Logo
WiadomościAktualnościNie Bugatti i nie Ferrari. To chińskie auto jest najszybszym seryjnym samochodem na świecie

Nie Bugatti i nie Ferrari. To chińskie auto jest najszybszym seryjnym samochodem na świecie

Niemiecki tor, niemiecki kierowca i chińskie auto: to trio właśnie przeszło do historii motoryzacji. Yangwang U9 Xtreme prowadzony przez Marca Bassenga na torze ATP Automotive Testing Papenburg uzyskał prędkość 496,22 km na godz., stając się najszybszym seryjnym samochodem na świecie. Może i waży prawie 2,5 tony, ale rozwija aż 3019 KM!

Yangwang U9 Xtreme
Zobacz galerię (6)
BYD
Yangwang U9 Xtreme
  • Yangwang to jedna z najbardziej luksusowych chińskich marek aut. Należy do koncernu BYD
  • Model U9 Xtreme to mocniejsza wersja hiperauta U9. I to mocniejsza prawie 2,5 raza!
  • W tym 4-silnikowym samochodzie na jedną tonę przypada średnio aż 1217 KM

Chińska motoryzacja zdobyła kolejny szczyt. Samochód z Państwa Środka został bowiem najszybszym seryjnym autem na Ziemi. Tylko niecałe 4 km na godz. zabrakło mu do przekroczenia bariery 500 km na godz.!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przeczytaj także: Jakie trzyletnie auto do 100 tys. zł kupić? Oto pięć propozycji z pięciu segmentów

Jaki jest najszybszy samochód na świecie?

14 września 2025 r. Yangwang U9 Xtreme został najszybszym seryjnym samochodem na świecie. Prowadzone przez Marca Bassenga na niemieckim torze ATP Automotive Testing Papenburg hiperauto uzyskało dokładnie 496,22 km na godz. No ale jego dane zwalają z nóg nawet osoby przyzwyczajone do tego, że sportowy samochód potrafi dziś rozwinąć przeszło 1000 KM.

Przeczytaj także: Najszybsze kombi BMW to tylko moc, czy także funkcjonalność? W BMW M3 CS najbardziej porusza zużycie paliwa

Co to jest Yangwang U9 Xtreme?

Yangwang U9 Xtreme
Yangwang U9 XtremeBYD

Yangwang U9 Xtreme to jeszcze szybsza wersja hiperauta Yangwang U9. O ile "zwykłe" U9 rozwija 1306 KM, o tyle odmiana Xtreme jest prawie 2,5 raza mocniejsza, uzyskując aż — co wręcz niewiarygodne — 3016 KM!

Przeczytaj także: Nowe polskie auta elektryczne Ultre. Zbudowano już ponad 40 prototypów, a wyjątkowa technologia zwiększa szanse na produkcję

Yangwang U9 Xtreme to samochód elektryczny z aż czterema silnikami oparty na architekturze 1200 V. Kierowca Marc Basseng przyznał zresztą, że "technicznie rzecz biorąc, takie osiągi nie są możliwe w przypadku silnika spalinowego".

Wyposażony w litowo-żelazowo-fosforanowy akumulator trakcyjny YangWang U9 Xtreme waży wprawdzie aż 2480 kg, ale przy tej gigantycznej mocy na jedną tonę i tak przypada średnio niesamowite 1217 KM.

Yangwang U9 Xtreme mierzy 499,1 cm długości, 202,9 cm szerokości i 135,1 cm wysokości. Samochód wyposażono w 20-calowe opony. Producent zamierza zbudować jedynie 30 sztuk tej wersji.

Jaka to marka Yangwang?

Yangwang to jedna z najbardziej luksusowych chińskich marek aut. Na dodatek jest wyjątkowo młoda — zadebiutowała bowiem ledwie w listopadzie 2022 r. Yangwang należy do potężnego chińskiego koncernu BYD, którego auta dostępne są również w Polsce.

Przeczytaj także: Kuszą ceną i wyposażeniem, ale które chińskie auto kupić? Mam pięć typów i jednego faworyta

Sam BYD został założony w 1995 r., a jego motoryzacyjną część — BYD Auto — powołano w 2003 r. BYD to skrót od "Build Your Dreams", czyli "zbuduj swoje marzenia".

Wiceprezes BYD Stella Li znamiennie podsumowała wyczyn modelu U9 Xtreme: "Yangwang to marka, która nie uznaje rzeczy niemożliwych".

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji