Tym razem podnieśliśmy poprzeczkę najwyżej, jak się dało. Przed Tobą hipertrudny quiz o samochodach epoki PRL. To 11 pytań. Jeśli odpowiesz poprawnie choćby na sześć, to już możesz się uważać za eksperta.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrzeczytaj także: Ulubiony kompaktowy SUV Polaków ma nowe ceny. Ta wersja opłaca się najbardziej
A co jeśli wskażesz 11 poprawnych odpowiedzi? Niestety, to raczej niemożliwe.
Materiał powstał dzięki współpracy z partnerem — Narodowym Archiwum Cyfrowym, którego misją jest budowanie nowoczesnego społeczeństwa świadomego swojej przeszłości. NAC gromadzi, przechowuje i udostępnia fotografie, nagrania dźwiękowe oraz filmy. Zdigitalizowane zdjęcia można oglądać na nac.gov.pl
Rozpocznij quiz
Polski Fiat 126p był seryjnie produkowany w następujących wersjach nadwozia:
Poprawna odpowiedź: hatchback, kabriolet i odmiana 2-drzwiowa
Najbardziej znana wersja Polskiego Fiata 126p to po prostu odmiana 2-drzwiowa. Hatchback nosił nazwę Bis i powstał w liczbie 190 tys. 361 sztuk, a Bosmala Cabrio wytwarzano w latach 1991-1995 (507 aut). Owszem, był też furgon o nazwie Bombel, powstało prawdopodobnie 16 takich samochodów, ale wszystkie były prototypami
Ta prototypowa Syrena Mikrobus miała 7 siedzeń i długość:
Poprawna odpowiedź: 380 cm
Przedstawiony w 1960 r. prototyp był jednym z pierwszych minivanów w historii motoryzacji. Oprócz 380 cm długości Syrena Mikrobus mierzyła 155 cm szerokości i 164 cm wysokości
Wskaż prawdziwe zdanie na temat tego samochodu
Poprawna odpowiedź: nigdy go nie produkowano w FSO, a jedynie tam montowano
Polski Fiat 132p był montowany w FSO na Żeraniu w latach 1973-1981. Łącznie powstało tam zaledwie 4461 sztuk tego modelu.
Do którego z tych państw wyeksportowano najwięcej sztuk FSO Warszawy?
Poprawna odpowiedź: Gwinea
Do Gwinei w Afryce trafiło 98 aut, do Grecji 63, do Libii 37, a do ZSRR jedynie 26 samochodów
Który obecnie dostępny samochód w bazowej wersji jest lżejszy od pierwszej odmiany FSO Warszawy M20?
Poprawna odpowiedź: Renault Arkana
FSO Warszawa M20 w pierwszej wersji ważyła 1360 kg. Najlżejsza odmiana Toyoty C-HR ma 1435 kg, Kii Niro 1399 kg, Volvo XC40 aż 1688 kg, zaś Renault Arkany - 1336 kg
Rozstaw przednich kół Mikrusa wynosił:
Poprawna odpowiedź: 110 cm
Mikrus mierzył ponadto 301 cm długości, po 130 cm szerokości i wysokości oraz miał 185-centymetrowy rozstaw osi. Koła były 10-calowe
Co w historii FSO Poloneza wydarzyło się najwcześniej?
Poprawna odpowiedź: prototyp pick-upa 6x2
Prototyp 6-kołowego pick-upa powstał w 1981 r., rok później zbudowano studyjnego sedana, bazowy Polonez C zadebiutował w 1983 r., a wersji z silnikiem o pojemności 1483 cm sześc. nigdy nie było (była za to jednostka 1481 cm sześc.)
Dyrektor naczelny FSO najdłużej sprawujący tę funkcję w czasach PRL to:
Poprawna odpowiedź: Jerzy Bielecki
Jerzy Bielecki był dyrektorem naczelnym FSO 11 lat (w latach 1971-1982), Edward Pietrzak i Witold Dryll po sześć lat (1982-1988 i 1965-1971), zaś Sylwester Nowotny jedynie rok (1950-1951)
Ile samochodów osobowych zmontowano w FSO w epoce PRL?
Poprawna odpowiedź: 73375 sztuk
2 mln 910 tys. 805 sztuk to liczba wyprodukowanych aut osobowych w FSO w czasach PRL. Montaż zamknął się jednak w liczbie 73375 sztuk
Gdzie się znajdował falenicki Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Osobowych podlegający FSO?
Poprawna odpowiedź: W Falenicy, oczywiście
W OBR SO w Falenicy powstała m.in. krótka seria 6-drzwiowej wersji Polskiego Fiata 125p
Który z modeli przedstawiono przed prezentacją prasową FSO Warsa?
Poprawna odpowiedź: FSM Beskida 106
Prezentacja FSO Warsa dla prasy odbyła się w styczniu 1986 r. Beskida pokazano w 1983 r., Polskiego Fiata 126p Bisa w 1987 r., a Poloneza z nową klapą bagażnika (czyli MR'89) i FSO 125p z okrągłym prędkościomierzem w 1988 r.