Wybierz samochód

Syrena

Syrena

Syrena to polska marka samochodów osobowych i dostawczych. Decyzja o rozpoczęciu prac nad projektem zapadła w 1953 roku. FSO otrzymało zlecenie wykonania samochodu, które miało wykorzystać elementy konstrukcyjne Warszawy M-20, a pod maskę miał trafić mały dwucylindrowy sinik dwusuwowy. Prace rozdzielono między 3 zakłady: FSO opracowywało podwozie, BKPMot – nadwozie, a WSM Bielsko-Biała była odpowiedzialna za modernizację silnika.

Pierwszy prototyp powstał w tym 1953 roku, a kolejne dwa, w następnym roku. Różniły się one od siebie rodzajem materiałów użytych do wykończenia nadwozia. Dzięki doświadczeniom zdobytym w rajdach długodystansowych, udało się wyeliminować elementy drewniane z konstrukcji nadwozia.

W 1957 roku z taśm produkcyjnych na warszawskim Żeraniu, zjechał pierwszy egzemplarz modelu 100. Niestety miał wiele wad i już po 3 latach wypuszczono Syrenę o oznaczeniu 101. W modelu 103 oprócz kolejnych, drobnych zmian zastosowano nowy silnik. W 1972 roku wszedł do produkcji model 105, który był już montowany w Bielsku-Białej. Różnił się od swoich poprzedników głównie znaczkiem na przedniej klapie oraz zawiasami drzwi, które ze środkowego słupka przeniesiono na przedni. Oprócz osobowych, Syrena doczekała się także wersji dostawczych – Bosto, oraz R-20.

Na szczególną uwagę zasługuje prototypowy model Sport, który powstał on w 1960 roku. Mimo iż cieszył się dużym zainteresowaniem i został okrzyknięty najładniejszym samochodem zza żelaznej kurtyny, władze zdecydowały o przerwaniu prac nad projektem, a pojazd zniszczono.

Ostatecznie produkcję Syren zakończono w 1983 roku. Niestety ze względu na niską jakość wykonania, przestarzała konstrukcję i ograniczenia ze strony władzy, Syrena w swoich czasach nie była nowoczesnym autem i zyskała niechlubny przydomek królowej polskich poboczy.

Syrena - modele

Syrena - powiązane artykuły

Peugeot 2008 - zwraca uwagę odważnym stylem

Syrena Sport w nowym wcieleniu

W Kanadzie zwana polską Corvettą, we Włoszech "najpiękniejszym autem zza żelaznej kurtyny". Mowa o Syrenie Sport, samochodzie legendzie, aucie które do dziś zadziwia i powala swoim nowoczesnym, odważnym i śmiałym designem jak na lata 60. To auto wyprzedzało swoją epokę i być może dlatego nigdy nie weszło do produkcji. Samochód owiany legendą, prezentujący najbardziej nowoczesny, elegancki i sportowy produkt z branży motoryzacyjnej powstały za żelazną kurtyną. Legenda Syreny Sport ma szansę na kontynuację w nowym wcieleniu. Klasyczna Syrena Sport była napędzana dwucylindrowym, chłodzonym powietrzem silnikiem o pojemności 700 cm3. Moc 35 KM nie była szokująco wysoka, ale przy masie auta wynoszącej około 710 kg osiągi były wystarczające. Dziś, po ponad 50 latach, na światło dzienne wychodzi nowe wcielenie legendy polskiej motoryzacji. Z założenia auto ma nie odbiegać wyposażeniem i osiągami od sportowych aut coupe klasy premium. A, co najlepsze, swoim designem nawiązywać do poprzedniczki. Nadwozie ręcznie wykonane z lekkich i wytrzymałych tworzyw sztucznych, minimalistyczne i ergonomiczne wnętrze wykończone najwyższej jakości materiałami. Sercem nowej Syreny Sport będzie silnik V6 o pojemności 3,7 litra, w dwóch wersjach - wolnossącej o mocy 330 KM oraz turbodoładowanej o mocy 450 KM, co przy masie poniżej 1300 kg pozwoli na rozpędzenie auta w około 4,5 sekundy do 100 km/h oraz rozwinięcie maksymalnej prędkości oscylującej w granicach nawet 290 km/h. "Syrena sport w latach...

Przeglądarka blokuje powiadomienia - Zobacz jak zmienić ustawienia
Zamknij
Auto Świat
Czy chciałbyś otrzymywać powiadomienia z najciekawszymi informacjami?
Subskrybuj

Dzięki, teraz zawsze będziesz na bieżąco!