Pamięć o Fabryce Samochodów Osobowych (FSO) na warszawskim Żeraniu nie zanika. Docelowo na wielkim terenie po niej powstanie miasteczko mieszkaniowe, jednak grupa pasjonatów i deweloper zamierzają wspólnie zadbać o historię tego miejsca, w którym nie produkuje się samochodów już od 13 lat.
Obecnie w dawnej hali lakierni znajduje się około 300 pojazdów. To nie tylko auta produkowane w FSO — Warszawy, Syreny, Fiaty 125p czy Polonezy — ale także konstrukcje zagranicznych marek oraz motocykle, rowery, dystrybutory paliwa czy silniki. Wszystkie pochodzą od prywatnych kolekcjonerów i w jakiś sposób nawiązują do poprzedniej epoki.
Organizatorzy wystawy podkreślają, że w tym przypadku to nie pojazdy są najważniejsze, a samo miejsce, które jest przesiąknięte historią. Należy im przyznać rację, bo niezwykle rzadko zdarza się, żeby auta historyczne były wystawiane w tych samych budynkach, w których były produkowane. Oczywiście dziś dawne hale FSO wyglądają inaczej, bo nie ma w nich maszyn, jednak przywołują wspomnienia. W środku prezentowane są także zachowane emblematy i napisy, które wcześniej były na bramie głównej i murach fabryki.
Wystawa wraca do FSO po trzech latach
To już kolejna, czwarta edycja wystawy samochodów w przemysłowych przestrzeniach po FSO (poprzednie funkcjonowały w latach 2019-2021), przygotowana wspólnie z nowym właścicielem terenu, firmą deweloperską Okam.
Wystawa w dawnej fabryce FSOŹródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
— Otwarcie "Wystawy w Fabryce" to dla mnie wyjątkowa chwila, wróciliśmy tu po ponad dwuletniej przerwie i przez ostatnie 9 miesięcy spotykaliśmy się w Lakierni prawie codziennie po to, by pracować przy adaptacji budynku i przygotowaniu eksponatów. Śmiało mogę powiedzieć, że ten projekt to nasz projekt życia – budujemy tę wystawę już od 2019 r., spędziliśmy w tych murach tysiące godzin, dla nas jest to miejsce przesiąknięte nie tylko duchem FSO, ale też, a może przede wszystkim naszą pasją i zaangażowaniem. Doceniam również przychylność OKAM w stronę historii i niezwykle cieszy mnie to, że mogę być częścią tego niezwykłego projektu — powiedział Maciej Bień, Dyrektor ‘Wystawy w Fabryce’ oraz Przewodniczący Komisji Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Polski.
Było FSO, będzie F.S.O. Park
Na ponad 62 hektarach na warszawskim Żeraniu powstanie miasteczko mieszkaniowe. Kompleks nieprzypadkowo będzie nazywał się F.S.O. Park, ponieważ na wystawie się nie skończy
— To nie jedyne świadectwo naszej dbałości o historię FSO. Wybrane budynki czy ich fragmenty poddane zostaną rewitalizacji i znajdą ważne miejsce na terenie przyszłej inwestycji — zapewniła Anna Watkowska, Członkini Zarządu OKAM City oraz Liderka Projektu F.S.O. PARK.
Mowa o części tłoczni, spawalni, bramie głównej czy całej hali montowni, do której w przyszłości będzie mogła przenieść się wystawa samochodów. Obecna hala lakierni zostanie zburzona. Według bieżących planów pierwszy etap budowy nowego Żerania ma się rozpocząć na początku 2026 r.
Wystawa w dawnej fabryce FSOŹródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Wystawa w fabryce FSO już otwarta
Wystawa w fabryce otwiera się dla zwiedzających już 14 września br. Początkowo będzie ją można zwiedzać co drugi weekend w godz. 10:00-18:00, po wcześniejszym zarejestrowaniu się na stronie internetowej. Bilet normalny kosztuje 50 zł, ulgowy — 40 zł.
Ekspozycja będzie się zmieniać, nie zabraknie też wydarzeń specjalnych. Organizatorzy szykują się już do obchodów 73. rocznicy rozpoczęcia produkcji w FSO — było to 6 listopada 1951 r.
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.