- Deweloper, który w 2021 r. kupił od FSO działkę przy Jagiellońskiej 88, zdemontował symbole wiszące od kilkudziesięciu lat na ogrodzeniu dawnego zakładu na Żeraniu
- Na poprzemysłowym terenie o powierzchni 62 hektarów ma powstać nowoczesna mikrodzielnica. OKAM we wrześniu br. przedstawi "masterplan" na zagospodarowanie działki
- Chociaż na dawnym terenie FSO jest wyburzany fragment tłoczni, w innych halach działa niemal 140 firm. Deweloper wynajmuje im biura i magazyny
Zakład FSO na Żeraniu w Warszawie nie funkcjonuje już od ponad 12 lat. Ostatni samochód zjechał tam z linii produkcyjnej dokładnie 23 lutego 2011 r. Był nim Chevrolet Aveo, któremu nie udało się odmienić losu polskiej fabryki. Pierwszym zmontowanym przez FSO pojazdem była zaś Warszawa M-20. Jej produkcję rozpoczęto niemal dokładnie 60 lat przed zgaszeniem ostatnich świateł, czyli 6 listopada 1951 r.
Tę datę jeszcze do niedawna upamiętniały ogromne białe cyfry zawieszone na jednym z charakterystycznych czerwonych kwadratów górujących nad ogrodzeniem. Obok wisiał równie duży, niegdyś nawet podświetlany, logotyp FSO. Teraz zostały po nich tylko ślady na wyblakłej od słońca blasze falistej. Ich los podzielił też długi napis nad bramą wjazdową na teren zakładu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo.
FSO znika. Trwa rozbiórka części tłoczni
Co stało się z napisem, emblematem i datą rozpoczęcia produkcji Warszawy? – Logotyp oraz data zostały zdemontowane, ponieważ były w bardzo złym stanie. Zostaną odrestaurowane i zamontowane w wybranym miejscu na terenie przyszłej inwestycji – zapewnia mnie Urszula Karczmarczyk, przedstawicielka OKAM Capital.
Na pofabrycznych terenach o powierzchni 62 hektarów deweloper planuje wybudować duże osiedle z obiektami mieszkalno-usługowymi. Taki pomysł na zagospodarowanie tej przestrzeni już wcześniej mieli mieszkańcy stolicy, urząd miasta i potencjalni inwestorzy. W 2019 r. na specjalnych warsztatach architektonicznych powstało nawet kilka wizualizacji pokazujących, jak mógłby zmienić się Żerań.
W nowym kompleksie najpewniej nie będzie miejsca na wszystkie poprzemysłowe budynki. Karczmarczyk twierdzi jednak, że podwykonawcy OKAM nie burzą całości obiektu, lecz jedynie jego fragment – tak właśnie dzieje się teraz z dawną tłocznią. Pierwszy zniknął tor testowy FSO na terenach po stronie Wisły, ale o tym już nikt nie pamięta, bo na dawnej nitce wyrosły Bulwary Praskie, czyli apartamentowce wzniesione przez Mennicę Polską. Co będzie z zabudową po drugiej stronie? Dokładny plan firmy OKAM na zagospodarowanie ogromnej działki na Żeraniu poznamy już we wrześniu br.
Na terenie FSO działają różne firmy, ale nie muzeum
Zastanawiacie się, co teraz dzieje się na Żeraniu? Na zamkniętym i monitorowanym terenie wciąż toczy się życie, choć niezwiązane ani z dawną fabryką, ani z działającym tu przez dwa lata Muzeum Skarb Narodu, które udostępniało zwiedzającym swoją Wystawę Klasyków. Robert Brykała, kurator wystawy, twierdzi, że "nie ma szansy na muzeum na Żeraniu, jest może miejsce na jakąś małą izbę pamięci".
OKAM mówi, że... wprost przeciwnie. – Temat muzeum jest nadal aktualny. Istnieją przestrzenie, w których takie muzeum mogłoby znaleźć się w przyszłym projekcie – słyszę. Która strona tego sporu ma rację? Być może przekonamy się o tym w drugiej połowie września, kiedy deweloper ujawni "masterplan" dla terenów kupionych od FSO w 2021 r.
Obecnie, czyli na etapie przejściowym przed rozpoczęciem budowy, właściciel działki wynajmuje firmom powierzchnie biurowe i magazynowe oraz place pod eventy, sesje zdjęciowe czy plany filmowe. Urszula Karczmarczyk przekazała mi, że na terenie przy Jagiellońskiej 88 funkcjonuje dziś prawie 140 firm.