Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat FSO Warszawa

FSO Warszawa

FSO Warszawa

FSO Warszawa to pierwszy samochód osobowy produkowany w Polsce po II wojnie światowej. Pojazd zadebiutował w 1961 roku, co zostało upamiętnione tablicą na żerańskiej fabryce FSO na której widnieje data zjechania z taśmy pierwszej Warszawy – „6. XI. 1961”. Niestety Warszawa nie była polskim projektem.

Po wojnie, gdy starano się odbudować polski przemysł, podjęto rozmowy z Fiatem ws. podjęcia produkcji modelu na włoskiej licencji. Gdy już wszystko było uzgodnione, a pierwsze Fiaty zaczęły jechać do Polski, do całej sprawy wtrąciła się polityka, a właściwie Józef Stalin. Stwierdził, iż socjalistyczne kraje powinny się wspierać nawzajem, a nie korzystać z rozwoju państw kapitalistycznych, dlatego też rozmowy zostały zerwane, a zamiast tego radziecka strona zaoferowała produkcje pojazdu na bazie Pobiedy M-20. Bardzo szybko dostosowano fabrykę oraz maszyny, a potrzebna dokumentacja została przetłumaczona na język polski.

Niestety już w chwili rozpoczęcia produkcji FSO Warszawa była przestarzałą konstrukcją. Początkowo oferowano jedynie 4-drzwiowe nadwozie typu fastback, które było potocznie nazywane „garbuską”. Plany zakładały roczną produkcję na poziomie 25 000 sztuk rocznie, jednak nigdy nie udało się osiągnąć takiego wyniku. W najlepszym roku, produkcja osiągnęła poziom 17 tys. sztuk. Początkowo Warszawy montowane były z radzieckich części, jednak z każdym rokiem przewaga części polskich rosła, aż do 1956 roku, kiedy to fabrykę opuściła pierwsza Warszawa w całości zmontowana z polskich podzespołów.

Do napędu zastosowano przestarzałą jednostkę dolnozaworową M20 o pojemności 2,1 litra i mocy 50 KM. Napęd kierowany był na tylną oś za pomocą 3-stopniowej skrzyni manualnej, natomiast biegi znajdowały się w kierownicy. Pierwsze modernizacje zostały przeprowadzone już w 1955 roku, kiedy to zmodyfikowano system sterowania skrzynią biegów oraz tylny most. 2 lata później do produkcji wszedł model 200, który miał także oznaczenie M20-57. Modernizacji uległ grill, klosze kierunkowskazów, listwy boczne oraz reflektory. Dodatkowo a masce zamontowano charakterystyczną strzałę. Unowocześnienie jednostki napędowej poprzez zwiększenie stopnia sprężania zaowocowało dodatkowymi 2 KM. Wtedy też zaprezentowano nowe logo FSO.

W 1960 roku pojawiła się FSO Warszawa 201, a w 1962 – 202. Pierwsza miała nowe lampy tylne, pomarańczowe klosze kierunkowskazów z przodu, unowocześnione zawieszenie przednie oraz skuteczniejsze hamulce. Poza tym usunięto charakterystyczną strzałę, tylny zderzak został przeprojektowany a na przednich błotnikach zagościł legendarny napis z charakterystyczną czcionką „Warszawa”. Ta odmiana wyposażona była w silnik M-20 z nowym gaźnikiem, a model 202 otrzymał nowszą, górnozaworową jednostkę S-21 o pojemności 2.1 litra i mocy 70 KM.

W 1964 roku do produkcji weszła Warszawa z nowym, 4-drzwiowym nadwoziem. W połączeniu z jednostką S-21 nosiła oznaczenie 203, a z M-20 – 204. Rok później zaprezentowano 5-drzwiowe kombi, które, na podobnych jak sedan warunkach, miało oznaczenie 203K i 204K. Zarówno sedan jak i kombi miały nowe atrapy chłodnic, zderzaki, przednią szybę oraz nowe wnętrze. Dodatkowo zmodernizowano zawieszenie, a dzięki wprowadzeniu do produkcji w 1967 teoretycznego następcę Warszawy – Fiata 125p, rozpoczęto przejmować od niego niektóre podzespoły – hamulce, elementy silnika oraz wnętrza.

W 1968 roku Peugeot zaprotestował przeciwko dalszemu używaniu wymienionego oznaczenia Warszawy ze względu na zastrzeżenie stosowania trzycyfrowego oznaczania modeli z zerem w środku. Z tego powodu model 203 i 204 zostały przemianowane na 223 i 224 (to samo dotyczy wersji kombi – 223K i 224K).W 1970 roku wprowadzono nową, 4-biegową skrzynię manualną z wszystkimi biegami zsynchronizowanymi, której sterowanie odbywało za pomocą dźwigni wystającej z podłogi.

W 1973 roku zakończono ostatecznie produkcję FSO Warszawy, lecz na jej bazie powstało wiele innych pojazdów jak np. Żuk, Nysa czy Tarpan.

FSO Warszawa - generacje

FSO Warszawa (1951&nbsp-&nbsp1973)

FSO Warszawa (1951 - 1973)

FSO Warszawa - powiązane artykuły

Ile wiesz o samochodach z PRL-u?

Ile wiesz o samochodach z PRL-u?

Dziś zapytamy o modele, które jeszcze do niedawna były w Polsce widziane na każdej ulicy. Ba, innych praktycznie nie było. Sprawdź, co wiesz o dużym i małym Fiacie, Syrenie i Warszawie. Czy pamiętasz jeszcze ciężarówki i autobusy z PRL-u?

Auta jak za Gierka – tymi modelami jeździli Polacy w latach 1971-1980

Auta jak za Gierka – tymi modelami jeździli Polacy w latach 1971-1980

Do kin w tym roku wszedł film o Edwardzie Gierku – pierwszym sekretarzu KC PZPR, czyli o człowieku, który w latach 1971-1980 rządził Polską. Partyjny dygnitarz zastąpił Władysława Gomułkę – szefa partii w latach 1956-1970, który zmuszony został do ustąpienia po tzw. wypadkach grudniowych 1970 r. Jakimi samochodami w tamtych czasach jeździli Polacy?

Produkował jachty. Teraz otworzył prywatne muzeum motoryzacji na Mazurach. Kolekcja robi duże wrażenie

Produkował jachty. Teraz otworzył prywatne muzeum motoryzacji na Mazurach. Kolekcja robi duże wrażenie

Na oldtimerowej mapie Polski przybył nowy bardzo ciekawy punkt — prywatne muzeum motoryzacji w folwarku Biała Olecka na Mazurach. Jego twórcą jest Wojciech Kot — postać znana na Mazurach od lat — przedsiębiorca z Olecka, producent jachtów, a teraz właściciel folwarku i pałacu. W muzeum zgromadzono ok. 200 pojazdów — samochodów i jednośladów.

Czy znasz samochody z czasów PRL?

Czy znasz samochody z czasów PRL?

Oto motoryzacja, którą wiele osób pamięta jeszcze z czasów dzieciństwa. Na polskich drogach królowały wówczas przede wszystkim pojazdy produkowane w krajach socjalistycznych — Czechosłowacji, NRD, Rumunii czy ZSRR. Czy rozpoznasz poszczególne marki, modele czy kraje ich pochodzenia? Swoją wiedzę możesz bardzo łatwo sprawdzić w naszym quizie. Zapraszamy!

Jak dużo wiesz o Warszawie?

Jak dużo wiesz o Warszawie?

Dziś bohaterem naszego quizu jest pierwszy samochód osobowy PRL-u, czyli Warszawa. Sprawdź, ile wiesz o tym klasyku!

Nieznana historia polskich projektów z FSO

Nieznana historia polskich projektów z FSO

Zanim samochód trafi do produkcji, trzeba go dobrze sprawdzić, wypróbować. Czasem jednak, choć z autem wszystko jest w porządku, projekt upada...

Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy!

Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy!

"Gdybyśmy tylko mogli w PRL wyprodukować te prototypy, to byśmy wszystkim pokazali". Albo: "prototypy FSO i FSM wyprzedzały swoją epokę, dystansując Zachód". Z grubsza takie opinie często się słyszy na temat niewdrożonych modeli z okresu PRL. Czy naprawdę były takie wizjonerskie? Jest czego żałować?

Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Pech? Złośliwość losu? A może zwyczajny brak pieniędzy? Dlaczego słynne prototypy PRL-u nie trafiły do produkcji? Analizujemy osiem przypadków, w tym Syrenę Sport Beskida i Warsa.

Auta z PRL opanowały Chicago. Wystąpiły w wielkim pochodzie. Mamy zdjęcia

Auta z PRL opanowały Chicago. Wystąpiły w wielkim pochodzie. Mamy zdjęcia

Święto Konstytucji 3 Maja w Polsce jest tradycją i nikogo nie dziwią imprezy, by je uczcić. Jednak także za granicą świętuje się to wielkie wydarzenie. W Chicago organizowana jest największa parada poza granicami Polski, w której biorą udział również popularne polskie samochody. Było na co popatrzeć.

FSO w Warszawie. To już 11 lat od zakończenia produkcji samochodów

FSO w Warszawie. To już 11 lat od zakończenia produkcji samochodów

Czy wiecie, jaki model samochodu jako ostatni zjechał z taśm montażowych warszawskiej FSO? Warszawa? Nie. Syrena? Nie. Fiat 125p? Nie. A może Polonez? Też nie. Te znane wszystkim modele samochodów produkowane były w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych, ale jako ostatni zjechał... Chevrolet Aveo. Było to 11 lat temu, 23 lutego 2011 roku.

Osiem kultowych klasyków, które nie są warte swojej ceny. Czy tyle byście za nie zapłacili?

Osiem kultowych klasyków, które nie są warte swojej ceny. Czy tyle byście za nie zapłacili?

Ten tytuł to prowokacja! Samochód jest wart tyle, ile ktoś jest gotów za niego zapłacić – to oczywiste. Tyle tylko, że ceny niektórych aut uchodzących za kultowe osiągnęły poziom totalnego oderwania od tego, co rzeczywiście one w zamian oferują – z wyjątkiem... sentymentu, który dla wielu nabywców wart jest majątek.

To już pewne. Na terenie dawnych zakładów FSO na Żeraniu powstaną osiedla mieszkalne

To już pewne. Na terenie dawnych zakładów FSO na Żeraniu powstaną osiedla mieszkalne

Rozległy teren FSO przy ul. Jagiellońskiej 88 w Warszawie został sprzedany firmie deweloperskiej OKAM Capital. Tym samym po 10 latach od wyprodukowania ostatniego samochodu zamyka się pewien rozdział w historii polskiej motoryzacji. Deweloper zapewnia: "inwestycja będzie prowadzona przez nas z poszanowaniem przeszłości".

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test