Auto Świat Porady Prawo Mandaty dla rowerzystów to często 300 zł. Z karą "do trzech tys. zł" to trochę przesada

Mandaty dla rowerzystów to często 300 zł. Z karą "do trzech tys. zł" to trochę przesada

Mandaty dla rowerzystów nie są tak wysokie jak te dla kierowców, ale i tak z wycieczki rowerowej można wrócić z mandatem w wysokości 300 zł. Taka jest kara za wykroczenia, które wielu rowerzystów popełnia regularnie. Jest też "mandat za zły rower", choć akurat ten nie jest tak potężny, jak się mówi. Nikt nie karze za brak dzwonka kilkoma tys. zł, mimo że to teoretycznie możliwe.

Rower na Moście Południowym w Warszawie
Auto Świat / Filip Trusz
Rower na Moście Południowym w Warszawie
  • Słoneczny sierpniowy długi weekend to znakomita okazja na wyjście na rower. Wiedzą o tym rowerzyści, wiedzą też policjanci, którzy nie będą przymykać oka na wykroczenia
  • Najpopularniejsze mandaty dla rowerzystów sięgają 300 zł, w mniej poważnych przypadkach to 50-100 zł
  • Polskie przepisy dokładnie określają, co musi mieć każdy rower. Na liście są cztery rzeczy
  • Za "zły rower" również sypią się mandaty, ale znacznie niższe niż zawrotne kwoty, które pojawiają się w mediach. Policjanci mówią, że zwykle kończy się na... 100 zł, a nie kilku tys. zł

Wycieczki rowerowe w czasie wakacji to świetny sposób na aktywne spędzenie czasu. Jednak poruszanie się na rowerze wiąże się z przestrzeganiem przepisów dotyczących jego wyposażenia. Policjanci regularnie kontrolują rowerzystów, zwłaszcza w sezonie letnim. Braki w obowiązkowym wyposażeniu mogą skończyć się mandatem, choć jego wysokość zazwyczaj jest niższa niż w medialnych doniesieniach o "gigantycznych karach".

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Najpopularniejsze mandaty dla rowerzystów

Warto przypomnieć, że rowerzyści także mogą dostawać mandaty za popełnione wykroczenia. Za jazdę po chodniku, w zależności od popełnionego wykroczenia może to być:

  • 300 zł – poruszanie się po chodniku z prędkością większą niż piesi, 
  • 300 zł – nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na chodniku,
  • 300 zł – utrudnianie ruch pieszemu,
  • 200 zł – naruszanie przepisów dotyczących korzystania z chodnika lub drogi dla pieszych,  
  • 50-100 zł – za przejazd rowerem po przejściu dla pieszych.

Co musi mieć rower? Policjanci sprawdzają kilka rzeczy

Rowerzysta w Polsce ma obowiązek zadbać o odpowiedni stan swojego pojazdu, zgodnie z przepisami. Lista wymaganych elementów jest jasno określona, a policja zwraca na nią uwagę zarówno latem, jak i poza sezonem.

Obowiązkowe wyposażenie roweru w 2025 r.

Polskie przepisy nakreślają cztery kluczowe elementy, które każdy rower powinien posiadać. Oto lista:

  • Światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej z przodu, które może być migające.
  • Światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno czerwone światło pozycyjne na tyle, które również może być migające.
  • Sprawnie działający hamulec.
  • Dzwonek lub urządzenie ostrzegawcze emitujące dźwięk o nieprzeraźliwym brzmieniu.

Choć lista obowiązkowych elementów nie jest długa, ich brak podczas kontroli może skutkować grzywną. Jednak wysokość mandatu nie musi być tak wysoka, jak czasem sugerują nagłówki w prasie.

Obowiązkowe wyposażenie roweru
Obowiązkowe wyposażenie roweruPolicja

Jaki mandat można dostać za zły rower?

Często słyszy się o karach w wysokości trzech tys. zł za niewłaściwe wyposażenie roweru. W rzeczywistości grzywna za takie niedopatrzenie rzadko osiąga drastyczne kwoty. Policjanci mają szeroki zakres możliwości przy nakładaniu kary i zazwyczaj wybierają niższe sankcje. -- Nikt nie dostanie mandatu w wysokości kilku tysięcy zł za brak dzwonka czy odblasku — tłumaczą funkcjonariusze, wyjaśniając, że najwyższe kary dotyczą poważniejszych naruszeń. Na przykład przypadki wyprzedzania na pasach dla pieszych są zagrożone karą do 1,5 tys. zł, a ignorowanie przejazdu kolejowego — nawet dwa tys. zł.

W przypadku rowerzystów grzywna zazwyczaj nie przekracza symbolicznych kwot, wynosząc średnio około 100 zł. Wyższe mandaty zdarzają się właściwie tylko w sytuacjach ekstremalnych, takich jak szaleńcza jazda niesprawnym pojazdem wśród pieszych.

Co powinien mieć każdy rowerzysta?

Choć wymienione wcześniej wyposażenie jest obowiązkowe, policja często zaleca także montowanie dodatkowych odblasków i świateł. Na liście przydatnych akcesoriów znajdują się m.in. odblaski barwy białej na przodzie, żółte elementy na kołach i pedałach oraz odblaskowe pierścienie na bokach opon. Dzięki nim rowerzysta staje się bardziej widoczny, co znacznie poprawia bezpieczeństwo na drodze.

Zdaniem policji im więcej odblasków i świateł, tym lepiej dla widoczności rowerzysty. Obowiązkowe, a także dodatkowe akcesoria, mogą realnie wpłynąć na zachowanie bezpieczeństwa na drodze zarówno dla rowerzystów, jak i innych uczestników ruchu.

Bagażnik rowerowy Thule OutPace
Bagażnik rowerowy Thule OutPaceŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Autor Filip Trusz
Filip Trusz
Zastępca Redaktora Naczelnego AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji