Logo
WiadomościAktualnościNie będzie podatku od samochodów spalinowych. Rząd pracuje nad innym rozwiązaniem

Nie będzie podatku od samochodów spalinowych. Rząd pracuje nad innym rozwiązaniem

Rząd już nie planuje wprowadzenia podatku od samochodów spalinowych, który pierwotnie znajdował się w Krajowym Planie Odbudowy (KPO). Zamiast tego, wprowadzono program dopłat do zakupu aut elektrycznych pod nazwą "naszEauto". Czy to oznacza koniec obciążeń dla właścicieli starszych pojazdów? Niekoniecznie.

Podatek od samochodów spalinowych nie wejdzie w życie. Będą jednak zmiany prawne, by zniechęcić do starszych aut
Gold Picture / Shutterstock
Podatek od samochodów spalinowych nie wejdzie w życie. Będą jednak zmiany prawne, by zniechęcić do starszych aut
  • Rząd wycofał się z planów wprowadzenia podatku od samochodów spalinowych, zastępując go programem dopłat do aut elektrycznych "naszEauto"
  • Ministerstwo Finansów pracuje jednak nad modyfikacją akcyzy, uzależniając jej wysokość od emisji CO2, NOx oraz wieku pojazdu
  • Polska zobowiązana jest do wprowadzenia opłat rejestracyjnych dla pojazdów emitujących zanieczyszczenia w ramach kamieni milowych KPO

Minister funduszy Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała w piątek, że rząd przyjął tzw. mandat negocjacyjny dla rewizji KPO. W jego ramach zrezygnowano z podatku od samochodów spalinowych oraz opłaty środowiskowej, która miała dotyczyć przedsiębiorców. Decyzja ta wpisuje się w większe zmiany w planie, które obejmują m.in. redukcję części pożyczkowej programu o 5,1 mld euro.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Podatek, który w mediach zyskał miano "podatku Morawieckiego", miał obowiązywać już od przyszłego roku. Jednak, jak wynika z wcześniejszych deklaracji Ministerstwa Finansów, prace nad tym rozwiązaniem zostały wstrzymane już w ubiegłym roku.

Czy będzie nowy podatek od samochodów?

Choć podatek od aut spalinowych został wycofany, Polska nadal musi spełnić zobowiązania wynikające z kamieni milowych KPO. Chodzi tu o reformy oparte na zasadzie "zanieczyszczający płaci". Jeden z nich, oznaczony jako E3G, zakłada wprowadzenie opłaty rejestracyjnej dla pojazdów emitujących zanieczyszczenia. Drugi, E4G, miał obejmować cykliczny podatek od posiadania samochodów spalinowych. Jednak w ramach rewizji KPO, Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaproponowało zmiany w tym zakresie.

Nowa akcyza za samochód. Co zmieni?

Zamiast podatku od samochodów spalinowych, Ministerstwo Finansów pracuje nad modyfikacją istniejącej akcyzy. Jej wysokość ma być uzależniona m.in. od emisji CO2 i NOx, a także od wieku pojazdu. To oznacza, że właściciele starszych diesli mogą spodziewać się wyższych kosztów, co może wpłynąć na opłacalność ich eksploatacji.

Choć obowiązku opłat za jazdę starszym samochodem nie będzie, to rząd pracuje nad prawem, które będzie zniechęcać do używania starszych samochodów
Choć obowiązku opłat za jazdę starszym samochodem nie będzie, to rząd pracuje nad prawem, które będzie zniechęcać do używania starszych samochodówNadyGinzburg / Shutterstock

Czy przedsiębiorca będzie musiał płacić opłatę środowiskową?

Dobre wieści płyną za to dla firm. Z KPO usunięto opłatę środowiskową, która miała obciążyć przedsiębiorców korzystających z pojazdów w działalności gospodarczej. Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaproponowało reformę opłat za korzystanie ze środowiska, ale w części transportowej przedsiębiorcy mogą liczyć na ulgę.

Komisja Europejska zachęca państwa członkowskie do przyspieszenia wymiany flot na pojazdy zeroemisyjne. W ramach tych działań Polska zobowiązała się do stworzenia zachęt fiskalnych, które mają zwiększyć popyt na auta elektryczne wśród przedsiębiorców. Wprowadzenie programu "naszEauto" wpisuje się w ten kurs, choć szczegóły dotyczące wsparcia dla firm nie zostały jeszcze ujawnione.

Czy będzie podatek od aut spalinowych?

Rezygnacja z podatku od samochodów spalinowych to dobra wiadomość dla kierowców, ale nie oznacza końca zmian. Modyfikacja akcyzy, uzależnionej od emisji i wieku pojazdu, może uderzyć w właścicieli starszych aut. Z kolei przedsiębiorcy mogą odetchnąć z ulgą dzięki usunięciu opłaty środowiskowej. Jedno jest pewne – kierowców czekają kolejne zmiany, a elektryfikacja transportu staje się coraz bardziej realnym scenariuszem.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji