Auto Świat Wiadomości Aktualności Ile wiesz o samochodach z PRL-u? 14 pytań o motoryzacji z minionej epoki

Ile wiesz o samochodach z PRL-u? 14 pytań o motoryzacji z minionej epoki

Dziś zapytamy o modele, które jeszcze do niedawna były w Polsce widziane na każdej ulicy. Ba, innych praktycznie nie było. Sprawdź, co wiesz o dużym i małym Fiacie, Syrenie i Warszawie. Czy pamiętasz jeszcze ciężarówki i autobusy z PRL-u?

Syrena Sport
Syrena SportAuto Świat

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/14
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a) / archiwum

Warszawę produkowało:

Poprawna odpowiedź: FSO

Warszawa powstała w Fabryce Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu. Jej produkcja zaczęła się... nie, o to zapytamy już wkrótce.

Pytanie 2/14
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a) / ACZ

Ten samochód to:

Poprawna odpowiedź: Mikrus

Mikrus powstawał w latach 1957-1961 w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu. Wyprodukowano tylko 1728 sztuk tego modelu. Mikrus był mikroautem o długości 301 cm, szerokości 130 cm i wysokości 130 cm. Wyposażono go w 10-calowe obręcze kół. Samochód otrzymał 2-cylindrowy 14,5-konny silnik o pojemności 296 cm sześc.

Pytanie 3/14
Żródło: Auto Świat

Produkcja Syreny zakończyła się w:

Poprawna odpowiedź: 1983 r.

Produkcja Syreny ruszyła w 1957 r. Do 1972 r. wytwarzano ją w FSO, później samochód powstawał wyłącznie w FSM. Ostatnią Syrenę wyprodukowano 30 czerwca 1983 r.

Pytanie 4/14
Żródło: Auto Świat

Polski Fiat 126p miał:

Poprawna odpowiedź: 2 cylindry

Pierwsza wersja modelu 126p otrzymała silnik o pojemności 594 cm sześc., finalna odmiana elx Maluch miała jednostkę 652 cm sześc.

Pytanie 5/14
Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Ten autobus to:

Poprawna odpowiedź: Autosan

Chodzi o Autosana, a konkretnie model H9 w wersji 20. Seria H9 została przedstawiona w 1970 r.

Pytanie 6/14
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)

Ten prototyp nazywa się:

Poprawna odpowiedź: Syrena Sport

Syrenę Sport przedstawiono w 1960 r. Samochód otrzymał 2-cylindrowy silnik boxer o pojemności 750 cm sześc. i mocy ok. 35 KM. Ważące 710 kg auto nie trafiło do produkcji, a jedyny prototyp nie zachował się do naszych czasów (na zdjęciu: replika).

Pytanie 7/14
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a) / ACZ

Pierwszą Warszawę M20 zmontowano w Polsce w:

Poprawna odpowiedź: 1951 r.

Odbyło się to dokładnie 6 listopada 1951 r. Warszawę produkowano do 1973 r.

Pytanie 8/14
Żródło: Auto Świat

Ten samochód był:

Poprawna odpowiedź: Samochodem krótkoseryjnym

To Polski Fiat 125p Jamnik. W latach 1974-1977 wytwarzał go Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Osobowych w Falenicy. Szacuje się, że powstało 70 sztuk Jamnika w wersji ze stałym dachem (był też kabriolet).

Pytanie 9/14
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)

Ten prototyp bazował na:

Poprawna odpowiedź: Polskim Fiacie 125p

Przedstawiony w 1977 r. prototypowy Ogar miał podwozie i silnik ze 125p. 82-konne auto to jedyny prototyp z czasów PRL z chowanymi reflektorami.

Pytanie 10/14
Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

To jest wnętrze:

Poprawna odpowiedź: Poloneza

Pod koniec lat 70. deska rozdzielcza Poloneza należała do najnowocześniej wyglądających w swojej klasie w Europie.

Pytanie 11/14
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a) / Roman Dębecki

Seryjnej wersji kombi nigdy nie miał:

Poprawna odpowiedź: Polski Fiat 126p

W 1977 r. powstała prototypowa wersja kombi modelu 126p z powiększonym o 10 cm rozstawem osi i naprawdę dużym bagażnikiem (500-1000 l). Niestety, samochód nie trafił do produkcji.

Pytanie 12/14
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a) / Roman Dębecki

Ten samochód był:

Poprawna odpowiedź: prototypem

To Polski Fiat 125p Coupe z 1971 r. Samochód ważył 990 kg i miał 90-konny silnik. Niestety, pozostał prototypem.

Pytanie 13/14
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a) / Łukasz Rossienik

Ten samochód to:

Poprawna odpowiedź: Nysa

To Nysa N59, produkowana w latach 1959-1964.

Pytanie 14/14
Żródło: Auto Świat

Polski Fiat 126p był:

Poprawna odpowiedź: modelem produkowanym na licencji

126p był licencyjną wersją Fiata 126. Produkcja ruszyła w 1973 r., a zakończono ją w 2000 r.

Brakuje jeszcze 14 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Mogło być lepiej
Nie za bardzo pamiętasz motoryzację PRL-u, a może po prostu ona Cię w ogóle nie interesuje?
Całkiem nieźle
Umówmy się, te modele widuje się już coraz rzadziej, więc Twój wynik i tak jest niezły!
Bardzo dobrze!
Brawo! Na samochodach epoki PRL znasz się bardzo dobrze!
Poziom ekspercki
Wow! Nie da się Ciebie zagiąć w tematyce samochodów z PRL-u. Gratulujemy!
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków