Logo
WiadomościAktualnościCo oznacza sygnalizator z kropkami? To ważna informacja. Kierowców może zaskoczyć

Co oznacza sygnalizator z kropkami? To ważna informacja. Kierowców może zaskoczyć

Kierowcy mogą się spotkać z różnymi oznaczeniami, które zaskakują. Jednym z dziwnych znaków może być sygnalizator z kropkami. Dla nas to nowość, bo nie występuje w Polsce, ale trzeba wiedzieć, co oznacza, bo może wprowadzić w konsternację, a polscy kierowcy mogą go spotkać podczas dalszych wycieczek.

Sygnalizator z kropkami nie dotyczy kierowców, ale może zwracać ich uwagę
Zobacz galerię (2)
Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Sygnalizator z kropkami nie dotyczy kierowców, ale może zwracać ich uwagę
  • Polscy kierowcy mogą spotkać sygnalizator z kropkami za granicą, ale nie muszą się nim przejmować
  • Dziewięciopunktowa sygnalizacja świetlna dla transportu publicznego została wprowadzona w Holandii w latach 70. XX w.
  • System zastąpił wcześniejsze lokalne rozwiązania, takie jak napisy "TRAM" czy "T" w różnych miastach
  • Sygnalizator z kropkami jest intuicyjny dla tramwajów i autobusów, choć w Polsce mamy bardziej oczywistą sygnalizację dla tego typu pojazdów

Sygnalizatory nawet w Polsce mogą dla niektórych być niejasne. Tak jest m.in. z oznakowaniem S-3, przez które kierowcy dostają mandat, nie znając jego znaczenia. We Francji z kolei możemy spotkać sygnalizator z plusem, który również może wprowadzać w konsternację. Z kolei w Holandii znaleźliśmy sygnalizator z kropkami. Co oznacza i czy w ogóle dotyczy kierowców?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Co oznacza sygnalizator z kropkami?

Tak specyficzny sygnalizator znajduje się najczęściej obok zwykłych świateł, które są jasne dla każdego kierowcy na świecie. Jest to więc duża podpowiedź, czy kierowca samochodu powinien się nim interesować. Odpowiedź brzmi: nie. Jest to bowiem sygnał świetlny dla tramwajów, a kropki wskazują, czy mogą jechać i w jakim kierunku. Jeśli więc jadąc samochodem w Holandii, zauważycie taki sygnalizator, możecie go zignorować. Wygląda jednak nietypowo na tle zwykłych świateł i zwraca na siebie uwagę.

Sygnalizator z kropkami w Amsterdamie przeznaczona jest dla pojazdów komunikacji miejskiej
Sygnalizator z kropkami w Amsterdamie przeznaczona jest dla pojazdów komunikacji miejskiejŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Po co są kropki na sygnalizatorze?

Dziewięciopunktowa sygnalizacja świetlna jest obecnie standardem w Holandii. Jej zadaniem jest precyzyjne wskazywanie tramwajom i autobusom, w którym kierunku mogą się poruszać. Obecna sygnalizacja świetlna dla transportu publicznego w Holandii jest precyzyjna i intuicyjna. Oto znaczenie poszczególnych sygnałów w kolejności zgodnej z grafiką:

  • Prosto dozwolone
  • Skręt w lewo dozwolony
  • Skręt w prawo dozwolony
  • Wszystkie kierunki dozwolone
  • Zatrzymaj się, jeśli to możliwe
  • Zatrzymać się
Sygnalizacja świetlna tramwajów i autobusów w Holandii
Sygnalizacja świetlna tramwajów i autobusów w HolandiiWikimedia Commons

Dlaczego używa się kropek w sygnalizacji świetlnej?

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu każdy większy holenderski ośrodek miejski korzystał z własnego systemu sygnalizacji świetlnej dla tramwajów. W Amsterdamie były to światła z czerwonym i zielonym napisem "TRAM", w Rotterdamie stosowano literę "T", a w Hadze — sygnalizację z białymi literami "TR". W przypadku tej ostatniej, włączenie sygnału oznaczało, że tramwaj mógł kontynuować jazdę.

W latach 70. XX wieku, w ramach ujednolicania infrastruktury, wprowadzono dziewięciopunktową sygnalizację świetlną. System ten stopniowo zastąpił starsze rozwiązania, które zniknęły niemal całkowicie z holenderskich miast. Niemal, bo jeszcze w 2022 r. w okolicach Aegonplein przed dworcem Mariahoeve w Hadze można było zobaczyć zapomniany egzemplarz sygnalizacji z napisem "TR".

Jaka jest sygnalizacja dla tramwajów w Polsce?

W Polsce sygnalizacja świetlna dla tramwajów i autobusów jest bardziej oczywista. Używa się bowiem kresek — pionowa oznacza możliwość jazdy, a pozioma zakazuje dalszej jazdy. Z kolei pozioma, ale przecięta w połowie, to forma światła żółtego dla kierowców aut:

  • Kreska pozioma — światło czerwone
  • Kreska pozioma przecięta — światło żółte
  • Kreska pionowa — zielone

Jeśli sygnalizacja ta dotyczy również autobusów, jest nad nią dodatkowe światło z napisem "BUS".

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji