Nie znasz tego znaku? To nic, Francuzi też się dopiero go uczą. Biały romb na niebieskim tle to u nich zupełna nowość. Warto jednak nadrobić zaległości, bo według francuskiego taryfikatora mandatów niezastosowanie się do niego kosztuje 135 euro, czyli w przeliczeniu prawie 600 zł. Na razie na stosowanie takiego oznaczenia w Europie zdecydowała się tylko Francja, ale "dziwny romb" można spotkać też w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Biały romb na niebieskim tle. Kogo dotyczy nowy znak?

Pierwsze miejsca, w których pojawił się ten znak, to obwodnice miast Grenoble, Lyon, Nantes i niektóre trasy w Paryżu. Według informacji przekazanych przez francuską stację radiową France Bleu już wkrótce pojawi się także na drogach szybkiego ruchu w innych regionach Francji. Niewykluczone też, że niebawem inne europejskie kraje "podchwycą ten temat".

O czym informuje biały romb na niebieskim tle? O specjalnych pasach ruchu zarezerwowanych dla taksówek i autobusów, a także pojazdów uprzywilejowanych i elektrycznych. Coś jak nasze buspasy? Niezupełnie, bo z takiego pasa skorzystać mogą skorzystać również kierowcy pojazdów spalinowych przewożący co najmniej jednego pasażera.

Wieziesz pasażera? We Francji "buspas" jest twój! Foto: Krzysztof Słomski / Auto Świat
Wieziesz pasażera? We Francji "buspas" jest twój!

Po co ten znak i jak nie dostać mandatu?

Takim rozwiązaniem Francja promuje tzw. carpooling, który jest nie tylko przejawem dbałości o środowisko, ale też świetnym sposobem na korki. Im więcej osób zostawi swoje auta przed domem, tym lepiej dla planety i płynności ruchu. Właśnie z tego powodu na ten nietypowy przywilej zdecydowały się już wcześniej inne kraje. Kto wie, może kiedyś w tym kierunku pójdzie też Polska?

Carpooling to prawdziwa ekologia Foto: Shutterstock
Carpooling to prawdziwa ekologia

We Francji znak z białym rombem na niebieskim tle na większości autostrad umieszczany jest po lewej stronie jezdni. Zdarza się, że ma pod spodem tabliczkę informującą o tym, że działa tylko w określonych porach dnia. Kontrole użytkowników specjalnego "ekopasa" prowadzone są zarówno przez tradycyjne patrole, jak i system inteligentnych kamer, dlatego o wpadkę nietrudno.