Te rankingi poznasz tylko u nas. W ramach organizowanego cyklicznie od 2005 r. Narodowego Auto Testu pytamy czytelników Auto Świata m.in. o koszty serwisowania ich samochodów. Wcześniej przedstawiliśmy ranking najdroższych w naprawie marek i modeli, teraz czas na coś zupełnie przeciwnego.
Przeszło 37 tys. respondentów najnowszej edycji Narodowego Auto Testu na pytanie "jak oceniasz koszty serwisowania swojego samochodu?" miało do wyboru siedem odpowiedzi:
- bardzo wysokie;
- dość wysokie;
- ani wysokie, ani niskie;
- dość niskie;
- bardzo niskie;
- nie wiem, trudno powiedzieć;
- nie dotyczy — nie serwisuję tego samochodu, np. auto jest wynajęte.
Układając ranking najtańszych w naprawie marek i modeli, braliśmy pod uwagę odsetek odpowiedzi "bardzo niskie" i "dość niskie". Zestawienie nie obejmuje przy tym marek, na temat których wypowiedziało się mniej niż 100 czytelników Auto Świata i modeli, które zebrały mniej niż 50 opinii.
Przeczytaj także: Te auta są najdroższe w serwisowaniu. Bolesna przewaga jednej marki
Spójrzmy zatem, gdzie jest najtaniej. Oto ranking 15 najmniej kosztownych w serwisowaniu marek i Top 20 modeli.
Najtańsze w serwisowaniu marki aut. Ranking Auto Świata
Zaczynamy od zestawienia marek. Przy każdej z firm podajemy odsetek odpowiedzi "bardzo niskie" i "dość niskie".
- Fiat: 57,73 proc.
- Dacia: 50,73 proc.
- Skoda: 40,07 proc.
- Chevrolet: 39,55 proc.
- Peugeot: 38,59 proc.
- Citroen 38,43 proc.
- Renault: 38,31 proc.
- Seat: 38,06 proc.
- Opel: 37,91 proc.
- Ford: 33,41 proc.
- Volkswagen: 32,80 proc.
- Suzuki: 29,66 proc.
- Hyundai: 29,44 proc.
- Kia: 27,06 proc.
- Toyota: 24,43 proc.

Fiat to najtańsza w serwisowaniu marka aut według respondentów Narodowego Auto Testu (zdjęcie ilustracyjne)Stellantis
Jak widać, pierwsza trójka – a nawet czwórka – składa się z graczy będących w pół drogi między markami budżetowymi a popularnymi, przy czym przewaga Fiata i Dacii nad resztą jest całkiem duża. Piętnasta w rankingu Toyota zebrała przeszło 2-krotnie mniejszy odsetek odpowiedzi "bardzo niskie" i "dość niskie" od marek z pierwszego i drugiego miejsca.
Przeczytaj także: Colt to kolejne Mitsubishi wyglądające jak Renault. Wiem, czemu tak jest. I dlaczego ma to sens
Co znamienne, w czołowej dziesiątce są aż trzej gracze z Francji, nie ma za to ani jednej marki premium, ani jednej japońskiej lub choćby jednej koreańskiej. Najwyżej sklasyfikowana firma z Kraju Kwitnącej Wiśni znalazła się dopiero na 12. pozycji (to Suzuki), zaś z Korei Południowej – jedno miejsce dalej (Hyundai jest 13.). Z kolei najlepsza w tym rankingu marka premium zajęła dopiero 19. miejsce. Jest nią Audi.
Czy przynajmniej jeden samochód premium trafił do pierwszej dwudziestki najtańszych w serwisowaniu modeli? Może jest nim właśnie Audi?
Najtańsze w serwisowaniu modele aut. Ranking Auto Świata
Czy Fiat i Dacia powtórzą sukces z poprzedniego rankingu i zdominują również to zestawienie? Zobaczmy:
- Fiat Punto: 66,67 proc.
- Fiat Panda: 60,66 proc.
- Fiat Tipo: 55,21 proc.
- Dacia Sandero: 55,07 proc.
- Ford Galaxy: 52,73 proc.
- Fiat Bravo: 50,77 proc.
- Skoda Fabia: 50,47 proc.
- Citroen C4: 50,00 proc.
- Peugeot 307: 49,23 proc.
- Opel Corsa: 48,03 proc.
- Opel Vectra: 46,67 proc.
- Seat Ibiza: 46,55 proc.
- Volkswagen Golf: 46,46 proc.
- Renault Scenic: 44,81 proc.
- Renault Laguna: 43,92 proc.
- Dacia Duster: 43,54 proc.
- Skoda Octavia: 43,13 proc.
- Volkswagen Polo: 42,86 proc.
- Skoda Rapid: 42,35 proc.
- Opel Zafira: 42,28 proc.

Fiat Punto (trzecia generacja; 2005-2018)Stellantis
Fiat triumfuje, zajmując wszystkie miejsca na podium. Łącznie w Top 10 znalazły się cztery modele tej marki oraz dwa auta francuskie. W czołowej dwudziestce mamy również trzy Ople i trzy Skody. A samochody premium? Najtańszy z nich w serwisowaniu nie załapał się nawet do pierwszej trzydziestki. Audi A3 zajęło bowiem dopiero 34. miejsce.
Przeczytaj także: Obejrzałem Volvo EX30. Powstało na platformie, która trafi do Izery
Nietanie w serwisowaniu okazały się nie tylko modele premium, ale również SUV-y. Oto pierwsza piątka najtańszych w naprawie Sport Utility Vehicles. W nawiasach miejsca, które każdy z modeli zajął w klasyfikacji generalnej. Trzeba przyznać, że to dość odległe lokaty.
- Dacia Duster (16. miejsce)
- Renault Captur (46. miejsce)
- Hyundai Tucson (53. miejsce)
- Suzuki Vitara (58. miejsce)
- Toyota RAV4 (63. miejsce)
Spójrzmy teraz, jakie modele okazały się najtańsze w swoich segmentach. I znów w nawiasie podajemy ich pozycje w "generalce".
- Miniauta: Fiat Panda (2. miejsce)
- Auta miejskie: Fiat Punto (1. miejsce)
- Auta kompaktowe: Fiat Tipo (3. miejsce)
- Auta klasy średniej: Opel Vectra (11. miejsce)
- Miejskie SUV-y: Renault Captur (46. miejsce)
- Kompaktowe SUV-y: Dacia Duster (16. miejsce)
- Minivany: Ford Galaxy (5. miejsce)
Teraz pora na najtańsze w serwisowaniu modele najbardziej popularnych marek (w nawiasach miejsca, które każdy z samochodów zajął w klasyfikacji generalnej).
- Alfa Romeo: 159 (78. miejsce)
- Audi: A3 (34. miejsce)
- BMW: seria 3 (82. miejsce)
- Citroen C4 (8. miejsce)
- Dacia: Sandero (4. miejsce)
- Fiat: Punto (1. miejsce)
- Ford: Galaxy (5. miejsce)
- Honda: Jazz (45. miejsce)
- Hyundai: i30 (30. miejsce)
- Kia: Ceed (38. miejsce)
- Mazda: 3 (54. miejsce)
- Mercedes: klasa C (62. miejsce)
- Mitsubishi: Lancer (65. miejsce)
- Nissan: Qashqai (77. miejsce)
- Opel: Corsa (10. miejsce)
- Peugeot: 307 (9. miejsce)
- Renault: Scenic (14. miejsce)
- Seat: Ibiza (12. miejsce)
- Skoda: Fabia (7. miejsce)
- Suzuki: Vitara (58. miejsce)
- Toyota: Yaris (27. miejsce)
- Volkswagen: Golf (13. miejsce)
- Volvo: V40 (61. miejsce)
Znamienne, ale w większości przypadków są to modele miejskie i kompaktowe. W "generalce" bardzo daleko plasują się za to auta marek premium. Najtańsze w naprawach BMW jest dopiero na 82. miejscu, Volvo na 61., a Mercedes — na 62.
Najmniej awaryjne modele w Narodowym Auto Teście
Wyniki najnowszej edycji Narodowego Auto Testu pozwoliły nam stworzyć jeszcze więcej ciekawych i sensacyjnych rankingów. Jednym z nich było zestawienie najmniej awaryjnych modeli samochodów. Pierwsza piątka wygląda następująco:
- Kia Rio
- Skoda Karoq
- Lexus RX
- Renault Kadjar
- Honda HR-V
Jeśli chcesz poznać całą czołową dwudziestkę, a także Top 10 najmniej awaryjnych marek, zapraszamy do tego artykułu: Najmniej awaryjne auta. Upadek stereotypów i dominacja jednej marki [RANKING AUTO ŚWIATA]
Rzecz jasna, mamy też zestawienia najbardziej awaryjnych marek i modeli. Poznasz je podczas lektury tego tekstu: Najbardziej awaryjne auta [RANKING AUTO ŚWIATA]