Auto Świat > Wiadomości > Hipertrudny i podstępny quiz o samochodach PRL. Raczej nie uzyskasz więcej niż 5/11

Hipertrudny i podstępny quiz o samochodach PRL. Raczej nie uzyskasz więcej niż 5/11

Tak ciężko jeszcze nie było. Ten quiz o motoryzacji PRL nie dość, że składa się wyłącznie z najtrudniejszych pytań, to jeszcze są one wyjątkowo podchwytliwe. Zanim udzielisz odpowiedzi, przeczytaj pytanie dwa razy. Albo i trzy.

Fiat 126
Fiat 126Źródło: Auto Świat / FCA

Tym razem podnieśliśmy poprzeczkę najwyżej, jak się dało. Przed Tobą hipertrudny quiz o samochodach epoki PRL. To 11 pytań. Jeśli odpowiesz poprawnie choćby na sześć, to już możesz się uważać za eksperta.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przeczytaj także: Ulubiony kompaktowy SUV Polaków ma nowe ceny. Ta wersja opłaca się najbardziej

A co jeśli wskażesz 11 poprawnych odpowiedzi? Niestety, to raczej niemożliwe.

Materiał powstał dzięki współpracy z partnerem — Narodowym Archiwum Cyfrowym, którego misją jest budowanie nowoczesnego społeczeństwa świadomego swojej przeszłości. NAC gromadzi, przechowuje i udostępnia fotografie, nagrania dźwiękowe oraz filmy. Zdigitalizowane zdjęcia można oglądać na nac.gov.pl

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/11
Źródło: Auto Świat / FCA

Polski Fiat 126p był seryjnie produkowany w następujących wersjach nadwozia:

Poprawna odpowiedź: hatchback, kabriolet i odmiana 2-drzwiowa

Najbardziej znana wersja Polskiego Fiata 126p to po prostu odmiana 2-drzwiowa. Hatchback nosił nazwę Bis i powstał w liczbie 190 tys. 361 sztuk, a Bosmala Cabrio wytwarzano w latach 1991-1995 (507 aut). Owszem, był też furgon o nazwie Bombel, powstało prawdopodobnie 16 takich samochodów, ale wszystkie były prototypami

Pytanie 2/11
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe / Zbyszko Siemaszko

Ta prototypowa Syrena Mikrobus miała 7 siedzeń i długość:

Poprawna odpowiedź: 380 cm

Przedstawiony w 1960 r. prototyp był jednym z pierwszych minivanów w historii motoryzacji. Oprócz 380 cm długości Syrena Mikrobus mierzyła 155 cm szerokości i 164 cm wysokości

Pytanie 3/11
Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Wskaż prawdziwe zdanie na temat tego samochodu

Poprawna odpowiedź: nigdy go nie produkowano w FSO, a jedynie tam montowano

Polski Fiat 132p był montowany w FSO na Żeraniu w latach 1973-1981. Łącznie powstało tam zaledwie 4461 sztuk tego modelu.

Pytanie 4/11
Źródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

Do którego z tych państw wyeksportowano najwięcej sztuk FSO Warszawy?

Poprawna odpowiedź: Gwinea

Do Gwinei w Afryce trafiło 98 aut, do Grecji 63, do Libii 37, a do ZSRR jedynie 26 samochodów

Pytanie 5/11
Źródło: Auto Świat

Który obecnie dostępny samochód w bazowej wersji jest lżejszy od pierwszej odmiany FSO Warszawy M20?

Poprawna odpowiedź: Renault Arkana

FSO Warszawa M20 w pierwszej wersji ważyła 1360 kg. Najlżejsza odmiana Toyoty C-HR ma 1435 kg, Kii Niro 1399 kg, Volvo XC40 aż 1688 kg, zaś Renault Arkany - 1336 kg

Pytanie 6/11
Źródło: Auto Świat

Rozstaw przednich kół Mikrusa wynosił:

Poprawna odpowiedź: 110 cm

Mikrus mierzył ponadto 301 cm długości, po 130 cm szerokości i wysokości oraz miał 185-centymetrowy rozstaw osi. Koła były 10-calowe

Pytanie 7/11
Źródło: Auto Świat

Co w historii FSO Poloneza wydarzyło się najwcześniej?

Poprawna odpowiedź: prototyp pick-upa 6x2

Prototyp 6-kołowego pick-upa powstał w 1981 r., rok później zbudowano studyjnego sedana, bazowy Polonez C zadebiutował w 1983 r., a wersji z silnikiem o pojemności 1483 cm sześc. nigdy nie było (była za to jednostka 1481 cm sześc.)

Pytanie 8/11
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe / Archiwum fotograficzne Lecha Zielaskowskiego

Dyrektor naczelny FSO najdłużej sprawujący tę funkcję w czasach PRL to:

Poprawna odpowiedź: Jerzy Bielecki

Jerzy Bielecki był dyrektorem naczelnym FSO 11 lat (w latach 1971-1982), Edward Pietrzak i Witold Dryll po sześć lat (1982-1988 i 1965-1971), zaś Sylwester Nowotny jedynie rok (1950-1951)

Pytanie 9/11
Źródło: Auto Świat / ACZ

Ile samochodów osobowych zmontowano w FSO w epoce PRL?

Poprawna odpowiedź: 73375 sztuk

2 mln 910 tys. 805 sztuk to liczba wyprodukowanych aut osobowych w FSO w czasach PRL. Montaż zamknął się jednak w liczbie 73375 sztuk

Pytanie 10/11
Źródło: Auto Świat

Gdzie się znajdował falenicki Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Osobowych podlegający FSO?

Poprawna odpowiedź: W Falenicy, oczywiście

W OBR SO w Falenicy powstała m.in. krótka seria 6-drzwiowej wersji Polskiego Fiata 125p

Pytanie 11/11
Źródło: Auto Świat

Który z modeli przedstawiono przed prezentacją prasową FSO Warsa?

Poprawna odpowiedź: FSM Beskida 106

Prezentacja FSO Warsa dla prasy odbyła się w styczniu 1986 r. Beskida pokazano w 1983 r., Polskiego Fiata 126p Bisa w 1987 r., a Poloneza z nową klapą bagażnika (czyli MR'89) i FSO 125p z okrągłym prędkościomierzem w 1988 r.

Brakuje jeszcze 11 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Wcale nie jest tak źle...
...ponieważ ten quiz był niesłychanie trudny. W kolejnym pójdzie ci na pewno znacznie lepiej. Zapraszamy!
Bardzo dobrze!
Cztery (lub pięć) poprawnych odpowiedzi na 11 możliwych i bardzo dobrze? Tak, ponieważ ten quiz był niesłychanie trudny. W kolejnym pójdzie ci na pewno znacznie lepiej. Zapraszamy!
Rewelacja!
Chylimy czoła przed Twoją wiedzą! Jest przeogromna! W naszym kolejnym quizie z pewnością zdobędziesz komplet punktów. Zapraszamy!
Jesteś arcymistrzem!
Taki wynik to coś niesamowitego! Jesteś wyrocznią na temat historii motoryzacji PRL. W naszym kolejnym quizie z pewnością zdobędziesz komplet punktów. Zapraszamy!
Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków