- System NG eCall będzie obowiązkowy w nowych samochodach osobowych od początku 2026 r.
- NG eCall, wykorzystujący łączność LTE (4G), zastąpi dotychczasowy system eCall, który działał na technologiach 2G i 3G
- Nowy system zapewni szybsze przesyłanie danych i umożliwi rozwój funkcji, takich jak przesyłanie obrazów z miejsca wypadku
- Modernizacja starszych pojazdów do NG eCall jest możliwa, ale trudna do realizacji
System eCall, obowiązkowy w nowych samochodach od 2018 r., to rozwiązanie, które w razie poważnego wypadku automatycznie wzywa pomoc. Przesyła ono do służb ratunkowych kluczowe dane, takie jak lokalizacja pojazdu, informację o tym, czy zostały aktywowane poduszki powietrzne oraz ile osób prawdopodobnie znajduje się w pojeździe. Dodatkowo system umożliwia nawiązanie połączenia głosowego z centrum powiadamiania ratunkowego, co pozwala pasażerom na bezpośrednią rozmowę z ratownikami.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCzym jest NG eCall i w jaki sposób różni się od dotychczasowego systemu eCall?
Dotychczasowy system opierał się na sieciach 2G i 3G, które stopniowo są wycofywane. Przykładowo w Niemczech sieć 3G została wyłączona już w 2021 r., a 2G ma przestać działać do końca 2028 r. W odpowiedzi na te zmiany, przypomina serwis t-online.de, wprowadzany jest NG eCall, który wykorzystuje technologię LTE (4G).
Nowy standard już na starcie zapewni szybsze i bardziej stabilne przesyłanie danych. W przyszłości NG eCall umożliwi rozwój dodatkowych funkcji, takich jak przesyłanie obrazów z miejsca wypadku, a nawet – za zgodą kierowcy – danych zdrowotnych, takich jak puls i częstość oddechów.
- Przeczytaj także: Już jest wyczekiwana przez kierowców funkcja w mObywatelu. Instrukcja krok po kroku
Przygotowania już trwają, ale co z obecnymi samochodami?
We wrześniu 2025 r. Vodafone uruchomił w Niemczech pierwsze mobilne stacje radiowe, które pozwalają producentom pojazdów testować nową technologię. Pełna aktywacja sieci NG eCall nastąpi w styczniu 2026 r., co zbiegnie się z wejściem w życie nowych przepisów. Warto dodać, że część operatorów sieci komórkowych już przygotowało swoje systemy pod kątem nowego standardu.
Większym problemem są miliony pojazdów, które poruszają się obecnie po europejskich drogach i które korzystają z modułów eCall opartych na technologii 2G. Gdy ta sieć zostanie wyłączona, system alarmowy w tych samochodach przestanie działać.
Czy można wprowadzić NG eCall do aut z systemem eCall?
Według ekspertów, modernizacja systemu w starszych pojazdach jest możliwa. Niestety, jak precyzuje t-online.de, dotyczy to tylko nielicznych modeli, a na dodatek wiąże się z wysokimi kosztami. Dlatego też właściciele starszych aut powinni skontaktować się z producentem lub warsztatem, aby sprawdzić, czy ich pojazd można dostosować do nowych wymogów. Warto jednak zaznaczyć, że obecnie nie ma planów wprowadzenia obowiązkowych kontroli funkcji eCall podczas przeglądów technicznych.
Nie zmienia to faktu, że przejście na NG eCall to krok w stronę zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Dzięki nowoczesnej technologii ratownicy będą mogli szybciej i skuteczniej reagować na wypadki, co może uratować wiele ludzkich żyć. Jednak dla właścicieli starszych pojazdów oznacza to dodatkowe wyzwania i potencjalne koszty. Czy nowe przepisy zmotywują kierowców do wymiany samochodów na nowsze modele? Czas pokaże.