- Badanie niezawodności samochodów przeprowadzone przez "What Car?" objęło niemal 30 000 kierowców z Wielkiej Brytanii
- Prezentujemy najbardziej niezawodne modele. Okazuje się, że azjatyckie i niemieckie samochody potrafią być praktycznie bezawaryjne
- W zestawieniu pojawił się także jeden elektryk. To może dziwić, ale pokazuje, że Amerykanie odrobili lekcje
Kontynuujemy zastawienie dotyczące bezawaryjności samochodów, które zostało stworzone na podstawie ankiety przeprowadzonej przez "What Car?". Badanie objęło niemal 30 tys. brytyjskich kierowców, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami z użytkowania samochodów. Ankieta dotyczyła aut nie starszych niż pięć lat – to okres, który obejmuje standardową gwarancję producenta (zwykle trzy lata) oraz dwa kolejne lata, gdy naprawy często stają się kosztownym problemem dla właścicieli. W pierwszej części przedstawiliśmy najbardziej awaryjne samochody. Dziś przedstawiamy dziesiątkę, z której właściciele i producenci mogą być dumni.
Najbardziej niezawodne samochody pięcioletnie. Te kryteria były najważniejsze
Badanie nie ograniczyło się jedynie do pytania, czy w ciągu ostatniego roku w samochodzie wystąpiły usterki. Kluczowe były również dwa inne aspekty:
- Koszt naprawy – bo awaria awarii nierówna.
- Czas unieruchomienia pojazdu – nikt nie lubi, gdy auto spędza więcej czasu w warsztacie niż na drodze.
To właśnie te dwa czynniki w największym stopniu wpływają na poziom zadowolenia kierowców z ich samochodów.
Wyniki badania ujawniły dziesięć modeli, z których właściciele są najbardziej zadowoleni. Każde auto z poniższego zestawienia można zobaczyć również na polskich drogach. To z reguły dość popularne modele.
Lexus NX (2014-2021)
Statystyki mówią same za siebie. W zeszłym roku jedynie 2 proc. właścicieli Lexusa NX zgłosiło drobne usterki w swoich samochodach. Co więcej, w tym roku wynik ten poprawił się do poziomu praktycznie bezprecedensowego – żaden właściciel nie zgłosił żadnych problemów z autem. Oznacza to, że niemal wszyscy użytkownicy NX mogli cieszyć się dwoma latami bezawaryjnej jazdy, bez nieoczekiwanych wizyt w serwisie czy dodatkowych kosztów.
Ciekawostką jest fakt, że poprzednia generacja NX przewyższa pod względem niezawodności nawet najnowszy model tego samego auta. W zeszłym roku obecna wersja uplasowała się na drugim miejscu, a w tym roku – mimo świetnego wyniku 97,6 proc. – spadła na piąte miejsce w rankingu. To kolejny dowód na to, że używany Lexus NX może być strzałem w dziesiątkę dla osób szukających solidnego, rodzinnego SUV-a.
- Przeczytaj także: Wyszło szydło z worka. Sprawdziłem gwarancje na chińskie auta. Dużo lat i haczyków
Toyota Aygo X (2021-obecnie)
Najmniejszy i najtańszy model w ofercie japońskiego producenta właśnie udowodnił, że rozmiar nie ma znaczenia, osiągając idealny wynik niezawodności na poziomie 100 proc.
Ten rezultat plasuje Aygo X na samym szczycie najnowszego badania niezawodności, obok luksusowego Lexusa NX. Co więcej, czyni ją najlepiej ocenianym małym samochodem w całym zestawieniu.
Co oznacza wynik 100 proc.? To proste – żaden z egzemplarzy Aygo X objętych badaniem nie odnotował żadnej usterki. Innymi słowy, ani jeden właściciel tego modelu nie musiał odwiedzać serwisu w ciągu ostatnich dwóch lat. To świetna wiadomość dla kierowców poszukujących małego, taniego w utrzymaniu samochodu. Aygo X to idealny wybór zarówno jako drugi samochód w rodzinie, jak i dla początkujących kierowców, którzy szukają auta niedrogiego w eksploatacji i ubezpieczeniu.
Mini Countryman (2017-2024)
Mini udowadnia, że solidność i niezawodność mogą iść w parze ze stylem. Model Countryman okazał się nie tylko najlepszym małym SUV-em w tegorocznym rankingu niezawodności, ale także najtrwalszym przedstawicielem całej gamy Mini.
Zaledwie 2 proc. właścicieli Mini Countrymana zgłaszało problemy ze swoimi pojazdami. Co istotne, były to jedynie drobne usterki karoserii, które serwisy usuwały w ciągu zaledwie tygodnia – i to bezpłatnie. Dzięki takiemu podejściu marka zdobyła uznanie użytkowników, którzy wysoko ocenili zarówno jakość wykonania, jak i obsługę posprzedażową.
- Przeczytaj także: Mam 50 tys. zł na używanego SUV-a. Spytałem mechanika o 4 premium. Pokręcił głową i wskazał pewniaka
Audi Q2 (2016-obecnie)
Q2 jest najstarszym produkowanym jeszcze modelem Audi. Jednocześnie okazało się najbardziej niezawodnym autem w całej gamie niemieckiego producenta, wyprzedzając większe i bardziej prestiżowe modele, takie jak Audi Q3 czy siedmiomiejscowy Audi Q7.
Dane zebrane od właścicieli mówią same za siebie – niemal wszystkie egzemplarze Audi Q2 działają bez zarzutu. Tylko 3 proc. użytkowników zgłosiło problemy, a te dotyczyły usterek silnika, które uniemożliwiały dalszą jazdę. Co ciekawe, w przypadku większych modeli Audi, takich jak Q3 czy Q7, użytkownicy często wskazywali też na problemy z elektryką, w tym z systemem multimedialnym. Tymczasem Q2 wyróżnia się pod tym względem pozytywnie.
Choć naprawa usterek w Audi Q2 zajmowała średnio ponad tydzień, właściciele nie musieli martwić się o koszty – wszystkie naprawy były realizowane bezpłatnie. To zdecydowanie podnosi atrakcyjność tego modelu w oczach kierowców.
Kia Picanto (2017-2024)
Choć ta wersja Kii Picanto już nie jest dostępna w salonach, warto zwrócić na nią uwagę, jeśli szukasz sprawdzonego samochodu miejskiego z rynku wtórnego. Model ten zajmuje drugie miejsce w rankingach niezawodności w swojej klasie – tylko 6 proc. egzemplarzy w wieku do pięciu lat zgłaszało usterki. Co więcej, jedynym obszarem wymagającym uwagi była skrzynia biegów i sprzęgło, co w przypadku miejskich aut nie jest rzadkością.
Kia od lat szczyci się jedną z najdłuższych gwarancji na rynku – siedem lat ochrony na nowe samochody to wynik, który wciąż robi wrażenie. Picanto jest tego doskonałym przykładem. Wszystkie zgłoszone problemy zostały usunięte w ramach gwarancji, co tylko potwierdza solidność podejścia marki do obsługi posprzedażowej.
Co więcej, Kia nie tylko naprawiała usterki bez kosztów, ale robiła to w ekspresowym tempie. Wszystkie zgłoszone problemy zostały rozwiązane w ciągu jednego dnia lub nawet szybciej. To świetna wiadomość dla osób, które cenią sobie niezawodne i szybkie wsparcie serwisowe.
Warto także zaznaczyć, że najnowszy model Picanto dalej oferuje te same jednostki napędowe, co jest dobrym prognostykiem na przyszłość.
- Przeczytaj także: Lista nowych i prawie nowych aut, które psują się rzadko albo wcale. Mechanik wybrał 11
Lexus ES (2018-obecnie)
Jedynie 4 proc. właścicieli Lexusa ES zgłosiło problemy techniczne. Co więcej, wszystkie te zgłoszenia dotyczyły wyłącznie systemu nawigacji satelitarnej oraz funkcji informacyjno-rozrywkowych. Warto podkreślić, że wiele z tych samochodów wciąż objętych było trzyletnią gwarancją producenta, co oznaczało, że Lexus pokrył koszty wszystkich napraw.
Dla właścicieli ES jedyną niedogodnością był czas oczekiwania na zwrot samochodu, który wynosił od jednego do siedmiu dni. To wynik, który trudno pobić, zwłaszcza w porównaniu do problemów, jakie często zgłaszają użytkownicy konkurencyjnych modeli z segmentu premium.
Porsche 718 (2016-obecnie)
Porsche 718 Boxster (kabriolet) i Cayman (coupé) to modele, które dzielą nie tylko tę samą technologię, ale również tytuł jednych z najbardziej niezawodnych samochodów w swojej klasie. Obydwa auta, napędzane centralnie umieszczonym silnikiem, cieszą się opinią wzorowych pod względem trwałości i jakości wykonania.
Zaledwie 6 proc. właścicieli tych aut zgłaszało jakiekolwiek usterki. Co więcej, jedynym problemem, na jaki natrafiono, była karoseria – jednak nawet te incydenty były rozwiązywane w sposób bezproblemowy.
Warto podkreślić, że nawet jeśli auta nie były już objęte gwarancją producenta, serwisy Porsche wychodziły naprzeciw oczekiwaniom klientów. Wszystkie naprawy były realizowane bez dodatkowych kosztów, a czas ich wykonania nie przekraczał jednego dnia. To ogromny plus dla osób, które nie chcą długo rozstawać się ze swoim samochodem.
- Przeczytaj także: Genialne francuskie silniki. Biją inne na głowę i robią setki tysięcy. Jest zaskoczenie
Skoda Octavia (2013-2020)
W przeciwieństwie do niektórych nowszych modeli marki, w tym aktualnej generacji Octavii, starsze wersje tego auta mogą pochwalić się wyjątkowo niską awaryjnością. W badaniu niezawodności jedynie 6 proc. właścicieli samochodów z benzynowym napędem zgłosiło usterki. Co więcej, wszystkie te problemy miały charakter drobny – nie powodowały unieruchomienia pojazdu i były usuwane w czasie krótszym niż jeden dzień. Co istotne, naprawy były realizowane bezpłatnie.
Dla porównania, aktualna generacja Octavii zmaga się z wyższym wskaźnikiem awaryjności, wynoszącym aż 36 proc. Najczęściej są to usterki elektryczne, w tym problemy z systemami multimedialnymi (typowy problem grupy Volkswagena w obecnej generacji modeli), które mogą być frustrujące dla użytkowników. Tymczasem starsza Octavia nie jest dotknięta tymi niedociągnięciami, co czyni ją bardziej atrakcyjną opcją dla osób szukających sprawdzonego i bezproblemowego auta.
Mini Cabrio (2016-2024)
Podobnie jak hatchback, Mini Cabrio oferuje szeroką gamę dynamicznych silników oraz wnętrze, które wyróżnia się elegancją i dbałością o detale. To samochód, który nie tylko dobrze wygląda, ale także świetnie się prowadzi.
Tylko 7 proc. właścicieli Mini Cabrio zgłosiło usterki, co jest wynikiem godnym pochwały. Jedynym problemem, który odnotowali właściciele, był system nawigacji satelitarnej oraz układ informacji i rozrywki. Co jednak istotne, wszystkie zgłoszone usterki zostały naprawione w ekspresowym tempie – w ciągu jednego dnia lub krócej.
Mini nie tylko szybko rozwiązywało problemy, ale również pokrywało koszty napraw. Co warto podkreślić, w wielu przypadkach naprawy były realizowane nawet po upływie standardowej trzyletniej gwarancji bez limitu kilometrów.
Tesla Model Y (2021-obecnie)
Tesla przez lata zbierała mieszane opinie w kwestii niezawodności swoich samochodów, ale wszystko wskazuje na to, że producent z Palo Alto naprawdę odrobił lekcje. Model Y, kompaktowy SUV w pełni elektryczny, nie tylko zdobywa uznanie jako jeden z najlepszych samochodów w swojej klasie, ale także wyróżnia się w kategorii niezawodności.
Tylko 4 proc. właścicieli zgłosiło awarię, a co ważniejsze, wszystkie usterki zostały usunięte bezpłatnie. Tesla więc nie tylko poprawiła jakość swoich produktów, ale również zadbała o efektywny system serwisowy, który minimalizuje niedogodności dla właścicieli.
Jednym z kluczowych elementów sukcesu Modelu Y jest mobilny system serwisowy Tesli. Pozwala on na naprawę samochodu w miejscu wybranym przez właściciela, co znacząco upraszcza proces usuwania usterek. Co więcej, trzy czwarte napraw jest realizowanych tego samego dnia, a pozostałe przypadki wymagają maksymalnie tygodnia, aby auto wróciło na drogę.