremontowany biały kruk z powodzeniem wziął udział w rajdzie charytatywnym.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech