- Prawdopodobnie przez kilka dni kierowcy na nowo otwartej stacji paliw sieci Orlen we Włoclawku tankowali benzynę zanieczyszczoną olejem napędowym
- Do pomyłki doszło podczas tankowania paliwa do zbiorników stacji benzynowej – najwyraźniej pracownik pomylił zawory
- Właściciel stacji nie od razu zorientował się, że doszło do pomyłki, co oznacza, że liczba poszkodowanych właścicieli aut może być dość znaczna
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Jak donoszą lokalne media, do zanieczyszczenia benzyny olejem napędowym na nowo otwartej stacji Orlen przy ulicy Kapitulnej we Włocławku doszło prawdopodobnie 21 października. Stacja jednak działała normalnie. Kierowcy tankujący na pechowej stacji zaczęli doświadczać jednak niespodziewanych kłopotów związanych z układem paliwowym.
Przeczytaj także: Prawda o benzynie E10. Pytamy mechaników, do jakich aut nie tankować nowego Pb95
Ponieważ doniesienia o problemach z zanieczyszczonymi układami paliwowymi zaczęły mnożyć się w sieciach społecznościowych, kierowcy wreszcie zorientowali się, co jest przyczyną: wspólny mianownik tych zdarzeń to zatankowanie paliwa na nowej stacji Orlen we Włocławku.
Poznaj kontekst z AI
Orlen przyznaje się do błędu i obiecuje zapłacić za naprawy
Wreszcie i Orlen zorientował się, że doszło do pomyłki, w lokalnej prasie, a także w mediach społecznościowych pojawił się komunikat koncernu.
Potwierdzamy, że na stacji paliw ORLEN przy ul. Kapitulnej we Włocławku doszło do błędu po stronie zewnętrznego dostawcy odpowiedzialnego za napełnianie zbiorników.
W jego wyniku niewielka ilość oleju napędowego znalazła się w zbiorniku z benzyną Pb95. Do pomyłki doszło podczas uzupełniania paliwa, a po jej wykryciu sprzedaż została natychmiast wstrzymana.
Zbiornik został oczyszczony, a sprzedaż zostanie wznowiona jeszcze dzisiaj.
Zachęcamy do zgłaszania incydentów poprzez formularz szkody OC na stronie opinie.orlen.pl/Forms/Mobile/ZglosSzkodeOC lub telefonicznie pod numerem infolinii: 801 167 536 (z telefonów komórkowych – 502 167 536).
Jednocześnie przepraszamy naszych klientów za wszelkie niedogodności.
Firma przyznaje się więc, przeprasza i poszkodowanych od razu kieruje do swojego ubezpieczyciela. Zapewne nie będzie problemem potwierdzenie, czy ktoś, komu zepsuł się samochód, zatankował zanieczyszczoną benzynę. Nie powinno być też problemów z wypłatą odszkodowań.
Co może się zepsuć po zatankowaniu benzyny z domieszką oleju napędowego?
W przypadku części samochodów zatankowanych zanieczyszczonym paliwem konieczne będzie spuszczanie ze zbiorników wadliwego paliwa i być może także płukanie całego układu, a także wymiana filtrów paliwa. W niektórych przypadkach usterki mogą być poważniejsze – dotyczy to zwłaszcza samochodów wyposażonych w bezpośredni wtrysk benzyny.
Mogą pojawić się dodatkowe wydatki związane z błędnymi diagnozami warsztatów, niepotrzebną wymianą kabli zapłonowych, itp. W niektórych autach niezbędne będzie kasowanie błędów ze sterowników. W ekstremalnej sytuacji może ucierpieć katalizator i sonda lambda.
Wiele zależy od tego, ile oleju napędowego pojawiło się w benzynie – może to wyglądać inaczej w poszczególnych przypadkach. Niektóre auta mogą "nie zauważyć" niewielkiej domieszki diesla w benzynie, inne odmawiają jazdy od razu. Co dokładnie dzieje się w samochodzie, który zatankowany został złym paliwem, przeczytasz tu.
Co może się zepsuć po zatankowaniu oleju napędowego z benzyną?
Znacznie bardziej spektakularne mogą być usterki związane z zatankowanie benzyny do samochodu z silnikiem Diesla.
Z jednej strony niewielka domieszka benzyny może nie spowodować żadnych zauważalnych od razu usterek. W starszych samochodach nieduża domieszka benzyny w oleju napędowym może w ogóle nie spowodować żadnych usterek – w przeszłości zdarzało się nawet, że w okresach silnego mrozu kierowcy z premedytacją dodawali niewielką ilość benzyny do baku samochodu z silnikami Diesla.
Z drugiej strony benzyna zmienia lepkość olej napędowego i w nowoczesnych silnikach, gdzie ciśnienia w układzie wtryskowym dochodzą do 2000 bar, zatankowanie benzyny i uruchomienie silnika może doprowadzić do zatarcia pompy wysokiego ciśnienia oraz zniszczenia wtryskiwaczy paliwa. Koszty naprawy tego typu usterek nierzadko są pięciocyfrowe.