Auto Świat Wiadomości Aktualności Sygnalizator z plusem pomaga kierowcom, ale oni go nie znają. Lepiej go rozumieć

Sygnalizator z plusem pomaga kierowcom, ale oni go nie znają. Lepiej go rozumieć

Sygnalizacja świetlna jest znana każdemu, a jej sposób działania jest na tyle prosty, że nie jest w stanie zaskoczyć nikogo. Okazuje się jednak, że są sygnały, mogące zdziwić i spowodować problemy. Takim dziwnym i nieoczywistym sygnałem jest plus świecący na czerwono, którego spotkałem w Paryżu. Wyjaśniamy, po co się go stawia i co oznacza.

Sygnalizacja świetlna ze świecącym plusem we Francji
Sygnalizacja świetlna ze świecącym plusem we FrancjiŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
  • W Paryżu można spotkać sygnalizatory z czerwonym plusem, zwanym krzyżem greckim, który różni się od standardowej sygnalizacji
  • Dodatkowy sygnalizator jest szczególnie przydatny w zakorkowanych miastach
  • Przed podróżą warto zapoznać się z lokalnymi przepisami drogowymi, które mogą różnić się w różnych krajach Unii Europejskiej

W dzisiejszych czasach już niemal od urodzenia mamy styczność z różnymi sygnałami, regulującymi ruch drogowy, tak by przebiegał on harmonijnie i bezpiecznie. Dlatego nie tylko kierowcy, będący po szkoleniach z zakresu ruchu drogowego wiedzą, co oznaczają niektóre sygnały. Jednym z nich jest sygnalizacja świetlna, bez której poruszanie się po drogach byłoby znacznie trudniejsze i niebezpieczne. Nie ma w nim bowiem niczego trudnego: czerwone, żółte, zielone. Każdy rozumie i się dostosowuje.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Sygnalizator z plusem. To tak naprawdę krzyż grecki

Gorzej jest, gdy zagłębimy się w dodatkowe sygnały świetlne. W Polsce ograniczamy się w zasadzie jedynie do strzałek na sygnalizatorach i już one powodują problemy. W innych krajach spotkamy jednak dodatkowe znaki, które dla nieobytych kierowców mogą być kłopotliwe. Przykładem jest sygnalizator z czerwonym plusem, który spotkałem podczas pobytu w Paryżu. Lepiej wiedzieć, co oznacza, by jazda po Francji przebiegała płynnie.

Przede wszystkim, choć dla większości z nas będzie to po prostu czerwony plus, to nazwany jest krzyżem greckim. Jest to dodatkowy sygnalizator umieszczany w kierunku odwrotnym do sygnalizatora R11v, czyli standardowej sygnalizacji z trzema światłami, które w Polsce mają oznaczenie S-1.

Sygnalizacja świetlna ze świecącym plusem we Francji
Sygnalizacja świetlna ze świecącym plusem we FrancjiŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Sygnalizator z plusem - co oznacza?

Sygnalizator z krzyżem greckim jest jeden i może dawać sygnał czerwony lub być wygaszony. Mimo zastosowanego koloru nie zakazuje on jednak wjazdu na skrzyżowanie. Jest on swego rodzaju ostrzeżeniem przed potencjalnym zagrożeniem dla kierowców skręcających w lewo - jeśli krzyż świeci, oznacza to, że samochody z przeciwnego kierunku mają nadawany sygnał czerwony. Dzięki temu kierowcy z naprzeciwka mają pewność, że skręt w lewo jest bezkolizyjny i nie muszą uważać na samochody, mogące przeciąć nasz kierunek jazdy.

Fazy sygnalizatora z krzyżem greckim:

  • Sygnał czerwony - samochody z przeciwnego kierunku mają także nadawany sygnał czerwony, więc skręt w lewo nie jest obarczony ryzykiem kolizji.
  • Brak sygnału - auta z naprzeciwka mogą jechać, trzeba więc zachować szczególną ostrożność podczas skręcania w lewo.

Sygnalizator z plusem upłynnia ruch i zwiększa bezpieczeństwo

Stosowanie tego dodatkowego sygnalizatora upłynnia ruchu, dzięki czemu tworzą się mniejsze korki w godzinach szczytu. Kierowca oczywiście musi zachować ostrożność, jednak ma większą pewność, że bez problemu przejedzie skrzyżowanie. W miastach mocno zakorkowanych jak właśnie Paryż, to przydatne narzędzie.

Ulica Paryża
Ulica ParyżaŻródło: Auto Świat

Jednocześnie dla kierowców z Polski wiedza na temat "plusa" na sygnalizatorze jest bardzo istotna, bowiem wielu z nas do Francji jeździ samochodem, lub tam wynajmuje pojazd. Jak pokazuje ten przykład, lepiej przed wyjazdem zapoznać się z warunkami drogowymi i przepisami, panującymi na zagranicznych drogach. Wbrew pozorom różne kraje Unii Europejskiej mają różne przepisy i sygnały drogowe.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków