• Twoje konto
  • Ustawienia subskrypcji
  • Półka wydań PDF
  • Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
    • - Wyszukiwarka warsztatów
    • - O Dobrym Warsztacie
    • - Dodaj warsztat
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Syrena

Syrena

Syrena

Syrena to polska marka samochodów osobowych i dostawczych. Decyzja o rozpoczęciu prac nad projektem zapadła w 1953 roku. FSO otrzymało zlecenie wykonania samochodu, które miało wykorzystać elementy konstrukcyjne Warszawy M-20, a pod maskę miał trafić mały dwucylindrowy sinik dwusuwowy. Prace rozdzielono między 3 zakłady: FSO opracowywało podwozie, BKPMot – nadwozie, a WSM Bielsko-Biała była odpowiedzialna za modernizację silnika.

Pierwszy prototyp powstał w tym 1953 roku, a kolejne dwa, w następnym roku. Różniły się one od siebie rodzajem materiałów użytych do wykończenia nadwozia. Dzięki doświadczeniom zdobytym w rajdach długodystansowych, udało się wyeliminować elementy drewniane z konstrukcji nadwozia.

W 1957 roku z taśm produkcyjnych na warszawskim Żeraniu, zjechał pierwszy egzemplarz modelu 100. Niestety miał wiele wad i już po 3 latach wypuszczono Syrenę o oznaczeniu 101. W modelu 103 oprócz kolejnych, drobnych zmian zastosowano nowy silnik. W 1972 roku wszedł do produkcji model 105, który był już montowany w Bielsku-Białej. Różnił się od swoich poprzedników głównie znaczkiem na przedniej klapie oraz zawiasami drzwi, które ze środkowego słupka przeniesiono na przedni. Oprócz osobowych, Syrena doczekała się także wersji dostawczych – Bosto, oraz R-20.

Na szczególną uwagę zasługuje prototypowy model Sport, który powstał on w 1960 roku. Mimo iż cieszył się dużym zainteresowaniem i został okrzyknięty najładniejszym samochodem zza żelaznej kurtyny, władze zdecydowały o przerwaniu prac nad projektem, a pojazd zniszczono.

Ostatecznie produkcję Syren zakończono w 1983 roku. Niestety ze względu na niską jakość wykonania, przestarzała konstrukcję i ograniczenia ze strony władzy, Syrena w swoich czasach nie była nowoczesnym autem i zyskała niechlubny przydomek królowej polskich poboczy.

Syrena - modele

Ikona samochodu

Syrena 100

Ikona samochodu

Syrena 101

Ikona samochodu

Syrena 102

Ikona samochodu

Syrena 103

Syrena 104

Syrena 104

Syrena 105

Syrena 105

Ikona samochodu

Syrena Bosto

Ikona samochodu

Syrena R20

Syrena - powiązane artykuły

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym

Czy wiedziałeś(-aś), że Polacy stylizowali te samochody? Wśród nich są BMW, Audi, Jaguar i Ferrari!

Syrena, Beskid i Wars to nie wszystko. Polski wkład w samochodowy design nie skończył się wraz z PRL-em – on się dopiero na dobre zaczął. Nasi rodacy stoją za wyglądem doskonale znanych modeli, w tym najnowszego BMW X1.

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym

Nagrali go, jak jechał Syreną cabrio. Pozwał TVP za ujawnienie wizerunku

Nagranie jadącej syreny cabrio, która została przerobiona przez właściciela, zostało wykorzystane przez TVP w teledysku do piosenki "Jadą wozy kolorowe". W nagraniu widać było kierowcę samochodu, który nie zgodził się na pokazywanie swojego wizerunku. Teraz żąda 10 tys. zł zadośćuczynienia za wykorzystywanie materiału bez jego zgody.

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym

Nowy Maluch, Polonez czy Syrena, czyli motoryzacyjne marzenia Polaków

Wbrew pozorom polska motoryzacja nie ogranicza się jedynie do prób wskrzeszania dobrze znanych modeli z czasów PRL, czyli Fiata 126, Poloneza, Syreny czy Warszawy. W naszym kraju nie brak także projektów, które trafiają do realizacji. Część z nich służy w wojsku.

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym

Jeśli nie syrena, to co?

Prace nad następcą Syreny nie ograniczyły się do nadwozi. Duży nacisk kładziono też na opracowanie nowoczesnych silników, które mogłyby nowe auto napędzać.

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym

Ten model to licencja czy własny projekt? Quiz z legend PRL-u

Nie wszystkie legendarne samochody PRL-u były własnymi konstrukcjami, wiele powstawało na licencji. Czy odróżnisz jedne od drugich?

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym

Czy odróżnisz model seryjny od prototypu z PRL?

Motoryzacja PRL-u pełna jest efektownych, ale niewdrożonych prototypów. Czy potrafisz wskazać, który samochód był tylko studium, a który produkowano seryjnie?

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym

Jak faktycznie nazywały się duży Fiat, Maluch, Syrena, Trabant lub Wartburg?

Mały Fiat, duży Fiat, Warszawa, Syrena, Trabant: każdy z tych samochodów miał własną dokładną nazwę modelową. Czy je znasz? Czy pamiętasz? Przekonaj się o tym w naszym quizie z legend PRL-u.

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym

Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?

Z pewnością poznasz Malucha, Poloneza lub Syrenę na zdjęciu. Pewnie od razu powiesz, ile każdy z nich miał cylindrów. Ale czy jesteś w stanie podać daty ich produkcji, wybierając jedną z czterech opcji?

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym

Prototypy z FSO – niespełnione marzenia polskich projektantów

Fabryka Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu od początku działalności, czyli od 1951 roku, starała się unowocześnić wytwarzane pojazdy, zdając sobie sprawę z mało nowoczesnych konstrukcji. Dotyczyło to Warszawy produkowanej od listopada 1951 r., Syreny, a później Fiata 125p i Poloneza. W biurach projektowych powstawały bardzo ciekawe prototypy. Przykłady? Warszawa-M20U, opracowana przez włoską firmę Warszawa Ghia i własna propozycja – Warszawa 210.

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym

Ile wiesz o Syrenie?

Syrena to pierwszy seryjny powojenny samochód osobowy skonstruowany w Polsce. Ile wiesz o tej legendzie PRL-u?

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym

Czy znasz samochody z czasów PRL?

Oto motoryzacja, którą wiele osób pamięta jeszcze z czasów dzieciństwa. Na polskich drogach królowały wówczas przede wszystkim pojazdy produkowane w krajach socjalistycznych - Czechosłowacji, NRD, Rumunii czy ZSRR. Czy rozpoznasz poszczególne marki, modele czy kraje ich pochodzenia? Swoją wiedzę możesz bardzo łatwo sprawdzić w naszym quizie. Zapraszamy!

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym Premium

Syrena - ta prowizoryczna konstrukcja przetrwała dziesiątki lat

W konstrukcji Syreny jak w lustrze odbijał się stan powojennej polskiej gospodarki. Ale auto powstało i odegrało ważną rolę w naszej historii. Dziś to klasyk ceniony przez entuzjastów motoryzacji czasów PRL. Egzemplarze w dobrym stanie są już bardzo drogie.

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym

FSO w Warszawie. To już 11 lat od zakończenia produkcji samochodów

Czy wiecie, jaki model samochodu jako ostatni zjechał z taśm montażowych warszawskiej FSO? Warszawa? Nie. Syrena? Nie. Fiat 125p? Nie. A może Polonez? Też nie. Te znane wszystkim modele samochodów produkowane były w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych, ale jako ostatni zjechał... Chevrolet Aveo. Było to 11 lat temu, 23 lutego 2011 roku.

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym Premium

Codzienna obsługa samochodu - zobacz, jak robiło się to kilkadziesiąt lat temu

Obsługa codzienna samochodu? Ależ, po co? Wsiadasz, zapinasz pasy, przekręcasz kluczyk albo naciskasz przycisk "start" i jedziesz. Jeśli autu czegoś potrzeba – dolewki płynu czy wizyty w serwisie – w porę powiadomi cię o tym komputer. Kiedyś tak nie było. Zobaczcie, ile czynności trzeba było dawniej wykonać, żeby móc dojechać do celu.

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym

Ile wiesz o samochodach z PRL-u?

Dziś zapytamy o modele, które jeszcze do niedawna były w Polsce czymś powszechnym jak drzewa. Ba, innych praktycznie nie było. Sprawdź, co wiesz o dużym i małym Fiacie, Syrenie i Warszawie. Czy pamiętasz jeszcze ciężarówki i autobusy z PRL-u?

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym Premium

Syrena 100 - klasyk, który zmienił historię

Twarde wytyczne, niezliczone kompromisy, wewnętrzne spory w zespole konstruktorów – narodziny pierwszego powojennego polskiego auta nie były łatwe. Poznajcie historię powstania Syreny 100.

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym Premium

Nieznana historia polskich projektów z FSO

Zanim samochód trafi do produkcji, trzeba go dobrze sprawdzić, wypróbować. Czasem jednak, choć z autem wszystko jest w porządku, projekt upada...

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym Premium

Syrena Laminat - klasyk, który tworzył historię

Nowocześniejsze nadwozie z laminatu miało być częścią zamienną Syreny, ale kolejne zawirowania wokół jej produkcji sprawiły, że Laminat stał się osobnym modelem.

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym

Ciekawe auta z okresu PRL-u. To prawdziwe rarytasy

W okresie PRL-u samochód był towarem deficytowym, a produkcje krajowe czy z innych państw socjalistycznych w większości były siermiężnie wykonane. Jednak zdarzały się również ciekawe modele, które, choć miały szanse powodzenia, to produkowane były w ograniczonej liczbie egzemplarzy lub nie wyszły poza fazę prototypu bądź były zachodnimi konstrukcjami dostępnymi dla ograniczonej grupy obywateli.

Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym

Polski samochód elektryczny już na drogach. Vosco szykuje pierwsze jazdy modelem EV2

Izera wciąż nie ma wybranej platformy, ale w blokach startowych ustawia się już Vosco EV2. Czy projekt firmy FSO Syrena w Kutnie S.A. będzie pierwszym jeżdżącym polskim samochodem elektrycznym? Wszystko na to wskazuje, bo właśnie dostaliśmy z Kutna zaproszenie na pierwsze jazdy.
Pokaż więcej

Materiały Premium

  • Opel Zafira II (2005-14) – auto niedrogie w naprawie, a dostęp do tanich części łatwy

    To niesamowite, jak duże i praktyczne auto udało się zbudować na bazie kompaktowej Astry. Nie dość, że Zafira B ma przestronną część pasażerską i pojemny bagażnik, to w dodatku zmieści się w niej 7 osób (seria), a nieużywane fotele trzeciego rzędu znikają pod podłogą i tworzą równą część ładunkową.

  • Mazda MX-5 (2005-15) – solidny samochód, ale ma kilka punktów zapalnych

    To jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych roadsterów na świecie. Trzecia generacja modelu pojawiła się w 2005 r. i dziś cieszy się sporym zainteresowaniem.

  • BMW i4 M50 – elektryczna "4-ka" czy coś więcej?

    BMW i4 w topowej wersji M50 w sprincie do setki może stawać w szranki z "M4-ką", oferuje funkcjonalność nadwozia 4 Gran Coupé i akustyczny komfort elektryka. W teście pozytywnie zaskoczyło też zasięgiem.

  • Oszczędne auta za 30-50 tys. zł na trudne czasy – TOP 10

    Ceny paliwa biją rekordy, nie zostaje nam nic innego, jak przyjrzeć się modelom na te kryzysowe czasy. Pod lupę bierzemy więc tym razem pojazdy, które nie tylko mało się psują, ale i jak najmniej palą. Lub jadą na prądzie. A do tego nie wydamy na nie fortuny, bo ich cena nie przekracza 50 tys. złotych.

  • Żadna hybryda plug-in nie zrobiła na mnie takiego wrażenia

    Techniczne "uzbrojenie" Artury zostało stworzone od podstaw, ale kumuluje dekadę doświadczeń McLarena w budowie hybryd. Dla wciąż młodej kuźni superaut to początek czegoś dużego i nowego. Na drogach Andaluzji i torze Ascari doświadczyłem możliwości 680-konnej hybrydy plug-in. I podręczyłem jej twórców pytaniami.

  • Silnik 2.0 FSI/TFSI - przyjazny dla środowiska ale nie dla kieszeni

    Silniki 2.0 FSI nie jest pierwszym benzyniakiem tego typu na rynku (prekursorem był silnik 1.8 GDI Mitsubishi — zaprezentowany w 1997 r.), ale bez wątpienia — jednym z częściej występujących na rynku. W teorii silnik 2.0 FSI to oszczędny i ekologiczny napęd, cechujący się znacznie wyższą efektywnością niż benzyniaki z konwencjonalnym wtryskiem paliwa.

  • Ford S-Max I (2006-15) – świetnie się go prowadzi i nawet dziś nieźle wygląda

    Van ze sportowymi cechami? Wprowadzając S-Maxa, Ford udowodnił, że to możliwe. Samochód nie tylko jest praktyczny, lecz także świetnie się go prowadzi i nawet dziś nieźle wygląda.

  • Porsche Cayenne Turbo GT – absurdalnie doskonały

    Cayenne’em Turbo GT Porsche łamie prawa fizyki, łącząc ogień z wodą – charakter rodzinnego SUV-a z niemal torową wyścigówką. I robi to w sposób, przez który ten niedorzeczny pomysł wydaje się najlepszy na świecie.

  • Citroen C4 Picasso (2006-13) – świetnie zaprojektowany, niestety nie starzeje się najlepiej

    Znakomicie zaprojektowany i przemyślany Citroen C4 Picasso to van, który niestety nie starzeje się najlepiej. Było kilka nieudanych silników, pojawiał się także problemy z elektroniką, awarie skrzyni zrobotyzowanej. Część egzemplarzy ma pneumatyczne miechy przy tylnej osi, które zapewniają stały prześwit niezależnie od obciążenia.

  • Test 100 tys. km Renault Kadjar – trochę inne, ale dobre

    Nawet bardzo dobre, gdyż Renault Kadjar nasz test ukończyło z piątką na świadectwie. Choć kilka punktów karnych, a także uwag się zebrało. Niektóre zauważone przez nas mankamenty mogą uprzykrzyć życie. Zwłaszcza wymagającym kierowcom. Czy w takim razie możemy Kadjara jednak uznać za samochód godny polecenia?

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2022 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech