Logo
PoradyPrawoNowa kara 9610 zł dla kierowców. Wystarczy kilka dni spóźnienia. Znamy datę

Nowa kara 9610 zł dla kierowców. Wystarczy kilka dni spóźnienia. Znamy datę

Opracowanie: 
  • Filip Trusz

Zbliża się kolejna podwyżka kary dla kierowców, która powoli dobija już w granice 10 tys. zł. Do jej regularnych podwyżek jesteśmy przyzwyczajeni, ponieważ powiązana jest z płacą minimalną i rośnie wraz z nią. Rocznie grozi nawet 300 tys. kierowców, a wielu z nich wpada przez gapiostwo lub niewiedzę.

Polisa OC
FotoDax / Shutterstock
Polisa OC
  • Nowe bardzo dotkliwe kary dla kierowców wzrosną, ponieważ niedługo wzrośnie płaca minimalna, z którą jest powiązana. Nowe stawki będą obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.
  • Za brak OC właściciele motocykli zapłacą do 1600 zł kary, osobówek 9610 zł, a samochodów ciężarowych nawet 14420 zł. W wielu przypadkach kary będą niższe, ponieważ zależą od liczby dni
  • Rocznie w Polsce wykrywa się około 300 tys. przypadków przerwy w obowiązkowym ubezpieczeniu OC
  • Dlaczego aż tyle? Są sytuacje, że OC nie przedłuża się automatycznie, mimo że właściciel pojazdu się tego spodziewa

Właściciele pojazdów w Polsce muszą liczyć się z wysokimi karami za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC, które w 2025 r. mogą wynosić nawet 9330 zł. W kolejnym roku, od 1 stycznia 2026 r., stawki wzrosną jeszcze bardziej — maksymalna grzywna za dłuższą przerwę przekroczy 9600 zł. Nie każdy kierowca osobówki zapłaci jednak aż tak dotkliwą karę. Wiele zależy od liczby dni.

Przeczytaj także: Seria bolesnych podwyżek dla kierowców. Nie chodzi o przeglądy techniczne

Dlaczego kara za brak OC znowu rośnie?

Wysokość kary za brak OC powiązana jest bezpośrednio z płacą minimalną. Dlatego wzrasta zwykle raz, a czasem dwa razy rocznie. Wszystko zależy od decyzji rządu w sprawie płacy minimalnej. Wiemy już, że od 1 stycznia 2026 r. wzrośnie ona do 4806 zł.

Kara za brak OC zależy od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli, rodzaju pojazdu, a także okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym. Zasady naliczania opłaty ze względu na rodzaj pojazdu:

  • samochody osobowe – równowartość dwukrotności płacy minimalnej,
  • samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy – równowartość trzykrotności płacy minimalnej,
  • pozostałe pojazdy – równowartość 1/3 płacy minimalnej.

Zasady naliczania opłaty ze względu na długość przerwy w ochronie ubezpieczeniowej:

  • od 1 do 3 dni – 20 proc. pełnej opłaty,
  • od 4 do 14 dni – 50 proc. pełnej opłaty,
  • powyżej 14 dni – 100 proc. opłaty.

Jaka jest kara za brak OC w 2025 r.?

Aktualnie kierowcy osobówek płacą:

Kary za brak OC w 2025 r.Samochód osobowySamochód ciężarowyMotocykl
Brak OC od jednego do trzech dni1870 zł2800 zł310 zł
od czterech do 14 dni4670 zł7000 zł780 zł
powyżej 14 dni9330 zł14000 zł1560 zł

To ile zapłacimy za brak OC w 2026 r.? Podwyżki będą zauważalne

Motocykliści, którzy spóźnią o ponad 14 dni zapłacą nawet 1600 zł, a właściciele większych samochodów - aż 14420 zł. W przypadku samochodów osobowych podwyżka kary będzie się wahać od 50 do 280 zł. I tak za osobówkę zapłacimy:

  • Brak OC od jednego do trzech dni - 1920 zł,
  • od czterech do 14 dni - 4810 zł,
  • powyżej 14 dni - 9610 zł.

Nowe stawki wchodzą w życie 1 stycznia 2026 r.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ilu osobom grozi kara za brak OC? Rocznie to nawet 300 tys. osób

Z danych UFG wynika, że liczba przypadków nieubezpieczonych pojazdów w Polsce rocznie przekracza 300 tys., ale systematycznie się zmniejsza. Fundusz regularnie monitoruje sytuację w Polsce, wykorzystując nowoczesne narzędzia do wykrywania przerw w ochronie ubezpieczeniowej. Choć ogólna liczba przypadków powoli maleje, koszty ponoszone przez kierowców są coraz wyższe, co wynika z narastającego poziomu płacy minimalnej.

Przeczytaj także: Setki tysięcy kar za brak OC. Skomplikowany system – czego się wystrzegać?

Kiedy polisa OC nie przedłuża się automatycznie? Najważniejsze przypadki

Wiele osób wpada w pułapkę braku ubezpieczenia, mylnie zakładając, że polisa OC przedłuża się automatycznie. Istnieje kilka sytuacji, w których nie dochodzi do przedłużenia ochrony, przez co właściciele pojazdów są narażeni na wysokie kary finansowe. Kluczowe przypadki to:

  • Kupno pojazdu z polisą OC od sprzedającego. Nowy właściciel musi dopilnować zawarcia kolejnej umowy ubezpieczeniowej, ponieważ zakupiona polisa nie odnawia się samoistnie.
  • Brak opłacenia wszystkich rat w mijającym okresie ubezpieczeniowym — w takich sytuacjach polisa wygasa.
  • Zakup auta z polisą OC wystawioną na inną osobę niż sprzedawca. Należy upewnić się, że polisa nie została wypowiedziana.

To właśnie niewiedza lub zaniedbanie w tych obszarach najczęściej prowadzą do sankcji finansowych ze strony UFG. Już w tym roku kary są bardzo dotkliwe. Od 1 stycznia 2026 r. staną się jeszcze poważniejsze.

Polisa OC
Polisa OCAuto Świat
Opracowanie: 
  • Filip Trusz
Powiązane tematy: