- Z powodu wojny w Ukrainie część tamtejszych obywateli przyjechała do nas modelami nieznanymi szerzej w Polsce
- W Ukrainie dostępnych jest sporo samochodów oferowanych np. w USA, które nie są u nas oficjalnie sprzedawane
- U naszych wschodnich sąsiadów funkcjonuje też sporo chińskich marek
Ukrainy nie ma w Unii Europejskiej, nie dotyczą jej więc unijne normy emisji dwutlenku węgla, uważane za najbardziej rygorystyczne na świecie. Tym samym producenci mogą zaoferować na tamtejszym rynku samochody, których sprzedaż w unijnej części Europy wystawiłaby ich na ryzyko zapłacenia potężnych kar za przekroczenie przypisanych im limitów średniej emisji CO2. W Ukrainie sporo jest więc np. dużych SUV-ów – doskonale znanych klientom w Stanach Zjednoczonych i praktycznie anonimowych w UE.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoU naszych wschodnich sąsiadów funkcjonuje także wiele chińskich marek jak np. Chery, BYD i Haval. Jest też MG (od końca 2023 r. także w Polsce), czyli słynny brytyjski producent sportowych samochodów, założony aż 99 lat temu i od 2005 r. znajdujący się w chińskich rękach.
- Przeczytaj także: Wolimy oryginał czy legalną "kopię"? Sprzedaż zaskakuje
Z powodu wojny w Ukrainie część tamtejszych obywateli przyjechała do nas autami, które dla wielu stanowią zagadkę, ponieważ nigdy nie były oficjalnie oferowane w Polsce. Oto osiem szczególnie ciekawych modeli, w tym SUV Volkswagena jeszcze większy od Touarega i pięciometrowy SUV Hyundaia.
Galeria zdjęć
Gdyby oferowano go w Polsce, konkurowałby z Jeepem Grand Cherokee i Fordem Explorerem.
VW Atlas ma aż o 22 cm dłuższe nadwozie od Volkswagena Touarega, ale paradoksalnie jest niżej pozycjonowany.
Atlas powstał bowiem z myślą o rynku północnoamerykańskim, gdzie obowiązuje inna "rozmiarówka". W Europie SUV mierzący 509,7 cm długości byłby już zaliczany co najmniej do klasy wyższej, tymczasem za oceanem to wciąż mid-size, czyli klasa średnia. Podobnie jest w Chinach, gdzie Volkswagen sprzedaje Atlasa pod nazwą Teramont i bazowy Touareg jest ponad dwa razy droższy.
VW Atlas nie jest obecnie dostępny w Ukrainie, ale i tak jest tam całkiem popularny. Samochód ma wspomniane 509,7 cm długości, 298 cm rozstawu osi oraz 178,7 cm wysokości. Takie potężne SUV-y z reguły nie należą do czempionów aerodynamiki – z Atlasem jest podobnie, jego współczynnik oporu powietrza Cx to aż 0,35. W Ukrainie Volkswagena Atlasa oferowano m.in. w wersji z 3,6-litrowym VR6 o mocy 276 KM, rozwijającym maksymalny moment obrotowy 361 Nm.
Gdyby oferowano go w Polsce, konkurowałby z Jeepem Grand Cherokee i Fordem Explorerem.
Palisade to obecnie największy SUV Hyundaia na świecie. Samochód ma 499,5 cm długości, czyli o blisko pół metra więcej niż Hyundai Tucson.
Hyundai Palisade mierzy ponadto 197,5 cm szerokości i 175 cm wysokości, a rozstaw osi sięga aż 290 cm. Bazowa pojemność bagażnika też imponuje – wynosi bowiem 704 l.
Topowa wersja Hyundaia Palisade oferowana w Ukrainie ma kawał silnika – to 3,8-litrowe V6 o mocy 295 KM.
Gdyby oferowano ją w Polsce, konkurowałaby z Jeepem Grand Cherokee i Fordem Explorerem.
Jednym z kluczowych rywali Hyundaia Palisade w Ukrainie jest druga generacja Mazdy CX-9. Ten samochód nigdy oficjalnie nie trafił na polski rynek, choć pierwsze wcielenie CX-9 2-krotnie oferowano u nas w krótkich seriach.
Obecna Mazda CX-9 to olbrzym. Ma 507,5 cm długości, 293 cm rozstawu osi, 196,9 cm szerokości i trzy rzędy siedzeń. Licząc z bocznymi lusterkami, mierzy aż 220,8 cm szerokości, czyli tylko o 5,8 cm mniej od Lamborghini Revuelto. Maksymalna pojemność bagażnika to 1848 l.
W Ukrainie Mazda CX-9 jest obecnie sprzedawana z 2,5-litrowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 231 KM. Dzięki rozwijającej maksymalne 420 Nm jednostce samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,6 s.
Gdyby oferowano je w Polsce, konkurowałoby z BMW X7 i Range Roverem.
Ukraina to jedno z pierwszych państw na świecie, w którym pojawiło się Infiniti. I nadal jest tam obecne, choć przecież całkiem niedawno marka wycofała się z Unii Europejskiej.
QX80 to największy SUV Infiniti i jednocześnie jeden z największych samochodów osobowych na Ziemi. Ma 534 cm długości, czyli niemal tyle samo, ile Rolls-Royce Cullinan. Reszta wymiarów też zwala z nóg: 307,5 cm rozstawu osi, 203 cm szerokości i 192,5 cm wysokości. Niestety, ceną jest niespecjalnie aerodynamiczne nadwozie o współczynniku Cx aż 0,37.
W Ukrainie Infiniti QX80 jest oferowane z 5,6-litrowym V8 o mocy 405 KM i maksymalnym momencie obrotowym 560 Nm. Dzięki temu ten kolos przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 s.
Uwaga na nazwę: samochód debiutował w 2010 r. i przez pierwsze trzy lata nosił oznaczenie QX56.
Gdyby oferowano go w Polsce, konkurowałby z: Fordem Kugą, Kią Sportage i VW Tiguanem.
MG zbudowało swoją renomę na niewielkich roadsterach, dziś jego gama składa się głównie z SUV-ów. Jednym z nich jest kompaktowe MG HS.
Samochód mierzy 457,4 cm długości, 187,6 cm szerokości i 166,4 cm wysokości. Rozstaw osi to 272 cm, zaś pojemność bagażnika wynosi od 463 do 1287 l. MG HS można wyposażyć w 12,3-calowy ekran zestawu wskaźników i centralny wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala. W Ukrainie ten kompaktowy SUV jest dostępny z silnikami o mocy od 162 do 228 KM.
Gdyby oferowano go w Polsce, konkurowałby z Teslą Model Y.
Na rynku ukraińskim BYD Tang drugiej generacji jest dostępny w wersji z napędem elektrycznym. Samochód ma dwa silniki o łącznej mocy 517 KM i potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 4,6 s.
Elektryczną odmianę modelu BYD Tang wyposażono w akumulator trakcyjny o pojemności 86,4 kWh. W cyklu miejskim zasięg według normy WLTP wynosi aż 528 km.
BYD Tang należy do grona zdecydowanie większych SUV-ów. Samochód mierzy bowiem 487 cm długości, 195 cm szerokości i 172,5 cm wysokości. Bagażnik można powiększyć do 1655 l.
Gdyby oferowano go w Polsce, konkurowałby z Nissanem X-Trail, Peugeotem 5008 i Skodą Kodiaq.
Haval H6 jest praktycznie nieznany w Polsce, tymczasem już trzy lata temu zadebiutowała trzecia generacja tego SUV-a.
Samochód mierzy 465,3 cm długości, 188,6 cm szerokości i 172,4 cm wysokości. Auto można wyposażyć w 18— lub 19-calowe obręcze kół. Rozstaw osi ma 273,8 cm, a bagażnik od 580 do 1800 l.
W Ukrainie Haval H6 jest dostępny z 2-litrową turbodoładowaną jednostką napędową, która rozwija 204 KM i bardzo szybko osiąga maksymalny moment obrotowy (320 Nm), bo już przy 1500 obr./min.
Gdyby oferowano go w Polsce, konkurowałby z Fordem Kugą, Kią Sportage i VW Tiguanem.
Chińskie Chery ma mocną pozycję na ukraińskim rynku, a jego gama składa się tam wyłącznie z SUV-ów. Jednym z nich jest Tiggo 7 Pro.
Ten kompaktowy model ma 450 cm długości, 184,2 cm szerokości i 267 cm rozstawu osi. Chery Tiggo 7 Pro jest standardowo oferowane z 18-calowymi obręczami kół. W Ukrainie model jest obecnie dostępny z 1,5-litrowy turbodoładowanym silnikiem o mocy 147 KM, który rozwija maksymalnie 210 Nm.