- Fotoradary w Polsce funkcjonują według obowiązujących regulacji
- Wcześniej progi ich uruchamiania bywały ustawiane wyżej niż dozwolone prędkości
- Kontrole ujawniły, że liczne naruszenia przepisów nie były wychwytywane właśnie przez zbyt wysokie wartości aktywacji
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Wielu kierowców sądzi, że fotoradary nie rejestrują przekroczeń prędkości, jeśli limit zostanie przekroczony dopiero o 20-30 km na godz. Przez długi czas traktowano to jako niepotwierdzone pogłoski, jednak raporty NIK potwierdziły, że takie praktyki rzeczywiście miały miejsce. Z dokumentów wynika, że progi aktywacji urządzeń rejestrujących były często ustawiane znacznie powyżej ustawowych limitów.
Poznaj kontekst z AI
W jednym z raportów z lipca 2021 r. wskazano, że prędkości, przy których fotoradary rejestrowały naruszenia, były wyższe, niż przewidują to przepisy. NIK już wcześniej apelowała do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o zmianę tej praktyki, jednak kontrole wykazały, że w wielu przypadkach progi wyzwolenia nadal przekraczały dopuszczalny margines błędu, określony na 11 km na godz.
Dlaczego fotoradary nie zawsze rejestrowały wykroczenia?
W przeszłości tłumaczono to brakami kadrowymi oraz nieoficjalną decyzją, by pracownicy Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) skupiali się na najpoważniejszych naruszeniach. W przeciwnym razie liczba spraw, które uległyby przedawnieniu, mogłaby być bardzo wysoka. Raport NIK z 2019 r. potwierdzał, że aż 60 proc. zarejestrowanych wykroczeń przedawniało się, zanim pracownicy CANARD zdążyli je zweryfikować i wysłać wezwanie do zapłaty mandatu. Jednak już dwa lata później odnotowano znaczną poprawę wydajności pracy w tym zakresie.
Jaka jest rzeczywista tolerancja fotoradarów?
Sytuacja zmieniła się, gdy GITD wdrożył zalecenia NIK i zrezygnował z ustawiania progów aktywacji fotoradarów znacznie powyżej dopuszczalnych limitów. Gabinet Głównego Inspektora GITD poinformował, że obecnie urządzenia rejestrujące uwzględniają jedynie wymagany przepisami margines błędu, który wynosi 10 km na godz. Zgodnie z przepisami, minister określa sposób dokonywania pomiarów przez fotoradary, uwzględniając progi prędkości dostosowane do obowiązujących ograniczeń oraz możliwość błędu kierowcy do 10 km na godz.
W przeszłości progi aktywacji fotoradarów były ustawiane powyżej limitów przewidzianych przez prawo, co powodowało, że wiele wykroczeń nie było rejestrowanych. Najwyższa Izba Kontroli wskazywała, że taka praktyka była niezgodna z przepisami i apelowała o jej zmianę.
Jakie są wysokości mandatów z fotoradarów w 2025 r.? Takie są aktualne stawki
Przez wiele lat obowiązywała zasada niekarania kierowców za przekroczenie prędkości do 10 km na godz. Jednak od 1 stycznia 2022 r., wraz z wejściem w życie nowego taryfikatora mandatów, każde przekroczenie prędkości jest podstawą do nałożenia kary. Oznacza to, że nawet jazda z prędkością 52 km na godz. przy ograniczeniu do 50 km na godz. może skutkować mandatem.
Wysokość mandatów za przekroczenie prędkości w 2025 r. przedstawia się następująco:
- do 10 km na godz. — 50 zł, 1 pkt karny
- od 11 km na godz. do 15 km na godz. — 100 zł, 2 pkt. karne
- od 16 km na godz. do 20 km na godz. — 200 zł, 3 pkt. karne
- od 21 km na godz. do 25 km na godz. — 300 zł, 5 pkt. karnych
- od 26 km na godz. do 30 km na godz. — 400 zł, 7 pkt. karnych
- ponad 30 km na godz. — 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych
- ponad 40 km na godz. — 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych
- ponad 50 km na godz. — 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych
- ponad 60 km na godz. — 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych
- ponad 70 km na godz. — 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych
Zmiany w taryfikatorze mandatów sprawiły, że obecnie nawet niewielkie przekroczenie prędkości może skutkować karą finansową i punktami karnymi. Warto więc pamiętać o obowiązujących limitach i marginesie błędu, który wynosi obecnie 10 km na godz.