Dziś BMW serii 7 to wszędzie BMW serii 7. W Europie, Japonii, Australii i Kanadzie. Kiedyś z samochodami z bloku socjalistycznego wcale nie było tak prosto. Wiele aut na eksportowych rynkach nosiły kompletnie inne nazwy, które dziś uległy prawie całkowitemu zapomnieniu. Czy wiesz, pod jakim szyldem sprzedawano w Wielkiej Brytanii Wartburga 353? Jak w Holandii nazywał się Polonez? Zapraszamy do quizu.
Rozpocznij quiz
Polonez w Belgii nosił nazwę:
Poprawna odpowiedź: Cruzado
Belgia była 8. największym rynkiem eksportowym Poloneza. Trafiło tam 4261 sztuk tego modelu, czyli Cruzado.
We Francji Polski Fiat 125p Pick-up nazywał się:
Poprawna odpowiedź: FSO Arizona Pick-up
Francja była kluczowym rynkiem eksportowym dla 125p. W latach 1968-1991 trafiło tam 27 tys. 663 tych samochodów. Numerem 1 była Jugosławia (114 tys. 526 sztuk).
W Wielkiej Brytanii Wartburg 353 nosił nazwę:
Poprawna odpowiedź: Knight
Knight, czyli "rycerz". Model 353 eksportowano do Wielkiej Brytanii w latach 1967-1976, ale samochód produkowano do 1989 r.
Z kolei Poloneza w Wielkiej Brytanii sprzedawano jako:
Poprawna odpowiedź: Polonez Leisure
Wielka Brytania była drugim co do wielkości rynkiem eksportowym Poloneza, ustępując jedynie Chinom. Trafiło tam 29 tys. 705 sztuk tego modelu, który oferowano także jako FSO Caro i FSO Polonez Prima.
W Chile 125p był:
Poprawna odpowiedź: Polonezem
125p sprzedawano w Chile pod nazwą FSO Polonez 1300 lub FSO Polonez 1500. Do tego południowoamerykańskiego państwa wyeksportowano 1290 sztuk tego modelu.
W Holandii Polonez nazywał się:
Poprawna odpowiedź: Celina
Do Holandii trafiło 5248 sztuk FSO Celiny, co uplasowało ten kraj na 7. miejscu największych rynków eksportowych Poloneza.
Dacia 1310 w Wielkiej Brytanii nosiła nazwę:
Poprawna odpowiedź: Denem
Dacia Denem debiutowała w Wielkiej Brytanii w 1982 r., czyli w tym samym roku, w którym model 1310 trafił na rodzimy rumuński rynek.
125p we Francji otrzymał imię:
Poprawna odpowiedź: Linda
Nie był to chyba najbardziej trafiony pomysł, zważywszy, że Linda nie jest francuskim imieniem.
Z kolei w Wielkiej Brytanii 125p nazywał się np.:
Poprawna odpowiedź: FSO Freedom Saloon
125p w Anglii oferowano również jako FSO Country Estate. Ten kraj był czwartym co do wielkości rynkiem eksportowym "dużego Fiata". Do Wielkiej Brytanii trafiło 48 tys. 370 sztuk modelu 125p.
Nie opuszczamy Anglii. Skoda 120 L nosiła tam nazwę:
Poprawna odpowiedź: Estelle
Skoda Estelle vel 120 L pojawiła się w Wielkiej Brytanii w 1977 r., rok po debiucie w Czechosłowacji.
Na koniec dwa pytania o 125p. W Danii ten model nazywał się:
Poprawna odpowiedź: Polda
Do Danii trafiło 5631 sztuk modelu 125p, co daje jej 17. miejsce wśród największych rynków eksportowych tego samochodu. Ostatnie zajmują ex aequo Mali i Gwinea (po cztery sztuki).
W Finlandii 125p nosił nazwę:
Poprawna odpowiedź: Lapponia
W Finlandii obowiązywały dwie nazwy: Polski Fiat Lapponia i FSO Polle. Ogółem wyeksportowano tam 11 tys. 561 sztuk modelu 125p.