Auto Świat Porady Prawo Uczestnicy ruchu nie rozróżniają tych znaków. Skutki bywają opłakane

Uczestnicy ruchu nie rozróżniają tych znaków. Skutki bywają opłakane

Znak drogowy może wyglądać niemal identycznie, a mimo to oznaczać zupełnie co innego. Tak właśnie jest w przypadku znaków C-13 i C-16, jeśli umieszczone są na jednej tarczy, ale rozdzielone poziomo lub pionowo. Tylko nieliczni użytkownicy dróg, zwłaszcza piesi i rowerzyści, zdają sobie z tego sprawę. Brak wiedzy bywa groźny - skutki nieporozumień mogą skończyć się niebezpiecznymi sytuacjami. Wyjaśniamy, czym różnią się te dwa znaki i jak ich poprawnie używać.

Znak C-13/C-16 występuje w dwóch wersjach:piesi i rowerzyści ich nie rozróżniają, a powinni
Maciej Brzeziński / Auto Świat
Znak C-13/C-16 występuje w dwóch wersjach:piesi i rowerzyści ich nie rozróżniają, a powinni
  • Na jednej tarczy mieści się znak mówiący o drodze dla pieszych i drodze dla rowerów — znaki typu dwa w jednym przysparzają i rowerzystom, i pieszym sporo problemów
  • Podwójny znak C-13/C-16 czasem ma podział pionowy, a czasem — poziomy. Nie ma w tym przypadku. Od tego, jak przebiega linia, zależy znaczenie znaku

Są drogi dla pieszych, są drogi dla rowerów, ale są też drogi służące jednocześnie i pieszym, i rowerzystom – w każdym wypadku zasady ruchu na drodze są nieco inne. O tym, z jaką drogą mamy do czynienia, mówią znaki, jednak dwa z nich są zbyt podobne do siebie i zarówno piesi, jak i rowerzyści nie widzą różnicy.

Przeczytaj również: Zjeżdżał z ronda, włączył migacz. To nie mandat był najgorszy, a to, co stało się wcześniej

Jazda rowerem po chodniku

Znak drogowy C-16 – droga dla pieszych
Znak drogowy C-16 – droga dla pieszychArchiwum

Nie budzi wątpliwości, że na drodze dla pieszych – zwłaszcza odpowiednio oznakowanej – rowerzysta może być jedynie okazjonalnym gościem, obowiązuje go więc szereg ograniczeń:

Korzystanie z drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;

2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów;

3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.

6. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.

Kolizja pieszego z rowerzystą na drodze dla pieszych co do zasady wynika z winy rowerzysty.

Kiedy pieszy może iść ścieżką rowerową

Znak drogowy C-13 "droga dla rowerów"
Znak drogowy C-13 "droga dla rowerów"Archiwum

Na drodze dla rowerów "rządzą" rowerzyści, osoby na hulajnogach, urządzeniach transportu osobistego itp. Piesi mogą korzystać z drogi dla rowerów tylko wyjątkowo:

Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku drogi dla pieszych, drogi dla pieszych i rowerów lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego.

Warto też wiedzieć, że ograniczeń dla pieszych związanych z drogami rowerowymi jest więcej: pieszy, przechodząc przez taką drogę poza przejściem dla pieszych, ma obowiązek iść prostopadle do kierunku drogi, ma ustępować pierwszeństwa rowerzystom, nie wolno mu korzystać z telefonu itp. Kolizja pieszego z rowerem na drodze dla rowerów co do zasady wynika z winy pieszego.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Znaki C-13 i C-16 na jednej tarczy. Jest różnica

Znaki C-13 (droga dla rowerów) i C-16 (droga dla pieszych) mogą występować łącznie, na jednym znaku, który jednak ma dwie wersje: z podziałem pionowym oraz z podziałem poziomym. Znaczenie tych znaków – w zależności od tego, czy linia podziału przebiega poziomo czy pionowo – jest różne. To ważne o tyle, że przesądza o pierwszeństwie na takiej drodze pomiędzy pieszymi i rowerzystami.

Znaki C-13/C-16 z linią poziomą

Znak C-13/C16 z podziałem poziomym – droga dla pieszych i rowerów
Znak C-13/C16 z podziałem poziomym – droga dla pieszych i rowerówArchiwum

Taki znak mówi, że droga przeznaczona jest dla pieszych i kierujących rowerami. Obowiązuje na niej kilka zasad:

  • rowerzyści mają korzystać z tej drogi, a zatem nie powinni jechać po jezdni wzdłuż drogi dla pieszych i rowerów
  • i rowerzyści, i piesi mogą poruszać się całą szerokością drogi dla pieszych i rowerów
  • rowerzystów nie obowiązuje ograniczenie prędkości takie jak np. na drodze dla pieszych
  • I najważniejsze: pierwszeństwo na takiej drodze mają piesi:

Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną, korzystając z drogi dla pieszych i rowerów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.

Znaki C-13/C-16 z linią pionową

Znak C-13/C-16 z podziałem pionowym: droga dla pieszych obok drogi dla rowerów
Znak C-13/C-16 z podziałem pionowym: droga dla pieszych obok drogi dla rowerówArchiwum

Taki znak mówi, że obok siebie biegną dwie drogi: droga dla pieszych i droga dla rowerów. Ten znak występuje w dwóch wersjach (w zależności od tego, po której stronie biegnie droga dla rowerów).

Co ważne, w takim układzie dróg i piesi, i rowerzyści powinni trzymać się swojej strony i "na swojej stronie" mają pierwszeństwo, co bywa szczególnie problematyczne dla pieszych: nie mają oni prawa spacerować po drodze dla rowerów, przekraczać powinni ją pod kątem prostym, ustępując pierwszeństwa rowerom, itp.

Umieszczone na jednej tarczy symbole znaków C-13 i C-16 oddzielone kreską pionową oznaczają drogę dla rowerów i drogę dla pieszych położone obok siebie, odpowiednio po stronach wskazanych na znaku. Kierujący rowerami są obowiązani do korzystania z tak oznakowanej drogi, jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym oni poruszają się lub zamierzają skręcić.

Czy rowerzysta może jechać po ulicy, jeśli obok jest ścieżka rowerowa

Jaki jest sens jazdy rowerem po jezdni wraz z samochodami, gdy obok prowadzi droga dla rowerów? Rowerzyści, którzy wybierają jezdnię, argumentują: drogi dla rowerów nie są przystosowane do szybkiej jazdy rowerem z prędkością np. 35 km/h; na drogach dla rowerów kręcą się piesi, często wchodzą rowerzystom pod koła; ludzie wyprowadzają psy – wówczas po jednej stronie ścieżki dla rowerów stoi właściciel, po drugiej stronie jest pies, a połączeni są linką – jazda na rowerze w takich warunkach jest skrajnie niebezpieczna; nawierzchnia dróg dla rowerów często jest na tyle nierówna, że łatwo jest uszkodzić drogie opony rowerów szosowych. Wreszcie – zwłaszcza w miastach – drogi dla rowerów wymagają wielokrotnego przejeżdżania z jednej strony drogi na drugą. Konkluzja: "wybieram jezdnię, bo tam jest bezpieczniej". Co na to przepisy?

Bardzo dokładnie, na konkretnych przykładach, opisaliśmy to w tym artykule: Czy można jechać rowerem po ulicy, gdy obok jest ścieżka rowerowa?

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji