Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Klasyki > Osiem rekordów motoryzacji PRL. Najmocniejsze, najdroższe, najdłuższe, najrzadsze i nie tylko

Osiem rekordów motoryzacji PRL. Najmocniejsze, najdroższe, najdłuższe, najrzadsze i nie tylko

Najdroższy samochód produkowany w PRL kosztował równowartość prawie 200 średnich pensji, Polski Fiat 126p wcale nie był najkrótszym autem wytwarzanym w socjalistycznej Polsce, a legendarny FSO Polonez Coupe najrzadszym. Oto osiem rekordów motoryzacji minionej epoki, czyli "najki" z PRL.

FSO Polonez LongŹródło: Auto Świat
  • Najdłuższy seryjny samochód w historii PRL był o 8 mm dłuższy niż ówczesny Rolls-Royce Silver Shadow I ze standardowym nadwoziem
  • Najrzadsze auto Made In PRL miało aż 7 drzwi, a jeden z egzemplarzy przez pewien czas był taksówką w dzisiejszym województwie warmińsko-mazurskim
  • Najdroższy samochód z PRL-owskiej fabryki miał silnik będący wówczas marzeniem prawie każdego Polaka. Auto oferowano wyłącznie w Peweksie

Tylko pozornie motoryzacja PRL była szara i smutna jak ówczesna codzienność. Trafiały się też bardziej kolorowe modele i to właśnie one uformowały tę rekordową ósemkę. Są w niej najdłuższe auta, najdroższe, najmocniejsze, najrzadsze, najkrótsze, najdłużej produkowane, najpopularniejsze i z największym silnikiem. W każdej kategorii przedstawiam czołową piątkę i ostrzegam: zwycięzcy mogą cię zdrowo zaskoczyć.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dla jasności — pod uwagę brałem wyłącznie:

  • samochody osobowe (odpadły więc dostawczaki, furgonetki, pickupy czy choćby karawany, nie mówiąc o ciężarówkach, traktorach i autobusach);
  • modele przedstawione w czasach PRL (czyli między 1944 a 1989 r.);
  • auta seryjne (w tym także te, których przygoda z fabryką skończyła się na serii próbnej);
  • samochody drogowe (pominąłem więc modele wyścigowe i rajdowe);

Przeczytaj także: Legendarne prototypy PRL-u. Dlaczego nie trafiły do produkcji? Niektórzy nie mogą się z tym pogodzić

W zestawieniu pominąłem również prototypy, modele budowane przez niezależnych pasjonatów i wersje eksportowe. Pierwszą z ośmiu rekordowych kategorii tworzą...

Przeczytaj także: Tak się tankowało samochody w PRL-u. Diesel był wtedy marzeniem, wcale nie chodziło o oszczędność

Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków