Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
Ogłoszenia
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Żerań

Żerań

W tym quizie o autach PRL zastawiliśmy kilka pułapek. Ale i tak nie wypada mieć gorszego wyniku niż 8/11
Aktualności

W tym quizie o autach PRL zastawiliśmy kilka pułapek. Ale i tak nie wypada mieć gorszego wyniku niż 8/11

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Hipertrudny i podstępny quiz o samochodach PRL. Raczej nie uzyskasz więcej niż 5/11
Wiadomości

Hipertrudny i podstępny quiz o samochodach PRL. Raczej nie uzyskasz więcej niż 5/11

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Sześć największych porażek motoryzacji PRL. Nie tylko Polonez
Aktualności

Sześć największych porażek motoryzacji PRL. Nie tylko Polonez

Podczas gdy w latach 80. kierowcy w Europie Zachodniej, USA i Japonii cieszyli się samochodami wyposażonymi w poduszki powietrzne, komputery pokładowe, a nawet pierwsze systemy nawigacji, w PRL luksusem był prosty samochód bazujący na technologii sprzed trzech dekad. Na wymarzone auto czekało się latami, a efekty ówczesnej motoryzacji często pozostawiały wiele do życzenia. Socjalistyczna Polska zaliczyła w tej dziedzinie kilka spektakularnych porażek – oto sześć najbardziej dotkliwych przykładów.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Quiz na 11 listopada. Znasz się na polskiej motoryzacji? 7/14 to obowiązek
Aktualności

Quiz na 11 listopada. Znasz się na polskiej motoryzacji? 7/14 to obowiązek

Choć produkowanych w PRL-owskich fabrykach modeli samochodów nie było zbyt wiele, to i tak trzeba sporej wiedzy, żeby dobrze wypaść w tym quizie. Przekonajmy się, ile naprawdę wiesz o polskiej motoryzacji. Pytamy o klasyki i zapomniane perełki. Zaczynamy?

Warszawa M-20 nr 000001 odnaleziona. Pierwsze powojenne auto z FSO przetrwało w Finlandii
Aktualności

Warszawa M-20 nr 000001 odnaleziona. Pierwsze powojenne auto z FSO przetrwało w Finlandii

Ta wiadomość jest wielką sensacją nie tylko w światku pasjonatów zabytkowej motoryzacji: odnaleziono i sprowadzono do Polski pierwszy egzemplarz Warszawy M-20, która zjechała z taśmy montażowej warszawskiej FSO 73 lata temu – 6 listopada 1951 r. Właśnie wtedy rozpoczęła działalność fabryka samochodów na Żeraniu.

Ile wiesz o Syrenie? Sprawdź swoją wiedzę o legendzie PRL-u
Aktualności

Ile wiesz o Syrenie? Sprawdź swoją wiedzę o legendzie PRL-u

Syrena to pierwszy seryjny powojenny samochód osobowy skonstruowany w Polsce. Ile wiesz o tej legendzie PRL-u?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
50 lat temu debiutował 6-drzwiowy Polski Fiat 125p cabrio. Oto pięć symboli luksusu epoki PRL z FSO
Aktualności

50 lat temu debiutował 6-drzwiowy Polski Fiat 125p cabrio. Oto pięć symboli luksusu epoki PRL z FSO

PRL potrafiło wywrócić definicję luksusu na lewą stronę. Mieliśmy więc np. 6-drzwiowego ręcznie budowanego kabrioleta, ale bez żadnego dachu — nawet składanego. Albo niespełna 100-konną wersję Polskiego Fiata 125p za równowartość przeszło 100 średnich pensji. Z drugiej strony skoro dżinsy Wranglera kosztowały 1/4 miesięcznych poborów... Oto pięć najbardziej luksusowych modeli z FSO.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Za miesiąc koniec ery w Tychach. Ten model wielkością produkcji prawie trzykrotnie przebił FSO Poloneza
Aktualności

Za miesiąc koniec ery w Tychach. Ten model wielkością produkcji prawie trzykrotnie przebił FSO Poloneza

W ostatnich dniach czerwca 2024 r. w Tychach zakończy się produkcja samochodu, który już teraz jest legendą — dowiedział się "Auto Świat". To efekt starannie przemyślanej strategii.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
50 lat temu ruszył montaż pierwszego coupe w PRL. To nie był wyjątek
Aktualności

50 lat temu ruszył montaż pierwszego coupe w PRL. To nie był wyjątek

Co z tego, że jedno z pięknych coupe FSO rozwijało zaledwie 35 KM? I tak ma dziś status niemal mitycznego obiektu. Co z tego, że innemu spod futurystycznej karoserii wystawało zawieszenie? Ważne, że w ogóle było — powstało przecież w PRL, jednym z najbardziej niesprzyjających miejsc na Ziemi dla tego typu samochodów. Na tle garbatych Warszaw i kapeluszowatych Polskich Fiatów 125p te maszyny wyglądały jak piękne anomalie. Czy znasz te sześć modeli?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Osiem rekordów motoryzacji PRL. Najmocniejsze, najdroższe, najdłuższe, najrzadsze i nie tylko
Klasyki

Osiem rekordów motoryzacji PRL. Najmocniejsze, najdroższe, najdłuższe, najrzadsze i nie tylko

Najdroższy samochód produkowany w PRL kosztował równowartość prawie 200 średnich pensji, Polski Fiat 126p wcale nie był najkrótszym autem wytwarzanym w socjalistycznej Polsce, a legendarny FSO Polonez Coupe najrzadszym. Oto osiem rekordów motoryzacji minionej epoki, czyli "najki" z PRL.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Na terenie FSO znów pojawią się Warszawy, Syrenki i Polonezy. Deweloper ma plan
Aktualności

Na terenie FSO znów pojawią się Warszawy, Syrenki i Polonezy. Deweloper ma plan

Teren dawnej Fabryki Samochodów Osobowych przy ul. Jagiellońskiej 88 znów może przyciągnąć fanów motoryzacji. To dlatego, że w drugim kwartale 2024 r. w budynku lakierni FSO zostanie uruchomiona wystawa samochodów zabytkowych. Deweloper obiecuje, że na ekspozycji znajdą się nie tylko ikony, takie jak Warszawa, Syrena, Polonez czy Fiat 125p.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Pojechałem na nostalgiczną wycieczkę przed FSO. Znikają symbole zakładu i tłocznia
Aktualności

Pojechałem na nostalgiczną wycieczkę przed FSO. Znikają symbole zakładu i tłocznia

Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie nie działa już od ponad 12 lat, ale teraz widać to gołym okiem. Pod koniec czerwca z bramy i ogrodzeń zakładu FSO na Żeraniu zniknęły kultowe logotypy, a w środku trwa burzenie fragmentu tłoczni. Na rozległym terenie przy ul. Jagiellońskiej 88 działają firmy, które wynajmują od dewelopera przestrzenie magazynowo-biurowe.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
40 lat temu zakończono produkcję Syreny. Poznaj jej dziewięć niesamowitych historii
Oldtimer

40 lat temu zakończono produkcję Syreny. Poznaj jej dziewięć niesamowitych historii

30 czerwca 1983 r. powstała ostatnia Syrena, jeden z najbarwniejszych samochodów PRL, który o mało nie zasilił grona pionierów minivanów i kompaktowych hatchbacków oraz rywali włoskich coupe. Auto, którym regularnie startowano w Rajdzie Monte Carlo. Model, którego bagażnik służył m.in. do wożenia części zamiennych, bo z racji niezbyt wyśrubowanej jakości Syrenę nazywano "królową polskich poboczy". Czy jej silnik naprawdę pochodził ze strażackiej motopompy, a nadwozie wykonano z płyt pilśniowych? Oto dziewięć najciekawszych i najbardziej pikantnych historii o Syrenie.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
45 lat Poloneza. Silnik Ferrari, hybryda, SUV i sześć innych pikantnych historii
Aktualności

45 lat Poloneza. Silnik Ferrari, hybryda, SUV i sześć innych pikantnych historii

W Holandii był Celiną. W Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Osobowych wmontowano mu silnik Ferrari, PIMOT przygotował zaś wersję z napędem hybrydowym. FSO oferowało go z nadwoziem coupe, ale była też 7-drzwiowa limuzyna, a w planach – SUV. 3 maja 1978 r. ruszyła seryjna produkcja Poloneza, potomka pewnego włoskiego eksperymentu.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?
Oldtimer

Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?

Polskie Fiaty 126p i 125p oraz Polonez to legendy PRL-u, ale mogły nigdy się nie pojawić. W Bielsku-Białej, Tychach i na Żeraniu rozważano bowiem licencyjną produkcję innych aut, w tym Toyoty Corolli, Renault 5 i 8 oraz Fiata 127 z silnikiem Syreny. Co stanęło na przeszkodzie? No cóż, np. węgiel.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
50 lat temu zakończono produkcję Warszawy. Oto 11 niesamowitych historii o legendzie PRL
Aktualności

50 lat temu zakończono produkcję Warszawy. Oto 11 niesamowitych historii o legendzie PRL

30 marca 1973 r. powstał ostatni egzemplarz Warszawy. Zszokuje cię, ile kosztowałby dziś ten samochód, uwzględniając średnie zarobki. Zdziwi, jak często trzeba było w nim regulować hamulce, ile dni produkowano jedno auto i jakim statusem cieszyło się ono w Chinach. Oto 11 niezwykłych historii o Warszawie – także takiej z dębowymi kołami i w wersji tropikalnej.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Tańczący z Roverem. Test Poloneza Atu 1.4i 16V z naszego archiwum
Youngtimer

Tańczący z Roverem. Test Poloneza Atu 1.4i 16V z naszego archiwum

W 1997 r. Polonez miał już 19 lat i był – mówiąc szczerze – autem bardzo leciwym i przestarzałym. Próbą uatrakcyjnienia staruszka była wersja Atu, czyli sedan. Ale kanciaste kształty z poprzedniej epoki stylistycznej pozostały, więc atrakcyjność Poloneza była dyskusyjna, tym bardziej że bagażnik sedana miał zaledwie 300 l pojemności. Dopiero nawiązanie współpracy z brytyjskim Roverem i wprowadzenie pod maskę Poloneza nowoczesnego silnika 1.4i 16V pozwoliło reanimować staruszka.

Z ziemi włoskiej do Polski — 20 lat temu z taśmy zjechał ostatni FSO Polonez
Aktualności

Z ziemi włoskiej do Polski — 20 lat temu z taśmy zjechał ostatni FSO Polonez

Zaprojektowany we współpracy z Włochami i oparty konstrukcyjnie na Fiacie 125p w czasach trudnego dostępu do zachodnich samochodów uchodził za najbardziej ekskluzywny spośród wszystkich aut produkowanych w krajach demoludów. Chociaż już w chwili debiutu był przestarzały, to przetrwał w produkcji przez 24 lata. 22 kwietnia 2022 r. minęły równo dwie dekady od momentu, gdy z taśmy FSO na Żeraniu zjechał ostatni Polonez.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Muzeum Skarb Narodu znika z legendarnej hali lakierni. Co się stanie z klasykami?
Aktualności

Muzeum Skarb Narodu znika z legendarnej hali lakierni. Co się stanie z klasykami?

Po ostatnim weekendzie działalności Muzeum Skarb Narodu w dawnej hali lakierni zakładów FSO na Żeraniu przeszło do historii. Nie można już kupić biletów na mieszczącą się tam od 2019 r. wystawę klasyków. Czy deweloper, który nabył pofabryczny teren, dotrzyma słowa i "uszanuje przeszłość"?

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
To już pewne. Na terenie dawnych zakładów FSO na Żeraniu powstaną osiedla mieszkalne
Aktualności

To już pewne. Na terenie dawnych zakładów FSO na Żeraniu powstaną osiedla mieszkalne

Rozległy teren FSO przy ul. Jagiellońskiej 88 w Warszawie został sprzedany firmie deweloperskiej OKAM Capital. Tym samym po 10 latach od wyprodukowania ostatniego samochodu zamyka się pewien rozdział w historii polskiej motoryzacji. Deweloper zapewnia: "inwestycja będzie prowadzona przez nas z poszanowaniem przeszłości".

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Żerań: reaktywacja
Aktualności

Żerań: reaktywacja

W tym roku taśmy produkcyjne Żerania opuści co najmniej 60 tys. samochodów.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.