Wiadomości Aktualności W tym trudnym quizie o autach PRL pytamy o same smutne rzeczy. Uśmiech może też zniknąć na widok wyniku

W tym trudnym quizie o autach PRL pytamy o same smutne rzeczy. Uśmiech może też zniknąć na widok wyniku

Dziś wielu patrzy na samochody PRL z tęsknym sentymentem, ale w ówczesnej motoryzacji sporo było niepomyślnych, smutnych czy wręcz złych wiadomości. Mózg lubi je wypierać, więc pytanie, czy je znasz lub pamiętasz. Uwaga: już przy 6/10 uznamy cię za eksperta!

FSO Polonez Coupe
Auto Świat
FSO Polonez Coupe

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/10
Żródło: Auto Świat

Dla wielu fanów musiała to być smutna nowina. Produkcję Polskiego Fiata 126p (wówczas już Fiata 126 elx) zakończono w:

Poprawna odpowiedź: w 2000 r.

Stało się to dokładnie 22 września 2000 r.

Pytanie 2/10
Żródło: Auto Świat / ACZ

Już w chwili debiutu w 1957 r. Syrena nie była hipernowoczesnym samochodem. Tymczasem produkowano ją aż do:

Poprawna odpowiedź: 1983 r.

Najpierw Syrenę wytwarzano w FSO, potem produkcję przeniesiono do FSM. I to właśnie tam powstał ostatni egzemplarz tego samochodu - dokładnie 30 czerwca 1983 r.

Pytanie 3/10
Żródło: mat. prasowe / Lesław Sagan

Syrena Sport budziła w PRL sensację, ale spotkał ją smutny los. Co się stało?

Poprawna odpowiedź: Jedyny prototyp został komisyjnie zniszczony

Pytanie 4/10
Żródło: Auto Świat

Syrena 110 nigdy nie trafiła do produkcji. W przeciwnym razie polski samochód przeszedłby do historii jako:

Poprawna odpowiedź: drugi seryjny kompaktowy hatchback

Pierwszym seryjnym kompaktowym hatchbackiem została jedna z wersji nadwoziowych włoskiej Autobianchi Primuli, przedstawionej w 1964 r.

Pytanie 5/10
Żródło: Auto Świat

Za długo niedobrze, za krótko - też źle. Ze wszystkich samochodów osobowych epoki PRL najszybciej skończono wytwarzać Mikrusa. Seryjna produkcja tego modelu ruszyła w 1958 r., a finał nastąpił w:

Poprawna odpowiedź: 1961 r.

Wprawdzie już w 1957 r. powstało 20 pierwszych mikrusów, ale prawdopodobnie żaden nie był przeznaczony do sprzedaży.

Pytanie 6/10
Żródło: Auto Świat

Między 1979 a 1982 r. mocno spadła produkcja samochodów w FSO. O ile proc.?

Poprawna odpowiedź: o 42 proc.

O ile 1979 r. w FSO powstało 118 tys. 547 samochodów, o tyle w 1982 r. produkcja spadła do 69157 sztuk. Główną przyczyną było wprowadzenie w PRL stanu wojennego.

Pytanie 7/10
Żródło: Auto Świat

Plan zakładał, że docelowo FSO będzie wytwarzać 25 tys. sztuk Warszawy rocznie. Przez 22 lata produkcji tego modelu udało się to:

Poprawna odpowiedź: ani razu

W rekordowym roku, czyli w 1968 r., powstało jedynie 17780 sztuk FSO Warszawy

Pytanie 8/10
Żródło: FCA

Polskiego Fiata 126p produkowano do 2000 r. Tyle że jego platforma pochodziła z modelu konstruowanego w:

Poprawna odpowiedź: w połowie lat 50.

Fiat 126 bazował na płycie podłogowej Fiata Nuova 500 przedstawionego w 1957 r.

Pytanie 9/10

Po ilu latach od rozpoczęcia produkcji FSO Poloneza jego gama poszerzyła się o mającą ogromny rynkowy potencjał wersję kombi?

Poprawna odpowiedź: Po 21 latach

Produkcja FSO Poloneza ruszyła w 1978 r., a jego wersji kombi - dopiero w kwietniu 1999 r.

Pytanie 10/10
Żródło: Auto Świat

Liczono, że FSO Polonez będzie eksportowym hitem i tym samym przyniesie dużo cennych dewiz. Jaki odsetek ogólnej produkcji osobowych wersji tego auta stanowił eksport?

Poprawna odpowiedź: Tylko 14 proc.

To bardzo mało w porównaniu z FSO Warszawą (28,6 proc.) i Polskim Fiatem 125p (40,6 proc.).

Brakuje jeszcze 10 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Mogło być lepiej
Z drugiej strony to wcale nie był łatwy quiz. Jestem pewien, że w naszych kolejnych quizach motoryzacyjnych pójdzie ci znacznie lepiej. Zapraszam!
Bardzo dobrze!
W tak trudnym quizie już połowa poprawnych odpowiedzi bardzo dobrze świadczy o twojej znajomości tematu. Serdecznie zapraszam do naszych kolejnych quizów motoryzacyjnych!
Jesteś ekspertem!
Chylę czoła przed twoją wiedzą. Na dodatek nie dałeś/-łaś się zwieść podchwytliwym pytaniom. Zapraszam do naszych kolejnych quizów motoryzacyjnych!
Jesteś mistrzem!
Ani jednej błędnej odpowiedzi - i to w tak trudnym i podchwytliwym quizie! Twoja wiedza zrobiła na nas ogromne wrażenie!! Serdecznie gratulujemy i zapraszamy do naszych kolejnych quizów
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji