Auto Świat Porady Prawo Zjeżdżał z ronda z włączonym migaczem. Nie dość, że wjechało w niego inne auto, to jeszcze policjant dorzucił mandat

Zjeżdżał z ronda z włączonym migaczem. Nie dość, że wjechało w niego inne auto, to jeszcze policjant dorzucił mandat

Zjeżdżał z ronda, włączył prawy kierunkowskaz i nagle w prawe drzwi jego auta wjechał inny samochód, który nie miał włączonego kierunkowskazu. Czyja wina? Na miejsce wezwano policję, która bardzo szybko rozwiązała sprawę. Nałożyła mandat za spowodowanie kolizji na tego pierwszego kierowcę. Nie było nad czym debatować, takie są przepisy. Takie, czyli jakie?

Zjeżdżanie z ronda lewym pasem bywa ryzykowne
Policja
Zjeżdżanie z ronda lewym pasem bywa ryzykowne

Takich sytuacji, jak ta opisana wyżej, są każdego roku w Polsce setki, a nawet tysiące. Przepisy dotyczące rond faktycznie bywają zawiłe, czemu dowodzą liczne wyroki sądów w podobnych sprawach. Nie trzeba jednak wykuwać na blachę wszystkich paragrafów dotyczących skrzyżowań o ruchu okrężnym, by wiedzieć, jak się po nich poruszać i kiedy trzeba ustąpić pierwszeństwa. Wystarczy zapamiętać te kilka prostych zasad.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kto ma pierwszeństwo na rondzie?

Na większości polskich rond reguła jest prosta — kierowcy znajdujący się już na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym mają pierwszeństwo przed tymi, którzy na nie wjeżdżają. Dwa kluczowe znaki: C-12 (ruch okrężny) i A-7 (ustąp pierwszeństwa), widoczne przed wjazdem na rondo, mają wprowadzać porządek w ruchu. Warto jednak pamiętać, że wyjątkiem od tej zasady bywają sytuacje, gdy w rejonie ronda brak jest znaku A-7. Wówczas pierwszeństwo ma kierowca z prawej strony, czyli ten dopiero wjeżdżający. To rzadko spotykane przypadki, jednak bywają mylące dla uczestników ruchu przyzwyczajonych do "standardowego" pierwszeństwa na rondach.

Nie należy też zapominać o tramwajach. Gdy znajdują się one na rondzie, mają pierwszeństwo, lecz opuszczając je, również zyskują priorytet w ruchu, nawet w trakcie skręcania.

Czy można zjeżdżać z ronda lewym pasem?

Zachowanie bezpieczeństwa podczas zmiany pasa ruchu jest kluczowe. Kierowcy poruszający się swoim pasem mają pierwszeństwo i nie można ich z niego spychać. Osoba, która chce zmienić pas, ma obowiązek upewnić się, że zrobi to w sposób bezpieczny. Szczególną uwagę powinni zwrócić na zjazd z ronda, gdzie dochodzi do większej liczby kolizji. Kierowca na prawym pasie, zmierzający w stronę zjazdu, ma pierwszeństwo przed tym, kto planuje opuścić rondo z pasa lewego. Tu kryje się odpowiedź na pytanie, dlaczego to kierowca nr 1 dostał mandat za spowodowanie kolizji: z lewego pasa można zjeżdżać z ronda, ale trzeba ustąpić pierwszeństwa tym, którzy znajdują się na pasach po naszej prawej stronie.

Z ronda można zjeżdżać lewym pasem, ale trzeba ustąpić pierwszeństwa tym z prawej. Wyjątkiem są ronda turbinowe, na których o tym, dokąd można jechać z konkretnego pasa, decydują wymalowane linie, strzałki i stojące przed rondami znaki pionowe
Z ronda można zjeżdżać lewym pasem, ale trzeba ustąpić pierwszeństwa tym z prawej. Wyjątkiem są ronda turbinowe, na których o tym, dokąd można jechać z konkretnego pasa, decydują wymalowane linie, strzałki i stojące przed rondami znaki pionowePoznańskie Inwestycje Miejskie

Który pas wybrać przed wjazdem na rondo?

W skrzyżowaniach o ruchu okrężnym bez znaków poziomych zasada jest prosta: jeśli planujesz skręt w prawo, wybierz skrajny prawy pas, natomiast w przypadku skrętu w lewo lub zawracania — poruszaj się skrajnym lewym pasem. Gdy zamierzasz jechać prosto, możesz wybrać dowolny pas. Kluczowym krokiem przed zjazdem jest używanie kierunkowskazów, co pozwala innym kierowcom przewidzieć twój zamiar i uniknąć stłuczki.

Ronda turbinowe, coraz częściej spotykane na polskich drogach, mają dodatkowe ułatwienia. Ich układ pozwala, a nawet wymusza wcześniejsze wybranie odpowiedniego pasa, co minimalizuje ryzyko kolizji. Z kolei większe ronda coraz częściej wyposażane są w sygnalizację świetlną oraz odpowiednie oznaczenia poziome, co znacząco poprawia komfort jazdy.

W zajęciu odpowiedniego pasa na rondzie pomagają znaki poziome, czyli linie i strzałki namalowane na asfalcie
W zajęciu odpowiedniego pasa na rondzie pomagają znaki poziome, czyli linie i strzałki namalowane na asfalciemat. prasowe

O czym jeszcze trzeba pamiętać, jeżdżąc po rondach?

Przy pokonywaniu rond warto pamiętać nie tylko o przepisach, ale także o życzliwości wobec innych uczestników ruchu. Niekiedy warto zwolnić i umożliwić wykonanie manewru kierowcy, który zmaga się z trudnościami przy zjeździe z ronda. Taka postawa sprzyja płynności ruchu i wzajemnemu szacunkowi na drodze.

Choć jazda po rondach może budzić obawy, szczególnie na dużych, wielopasowych skrzyżowaniach, przestrzeganie podstawowych zasad pierwszeństwa i zmiany pasa sprawia, że podróż staje się prosta i bezpieczna. W razie wątpliwości zawsze warto zachować ostrożność i pokonywać rondo spokojnym tempem. Na szczęście, coraz więcej polskich rond wyposażonych jest w wyraźne oznaczenia i rozwiązania ułatwiające ich pokonywanie nawet mniej doświadczonym kierowcom.

Czy na rondzie trzeba włączać kierunkowskaz?

Czy kierowcy w Polsce w końcu doczekają się jednoznacznych zasad dotyczących używania kierunkowskazów na rondach? Sprawę postanowił rozstrzygnąć Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, który wydał wyrok w związku z niejasnościami dotyczącymi sygnalizacji na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym. Wyrok ma duże znaczenie zarówno dla zdających na prawo jazdy, jak i dla codziennej praktyki kierowców.

Już w grudniu 2016 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uznał, że kierowcy wjeżdżający na rondo nie muszą sygnalizować zmiany kierunku jazdy lewym kierunkowskazem. Wyrok ten stał się podstawą późniejszych decyzji sądowych w sprawach związanych z egzaminami na prawo jazdy.

Kontrowersje jednak nie ustawały. W styczniu 2018 r. sąd w Lublinie rozpatrywał przypadek zdającego, który nie włączył lewego kierunkowskazu na rondzie, co według egzaminatora było błędem. Sąd uznał, że rondo należy traktować jak zwykłe skrzyżowanie, gdzie sygnalizacja zmiany kierunku dotyczy wyłącznie zjazdu z ronda, a nie wjazdu na nie. Wyrok ten został później potwierdzony przez Naczelny Sąd Administracyjny w 2020 r.

We wrześniu 2024 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie jednoznacznie rozstrzygnął kwestię używania kierunkowskazów na rondach. Zgodnie z wyrokiem, obowiązek sygnalizacji dotyczy wyłącznie momentu opuszczania ronda (czyli obowiązek włączenia prawego kierunkowskazu przed zjazdem z ronda), zaś wjazd na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie wymaga dodatkowego sygnalizowania, ponieważ nie wiąże się ze zmianą kierunku jazdy.

Sąd wskazał również, że w przypadku rond wielopasmowych kierowcy powinni sygnalizować zjazd z ronda jeszcze przed zmianą pasa ruchu, poprzedzającą opuszczenie skrzyżowania. Wyjątkiem może być sytuacja wymagająca zmiany pasa ruchu w celu ominięcia przeszkody. W takim przypadku włączenie kierunkowskazu jest konieczne.