Wiadomości Aktualności To Volvo jest rynkową klęską. Aż trudno uwierzyć w wyniki sprzedaży

To Volvo jest rynkową klęską. Aż trudno uwierzyć w wyniki sprzedaży

Od samego początku było kiepsko, ale w 2025 r. sprzedaż zwyczajnie się zawaliła. Pierwszy seryjny minivan w historii Volvo to jak dotąd rynkowa klęska. Spojrzałem na statystyki i nie mogę w nie uwierzyć.

Volvo EM90
Volvo Car Group
Volvo EM90
  • Volvo EM90 to największy seryjny samochód osobowy w historii tego szwedzkiego producenta
  • Tego 5,2-metrowego minivana przedstawiono w listopadzie 2023 r.
  • W pierwszym półroczu 2025 r. EM90 zanotowało największy spadek sprzedaży ze wszystkich modeli Volvo Car Group

Minivan? W naszych czasach? Tak, ponieważ są miejsca, gdzie MPV wciąż cieszą się dużą popularnością, a nawet uchodzą za symbol luksusu. W listopadzie 2023 r. w tym segmencie zadebiutowała kompletnie niespodziewana marka: Volvo. Wygląda na to, że Szwedzi już tego żałują.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przeczytaj także: Najpierw euforia i sukces, potem nagły upadek i finał w Ukrainie. 30 lat temu FSO związała się z Daewoo

Pierwszy minivan Volvo: wymiary, bagażnik i moc

Minivan Volvo EM90 to największy seryjny samochód osobowy w historii Volvo Car Group. Mierzy aż 520,6 cm długości, 198,7 cm szerokości i 185,9 cm wysokości. Żaden SUV tej marki nie ma aż takiej sumy tych trzech podstawowych wymiarów. Maksymalna pojemność bagażnika EM90 również jest ogromna: to 2376 l.

Przeczytaj także: Ten SUV to w Polsce hit. Auto totalnie się jednak zmieni. Do tego więcej zwykłych przycisków

Do tego Volvo EM90 ma ogromny rozstaw osi (320,5 cm), a bazowa wersja waży ok. 2765 kg. Mimo wszystko samochód jest zaskakująco aerodynamiczny: współczynnik oporu powietrza Cx wynosi jedynie 0,27. W gamie znalazły się obręcze kół o średnicy od 19 do 20 cali.

Volvo EM90
Volvo EM90Volvo Car Group

Volvo EM90 ma napęd elektryczny rozwijający 272 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km na godz. zajmuje 8,3 s, a akumulator trakcyjny o pojemności 116 kWh zapewnia do 738 km zasięgu (wg normy CLTC). Pole operacyjne pierwszego minivana Volvo jest jednak ograniczone.

Jak się sprzedaje minivan Volvo?

Wygląda na to, że największe osobowe Volvo to także potężna rynkowa wpadka tego szwedzkiego producenta. Samochód przedstawiono w listopadzie 2023 r. i jak dotąd jest oferowany wyłącznie w Chinach. To wcale nie musi działać na niekorzyść, ponieważ Państwo Środka jest największym rynkiem motoryzacyjnym na świecie, gdzie na dodatek bardzo wysoko ceni się minivany. Mało tego, w niektórych częściach Chin MPV uchodzą za symbol luksusu i są prowadzone wyłącznie przez szofera. Tymczasem Chińczycy jakoś nie chcą kupować minivana Volvo.

Przeczytaj także: Jeździłem ultranowoczesnym superautem, w którym kluczowym asystentem może być karteczka przyklejona do kokpitu

Jak wynika z danych producenta, w całym 2024 r. sprzedano zaledwie 1536 sztuk Volvo EM90. To aż przeszło trzy razy mniej niż w tym samym czasie liczba zarejestrowanych w Polsce nowych Volvo XC60 (dostępnych w wersjach spalinowych i hybrydowych; 5042 aut). Więcej, w 2024 r. Volvo EM90 stanowiło zaledwie 0,2 proc. światowej sprzedaży Volvo Car Group.

Jak się okazuje, może być jeszcze gorzej.

Ile kosztuje minivan Volvo w Chinach?

Pierwsza połowa 2025 r. to już kompletne załamanie i tak kiepskiej sprzedaży. Przez pierwsze sześć miesięcy tego roku kupiono jedynie 252 sztuk Volvo EM90, czyli aż o 77,1 proc. mniej niż w tym samym okresie 2024 r. To największy spadek ze wszystkich modeli Volvo Car Group. Na dodatek wolumen minivana EM90 stanowił już zaledwie 0,06 proc. całej sprzedaży tego szwedzkiego producenta.

Przeczytaj także: Ta chińska firma sprzedaje 47 razy mniej aut od koncernu VW, ale pomoże mu konstruować samochody spalinowe

Topowy elektryczny SUV Volvo — czyli Volvo EX90 — w pierwszym półroczu 2025 r. sprzedawał się aż 37,5 raza lepiej niż EM90. Wprawdzie ten SUV nie jest jeszcze dostępny w Chinach, ale Szwedzi oferują go m.in. w Europie.

Minivanowi Volvo EM90 z pewnością nie pomaga wysoka cena: to najdroższy model Volvo Car Group na chińskim rynku. Podstawowa odmiana kosztuje 818 tys. yuanów renminbi.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji