Jedną z najbardziej fascynujących i niesamowitych rzeczy w comiesięcznym śledzeniu raportów z polskiego rynku nowych aut jest potężny boom na chińskie samochody. Ale to, co się dzieje obecnie, już w ogóle przechodzi ludzkie pojęcie.
Z najświeższych danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że od stycznia do sierpnia 2025 r. w Polsce zarejestrowano 24526 nowych chińskich aut osobowych. W porównaniu z tym samym okresem 2024 r. oznacza to aż blisko 5-krotny wzrost (z 5047 sztuk). Mało tego, to właśnie dzięki samochodom z Państwa Środka cały rynek nowych pojazdów osobowych w Polsce rośnie, zamiast spadać.
W okresie styczeń-lipiec 2025 r. ogólna liczba pierwszych rejestracji wzrosła u nas o 4,8 proc. Gdyby jednak w naszym kraju nie było żadnej z przeszło 20 chińskich marek, to cały rynek w tym okresie zaliczyłby spadek o 0,3 proc.!
Przeczytaj także: Jeździłem SUV-em nr 1 w Polsce. Sprawdziłem, czy modernizacja nie wyszła mu bokiem
Tylko w sierpniu 2025 r. co 11. nowy zarejestrowany samochód osobowy w Polsce był firmowany przez chińskiego producenta. Udział w pierwszych rejestracjach sięgnął aż 8,9 proc., a w okresie styczeń-sierpień 2025 r. — 6,5 proc. Co ciekawe, na rynku tak naprawdę liczy się pięć marek.
Jakie chińskie auta są najpopularniejsze w Polsce?

MG3 (druga generacja; od 2024 r.)Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Tak w sierpniu 2025 r. wyglądała w Polsce pierwsza piątką najczęściej rejestrowanych marek nowych aut chińskich producentów:
- 1
MG: 1196 sztuk
- 2
Jaecoo: 568 sztuk
- 3
BYD: 565 sztuk
- 4
Omoda: 559 sztuk
- 5
BAIC: 419 sztuk
Co ciekawe, z 25 marek sklasyfikowanych w zestawieniu IBRM Samar aż sześć nie odnotowały w sierpniu 2025 r. ani jednej pierwszej rejestracji. To Avantier, Maxus, Skywell, Skyworth, Voyah i Zeekr.
Przeczytaj także: Najpierw euforia i sukces, potem nagły upadek i finał w Ukrainie. 30 lat temu FSO związała się z Daewoo
Czas na Top 10 z pierwszych ośmiu miesięcy 2025 r.
- 1
MG: 8839 sztuk
- 2
Omoda: 4455 sztuk
- 3
Jaecoo: 3612 sztuk
- 4
BAIC: 3116 sztuk
- 5
BYD: 2812 sztuk
- 6
Leapmotor: 808 sztuk
- 7
Forthing: 516 sztuk
- 8
Chery: 120 sztuk
- 9
DFSK: 67 sztuk
- 10
Dongfeng: 41 sztuk
Tym samym w sierpniu 2025 r. ulubionym chińskim producentem nowych aut w Polsce został koncern Chery, reprezentowany przez marki Chery, Exlantix, Jaecoo i Omoda. Z wynikiem 1216 pierwszych rejestracji nieznacznie wyprzedził grupę SAIC Motor (1196 aut), znaną u nas z marek MG i Maxus.
W okresie styczeń-sierpień 2025 r. liderem pozostaje jednak SAIC Motor, a nie Chery (8841 vs 8196 sztuk).
Sytuacja wygląda jeszcze bardziej zaskakująco, jeśli wolumen chińskich marek porównać z markami z Europy, Japonii i Korei.
Dwa SUV-y MG w Top 10
W sierpniowym rankingu pierwszych rejestracji aut osobowych w Polsce MG zajęło 11. miejsce, ale zabrakło mu zaledwie osiem aut, aby wyprzedzić Renault i trafić do czołowej dziesiątki.

MG HS (druga generacja; od 2024 r.)Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
W okresie styczeń-sierpień 2025 r. MG zajęło 14. miejsce — to wyżej niż np. Nissan, Opel lub Peugeot. Omoda uplasowała się na 21. lokacie (wyprzedzając m.in. Mazdę), Jaecoo na 23., BAIC na 25., a BYD na 27. pozycji.
Jednocześnie do pierwszej dziesiątki najczęściej rejestrowanych nowych aut osobowych przez osoby prywatne w Polsce w okresie styczeń-sierpień 2025 r. trafiły dwa SUV-y MG: kompaktowy MG ZS (9. miejsce) i należący do klasy średniej MG HS (7. miejsce). Tym samym MG HS to najpopularniejszy nowy SUV segmentu D wśród klientów indywidualnych w Polsce.