Logo
WiadomościAktualnościChińczycy zrobili to, czego nie potrafiły potężne koncerny. Ten silnik benzynowy to niemal rewolucja

Chińczycy zrobili to, czego nie potrafiły potężne koncerny. Ten silnik benzynowy to niemal rewolucja

Mogłoby się wydawać, że producenci silników spalinowych doszli już do ściany i że dalsze udoskonalanie tradycyjnych jednostek jest prawie niemożliwe. Tymczasem chiński koncern Chery Group, do którego należą m.in. marki Omoda i Jaecoo, zaprojektował czterocylindrowy silnik benzynowy, który osiąga rekordową sprawność cieplną na poziomie 48 proc. i pod względem ekonomii jazdy może konkurować z dieslami.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Nowy silnik benzynowy Omody i Jaecoo może okazać się prawdziwą rewolucją
Omoda & Jaecoo
Nowy silnik benzynowy Omody i Jaecoo może okazać się prawdziwą rewolucją
  • Chiński koncern Chery Group zaprojektował silnik benzynowy o rekordowej sprawności cieplnej
  • Jednostka ma być stosowana w hybrydach plug-in, obniżając zużycie paliwa i emisję CO2
  • Szacuje się, że nawet duże SUV-y z tym silnikiem mogą zużywać mniej niż 4 l benzyny na 100 km
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Przy okazji wielu testów nowych samochodów z napędem spalinowym można przekonać się, jak ogromny postęp poczynili producenci jednostek napędowych na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Jeszcze w połowie pierwszej dekady XXI w. nikogo nie dziwiły modele benzynowe, które średnio zużywały nawet 8 - 9 l paliwa na 100 km. Dzisiaj już zużycie benzyny na poziomie 7 - 8 l na 100 km uchodzi za wysokie, a przecież mówimy o dużo większych, cięższych i mocniejszych samochodach niż 15 - 20 lat temu.

Producenci nie ukrywają, że dalsze zwiększenie ekonomii silników spalinowych, bez znaczącego wzrostu kosztów produkcji, jest co najmniej bardzo trudne, a w dobie niemal obowiązkowego przechodzenia na elektromobilność wręcz nieopłacalne. Tym bardziej zaskakującym osiągnięciem jest silnik opracowany przez inżynierów koncernu Chery Group. Ten został oficjalnie zaprezentowany przez marki Omoda i Jaecoo należące do chińskiego koncernu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie marki należą do Chery Group?
Jaka jest rekordowa sprawność cieplna nowego silnika?
W jakich pojazdach ma być stosowany nowy silnik Chery?
Jakie zmiany wprowadzono w nowym silniku benzynowym?

Czym wyróżnia się nowy silnik benzynowy Omody i Jaecoo?

Chińczycy, chociaż cały czas mocno stawiają na elektryfikację, jak przypomina serwis motor1.com, mocno inwestują także w rozwój silników spalinowych, bo w ich ocenie to hybrydy w największym stopniu przyczynią się do ograniczenia globalnego zużycia energii w bliskiej i nieco dalszej przyszłości. Sposobem na to ma być stosowanie takich silników, jak ten przygotowany przez zespół badawczo-rozwojowy Chery.

O wyjątkowości nowego napędu benzynowego Chery decyduje jego rekordowa sprawność cieplna, wynosząca aż 48 proc. To ogromna różnica w porównaniu ze średnią branżową, która obecnie wynosi od 38 do 45 proc. Serwis motor1.com przypomina, że każdy dodatkowy punkt procentowy przy sprawności cieplnej oznacza redukcję zużycia paliwa o ok. 2,5 proc. A niższe spalanie równocześnie oznacza niższą emisję CO2.

Rozwiązania techniczne, które pozwoliły stworzyć rewolucyjny silnik spalinowy

Aby osiągnąć tak dobry wynik, inżynierowie Chery Group sięgnęli po rozwiązania techniczne, które przyniosły zaskakujące efekty. Zaawansowane materiały oraz precyzyjne sterowanie przebiegiem procesu spalania pozwoliły uzyskać niesamowicie wysoki stopień sprężania — wynoszący aż 26:1 — przy zachowaniu stabilności pracy.

Nowy silnik benzynowy Omody i Jaecoo może okazać się prawdziwą rewolucją
Nowy silnik benzynowy Omody i Jaecoo może okazać się prawdziwą rewolucjąOmoda & Jaecoo

Wysoki stopień sprężania zwiększa efektywność spalania paliwa, ale rodzi ryzyko samozapłonu. Jeśli nowy silnik będzie faktycznie działał tak, jak zapowiadają chińscy projektanci, będzie to oznaczało, że w pewnym stopniu udało im się pogodzić ogień i wodę.

Jakie korzyści może przynieść nowy silnik koncernu Chery?

Zmian wprowadzonych w nowym silniku, który tak naprawdę jest rozwinięciem istniejącej już jednostki 1.5 TDGI, stosowanej m.in. w SUV-ach Omoda 5 oraz Jaecoo 7 Super Hybrid, jest znacznie więcej. Serwis rp.pl wskazuje m.in. na tzw. hyperboliczny potrójny mechanizm sprzęgający (hyperbolic triple-link mechanism), który, zapewniając jeszcze bardziej liniowy ruch tłoka, obniża opory, hałas i zużycie elementów. Oprócz tego zwiększono do 35 proc. współczynnik recyrkulacji spalin (EGR), co pozwoliło obniżyć temperaturę spalania i emisję tlenków azotu. Ponadto projektanci zastosowali nowe, zaawansowane powłoki termoizolacyjne.

Nowy benzynowy silnik Chery, jeśli wejdzie do produkcji, może całkowicie zmienić obraz tradycyjnych napędów, uznawanych za nieekologiczne. Chiński koncern już zapowiada, że jednostka byłaby instalowana w hybrydach plug-in i możliwe, że nawet duże SUV-y byłyby w stanie zużywać średnio mniej niż 4 l benzyny na 100 km.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium