Logo
WiadomościAktualnościChińczycy pomogą największemu niemieckiemu koncernowi moto konstruować auta spalinowe

Chińczycy pomogą największemu niemieckiemu koncernowi moto konstruować auta spalinowe

Wiele osób było zaskoczonych, kiedy w lipcu 2023 r. potężna grupa Volkswagena — jeden z największych producentów samochodów na świecie — nawiązała techniczną współpracę z chińską firmą XPeng, która przy niemieckiej spółce jest zwyczajnie maluszkiem. Kooperacja okazała się jednak na tyle owocna, że właśnie ją rozszerzono.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Xpeng G6
Xpeng
Xpeng G6
  • W 2024 r. VW Group sprzedało 9 mln samochodów, XPeng — przeszło 47 razy mniej
  • Niemcy i Chińczycy wspólnie opracowali platformę E/E Architecture dla aut elektrycznych
  • W kwietniu 2025 r. XPeng zadebiutował na polskim rynku. Chińska firma uważa nasz kraj za "kluczowe państwo dla europejskiej ekspansji"
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Chiński producent samochodów premium XPeng współpracuje z koncernem Volkswagena od lipca 2023 r., ale dotychczas kooperacja dotyczyła wyłącznie samochodów elektrycznych. Związek obu firm właśnie wkroczył w nową fazę — spalinową i hybrydową. Co z tego wyniknie?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Na jakiej platformie współpracują VW i XPeng?
Jakie modele XPenga są dostępne w Polsce?
Kiedy XPeng zadebiutował na polskim rynku?
Ile samochodów sprzedał VW w 2024 roku?

Przeczytaj także: Jeździłem ultranowoczesnym superautem, w którym kluczowym asystentem może być karteczka przyklejona do kokpitu

Na czym polega współpraca VW z XPengiem?

Pierwszym efektem rozpoczętej ponad dwa lata temu współpracy VW Group z XPengiem jest platforma E/E Architecture, czyli Electrical/Electronic Architecture (po polsku: architektura elektryczno-elektroniczna). Powstała ona z myślą o elektrycznych samochodach Volkswagena oferowanych w Chinach. Jak się okazało, nie tylko o nich.

Przeczytaj także: W tym trudnym quizie pytamy o smutne strony motoryzacji PRL. Jest tak ciężko, że nawet wynik może być niewesoły

Volkswagen Group i XPeng właśnie ogłosili, że E/E Architecture zostanie zmodernizowana tak, aby mogły na niej bazować również auta VW z napędem hybrydowym typu plug-in oraz spalinowym. Z komunikatu prasowego wynika, że E/E Architecture trafi do przyszłych modeli Volkswagena przeznaczonych na chiński rynek, ale kto wie, czy to się nie zmieni i takie auta nie pojawią się również w Unii Europejskiej.

Dzięki rozszerzeniu współpracy z XPengiem koncern Volkswagena jeszcze krócej będzie konstruował nowe modele. Skróci się też czas wdrażania kolejnych wersji oprogramowania.

XPeng: jaka to firma?

XPeng jest znacznie mniejszy i dużo młodszy od Volkswagena. Chińską firmę założono 11 lat temu, w 2014 r. Jej siedziba znajduje się w położonym w Państwie Środka Kantonie (Guangzhou), liczącym przeszło 15 mln mieszkańców. XPeng ma centra badawczo-rozwojowe nie tylko w swojej ojczyźnie, ale również w Stanach Zjednoczonych: w Dolinie Krzemowej i w San Diego.

Przeczytaj także: Na świecie ten gigant motoryzacyjny zwolnił 11 tys. osób w półtora roku. Teraz przyszła pora na Polskę

W porównaniu z koncernem Volkswagena XPeng jest niewielką firmą. O ile w 2024 r. VW Group sprzedało na całym świecie ok. 9 mln samochodów, o tyle XPeng dostarczył klientom 190 tys. 68 pojazdów, czyli ponad 47 razy mniej. Ale to i tak o 1/3 więcej niż w 2023 r. (wówczas do nabywców trafiło 141 tys. 601 xpengów). Z kolei w 2022 r. ta liczba wyniosła 120 tys. 757 samochodów.

Czy auta XPenga można kupić w Polsce?

Xpeng P7
Xpeng P7Xpeng

Tak. Ta chińska marka premium zadebiutowała na polskim rynku w kwietniu 2025 r., a w jej oficjalnym komunikacie prasowym znalazło się następujące stwierdzenie: "Polska stała się kluczowa dla europejskiej ekspansji".

Obecnie w polskiej gamie XPenga znajdują się trzy modele:

  1. 1
    XPeng G6: SUV coupe klasy średniej (ceny: od 203 tys. 900 zł);
  2. 2
    XPeng P7: sedan klasy wyższej (ceny: od 216 tys. 900 zł);
  3. 3
    XPeng G9: SUV klasy wyższej (ceny: od 252 tys. 900 zł)

Każdy z modeli uzyskał po pięć gwiazdek w testach zderzeniowych przeprowadzonych przez Euro NCAP. To maksymalna nota, jaką przyznaje ta organizacja.

Co ciekawe, słowo "XPeng" w Państwie Środka wcale się nie wymawia "expeng". Chińczycy wymawiają to bowiem "szjaopan".

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium