Wiadomości Aktualności Czy Fiat 125p nazywał się Arizona, a Polonez to był Cruzado? Quiz z eksportowych legend PRL-u

Czy Fiat 125p nazywał się Arizona, a Polonez to był Cruzado? Quiz z eksportowych legend PRL-u

W Polsce znamy je po prostu jako FSO Polonez lub Polski Fiat 125p, ale na eksportowych rynkach popularne samochody z epoki PRL-u przebierały różne, często zaskakujące nazwy. Czy połączysz je z doskonale znanymi modelami?

FSO Caro 1.5 GLi - nie ma takiego miasta Londyn....
Auto Świat / Adam Mikuła
FSO Caro 1.5 GLi - nie ma takiego miasta Londyn....

Dziś BMW serii 7 to wszędzie BMW serii 7. W Europie, Japonii, Australii i Kanadzie. Kiedyś z samochodami z bloku socjalistycznego wcale nie było tak prosto. Wiele aut na eksportowych rynkach nosiły kompletnie inne nazwy, które dziś uległy prawie całkowitemu zapomnieniu. Czy wiesz, pod jakim szyldem sprzedawano w Wielkiej Brytanii Wartburga 353? Jak w Holandii nazywał się Polonez? Zapraszamy do quizu.

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/12
Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Polonez w Belgii nosił nazwę:

Poprawna odpowiedź: Cruzado

Belgia była 8. największym rynkiem eksportowym Poloneza. Trafiło tam 4261 sztuk tego modelu, czyli Cruzado.

Pytanie 2/12
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a) / Adam Mikuła

We Francji Polski Fiat 125p Pick-up nazywał się:

Poprawna odpowiedź: FSO Arizona Pick-up

Francja była kluczowym rynkiem eksportowym dla 125p. W latach 1968-1991 trafiło tam 27 tys. 663 tych samochodów. Numerem 1 była Jugosławia (114 tys. 526 sztuk).

Pytanie 3/12
Żródło: Auto Świat

W Wielkiej Brytanii Wartburg 353 nosił nazwę:

Poprawna odpowiedź: Knight

Knight, czyli "rycerz". Model 353 eksportowano do Wielkiej Brytanii w latach 1967-1976, ale samochód produkowano do 1989 r.

Pytanie 4/12
Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Z kolei Poloneza w Wielkiej Brytanii sprzedawano jako:

Poprawna odpowiedź: Polonez Leisure

Wielka Brytania była drugim co do wielkości rynkiem eksportowym Poloneza, ustępując jedynie Chinom. Trafiło tam 29 tys. 705 sztuk tego modelu, który oferowano także jako FSO Caro i FSO Polonez Prima.

Pytanie 5/12
Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

W Chile 125p był:

Poprawna odpowiedź: Polonezem

125p sprzedawano w Chile pod nazwą FSO Polonez 1300 lub FSO Polonez 1500. Do tego południowoamerykańskiego państwa wyeksportowano 1290 sztuk tego modelu.

Pytanie 6/12
Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

W Holandii Polonez nazywał się:

Poprawna odpowiedź: Celina

Do Holandii trafiło 5248 sztuk FSO Celiny, co uplasowało ten kraj na 7. miejscu największych rynków eksportowych Poloneza.

Pytanie 7/12
Żródło: Yannick Brossard/Renault

Dacia 1310 w Wielkiej Brytanii nosiła nazwę:

Poprawna odpowiedź: Denem

Dacia Denem debiutowała w Wielkiej Brytanii w 1982 r., czyli w tym samym roku, w którym model 1310 trafił na rodzimy rumuński rynek.

Pytanie 8/12
Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

125p we Francji otrzymał imię:

Poprawna odpowiedź: Linda

Nie był to chyba najbardziej trafiony pomysł, zważywszy, że Linda nie jest francuskim imieniem.

Pytanie 9/12
Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Z kolei w Wielkiej Brytanii 125p nazywał się np.:

Poprawna odpowiedź: FSO Freedom Saloon

125p w Anglii oferowano również jako FSO Country Estate. Ten kraj był czwartym co do wielkości rynkiem eksportowym "dużego Fiata". Do Wielkiej Brytanii trafiło 48 tys. 370 sztuk modelu 125p.

Pytanie 10/12
Żródło: Skoda

Nie opuszczamy Anglii. Skoda 120 L nosiła tam nazwę:

Poprawna odpowiedź: Estelle

Skoda Estelle vel 120 L pojawiła się w Wielkiej Brytanii w 1977 r., rok po debiucie w Czechosłowacji.

Pytanie 11/12
Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Na koniec dwa pytania o 125p. W Danii ten model nazywał się:

Poprawna odpowiedź: Polda

Do Danii trafiło 5631 sztuk modelu 125p, co daje jej 17. miejsce wśród największych rynków eksportowych tego samochodu. Ostatnie zajmują ex aequo Mali i Gwinea (po cztery sztuki).

Pytanie 12/12
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a) / ACZ

W Finlandii 125p nosił nazwę:

Poprawna odpowiedź: Lapponia

W Finlandii obowiązywały dwie nazwy: Polski Fiat Lapponia i FSO Polle. Ogółem wyeksportowano tam 11 tys. 561 sztuk modelu 125p.

Brakuje jeszcze 12 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Bez rewelacji, ale...
...na pocieszenie możemy zapewnić, że był jeden z najtrudniejszych naszych quizów o motoryzacyjnych legendach PRL-u. W kolejnych pójdzie ci dużo lepiej. Gwarantujemy!
Naprawdę dobrze
To był jeden z najtrudniejszych naszych quizów o motoryzacyjnych legendach PRL-u. Jesteś ciekawy, jak ci pójdzie w kolejnych? Zapraszamy!
Bardzo dobrze!
Taki wynik w tak trudnym quizie wymaga potężnej wiedzy. Jesteśmy przekonani, że w kolejnych quizach zdobędziesz komplet punktów! Zapraszamy!!
Celująco!
Jesteś ekspertem! Nic dodać, nic ująć. Kolejne quizy czekają! Zapraszamy!!
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji