Ponad 37 tys. polskich kierowców biorących udział w Narodowym Auto Teście odpowiedziało m.in. na pytanie "jak oceniasz koszty serwisowania swojego samochodu?". Z ich opinii powstał ranking najtańszych w naprawie marek i modeli. Zestawienie marek zdominowali producenci z jednego państwa, a modeli — samochody jednej marki.
Wśród dziesięciu najtańszych w naprawach modeli są aż cztery auta miejskie i cztery kompaktowe. Wysoko uplasował się też pewien duży minivan
W Top 10 marek o najniższych kosztach serwisowania nie ma ani jednego producenta z Japonii i Korei Południowej
Nasze rankingi potwierdzają starą prawdę, że marki i modele premium nie są tanie w naprawach. Mało tego, dość drogi okazał się jeden, wyjątkowo popularny, rodzaj samochodu
Partnerem komercyjnym badania Narodowy Auto Test jest Volkswagen Financial Services
Te rankingi poznasz tylko u nas. W ramach organizowanego cyklicznie od 2005 r. Narodowego Auto Testu pytamy czytelników Auto Świata m.in. o koszty serwisowania ich samochodów. Wcześniej przedstawiliśmy ranking najdroższych w naprawie marek i modeli, teraz czas na coś zupełnie przeciwnego.
Przeszło 37 tys. respondentów najnowszej edycji Narodowego Auto Testu na pytanie "jak oceniasz koszty serwisowania swojego samochodu?" miało do wyboru siedem odpowiedzi:
bardzo wysokie;
dość wysokie;
ani wysokie, ani niskie;
dość niskie;
bardzo niskie;
nie wiem, trudno powiedzieć;
nie dotyczy — nie serwisuję tego samochodu, np. auto jest wynajęte.
Układając ranking najtańszych w naprawie marek i modeli, braliśmy pod uwagę odsetek odpowiedzi "bardzo niskie" i "dość niskie". Zestawienie nie obejmuje przy tym marek, na temat których wypowiedziało się mniej niż 100 czytelników Auto Świata i modeli, które zebrały mniej niż 50 opinii.
Spójrzmy zatem, gdzie jest najtaniej. Oto ranking 15 najmniej kosztownych w serwisowaniu marek i Top 20 modeli.
Najtańsze w serwisowaniu marki aut. Ranking Auto Świata
Zaczynamy od zestawienia marek. Przy każdej z firm podajemy odsetek odpowiedzi "bardzo niskie" i "dość niskie".
Fiat: 57,73 proc.
Dacia: 50,73 proc.
Skoda: 40,07 proc.
Chevrolet: 39,55 proc.
Peugeot: 38,59 proc.
Citroen 38,43 proc.
Renault: 38,31 proc.
Seat: 38,06 proc.
Opel: 37,91 proc.
Ford: 33,41 proc.
Volkswagen: 32,80 proc.
Suzuki: 29,66 proc.
Hyundai: 29,44 proc.
Kia: 27,06 proc.
Toyota: 24,43 proc.
Foto: Stellantis
Fiat to najtańsza w serwisowaniu marka aut według respondentów Narodowego Auto Testu (zdjęcie ilustracyjne)
Jak widać, pierwsza trójka – a nawet czwórka – składa się z graczy będących w pół drogi między markami budżetowymi a popularnymi, przy czym przewaga Fiata i Dacii nad resztą jest całkiem duża. Piętnasta w rankingu Toyota zebrała przeszło 2-krotnie mniejszy odsetek odpowiedzi "bardzo niskie" i "dość niskie" od marek z pierwszego i drugiego miejsca.
Co znamienne, w czołowej dziesiątce są aż trzej gracze z Francji, nie ma za to ani jednej marki premium, ani jednej japońskiej lub choćby jednej koreańskiej. Najwyżej sklasyfikowana firma z Kraju Kwitnącej Wiśni znalazła się dopiero na 12. pozycji (to Suzuki), zaś z Korei Południowej – jedno miejsce dalej (Hyundai jest 13.). Z kolei najlepsza w tym rankingu marka premium zajęła dopiero 19. miejsce. Jest nią Audi.
Czy przynajmniej jeden samochód premium trafił do pierwszej dwudziestki najtańszych w serwisowaniu modeli? Może jest nim właśnie Audi?
Najtańsze w serwisowaniu modele aut. Ranking Auto Świata
Czy Fiat i Dacia powtórzą sukces z poprzedniego rankingu i zdominują również to zestawienie? Zobaczmy:
Fiat Punto: 66,67 proc.
Fiat Panda: 60,66 proc.
Fiat Tipo: 55,21 proc.
Dacia Sandero: 55,07 proc.
Ford Galaxy: 52,73 proc.
Fiat Bravo: 50,77 proc.
Skoda Fabia: 50,47 proc.
Citroen C4: 50,00 proc.
Peugeot 307: 49,23 proc.
Opel Corsa: 48,03 proc.
Opel Vectra: 46,67 proc.
Seat Ibiza: 46,55 proc.
Volkswagen Golf: 46,46 proc.
Renault Scenic: 44,81 proc.
Renault Laguna: 43,92 proc.
Dacia Duster: 43,54 proc.
Skoda Octavia: 43,13 proc.
Volkswagen Polo: 42,86 proc.
Skoda Rapid: 42,35 proc.
Opel Zafira: 42,28 proc.
Foto: Stellantis
Fiat Punto (trzecia generacja; 2005-2018)
Fiat triumfuje, zajmując wszystkie miejsca na podium. Łącznie w Top 10 znalazły się cztery modele tej marki oraz dwa auta francuskie. W czołowej dwudziestce mamy również trzy Ople i trzy Skody. A samochody premium? Najtańszy z nich w serwisowaniu nie załapał się nawet do pierwszej trzydziestki. Audi A3 zajęło bowiem dopiero 34. miejsce.
Nietanie w serwisowaniu okazały się nie tylko modele premium, ale również SUV-y. Oto pierwsza piątka najtańszych w naprawie Sport Utility Vehicles. W nawiasach miejsca, które każdy z modeli zajął w klasyfikacji generalnej. Trzeba przyznać, że to dość odległe lokaty.
Dacia Duster (16. miejsce)
Renault Captur (46. miejsce)
Hyundai Tucson (53. miejsce)
Suzuki Vitara (58. miejsce)
Toyota RAV4 (63. miejsce)
Spójrzmy teraz, jakie modele okazały się najtańsze w swoich segmentach. I znów w nawiasie podajemy ich pozycje w "generalce".
Miniauta: Fiat Panda (2. miejsce)
Auta miejskie: Fiat Punto (1. miejsce)
Auta kompaktowe: Fiat Tipo (3. miejsce)
Auta klasy średniej: Opel Vectra (11. miejsce)
Miejskie SUV-y: Renault Captur (46. miejsce)
Kompaktowe SUV-y: Dacia Duster (16. miejsce)
Minivany: Ford Galaxy (5. miejsce)
Teraz pora na najtańsze w serwisowaniu modele najbardziej popularnych marek (w nawiasach miejsca, które każdy z samochodów zajął w klasyfikacji generalnej).
Alfa Romeo: 159 (78. miejsce)
Audi: A3 (34. miejsce)
BMW: seria 3 (82. miejsce)
Citroen C4 (8. miejsce)
Dacia: Sandero (4. miejsce)
Fiat: Punto (1. miejsce)
Ford: Galaxy (5. miejsce)
Honda: Jazz (45. miejsce)
Hyundai: i30 (30. miejsce)
Kia: Ceed (38. miejsce)
Mazda: 3 (54. miejsce)
Mercedes: klasa C (62. miejsce)
Mitsubishi: Lancer (65. miejsce)
Nissan: Qashqai (77. miejsce)
Opel: Corsa (10. miejsce)
Peugeot: 307 (9. miejsce)
Renault: Scenic (14. miejsce)
Seat: Ibiza (12. miejsce)
Skoda: Fabia (7. miejsce)
Suzuki: Vitara (58. miejsce)
Toyota: Yaris (27. miejsce)
Volkswagen: Golf (13. miejsce)
Volvo: V40 (61. miejsce)
Znamienne, ale w większości przypadków są to modele miejskie i kompaktowe. W "generalce" bardzo daleko plasują się za to auta marek premium. Najtańsze w naprawach BMW jest dopiero na 82. miejscu, Volvo na 61., a Mercedes — na 62.
Najmniej awaryjne modele w Narodowym Auto Teście
Wyniki najnowszej edycji Narodowego Auto Testu pozwoliły nam stworzyć jeszcze więcej ciekawych i sensacyjnych rankingów. Jednym z nich było zestawienie najmniej awaryjnych modeli samochodów. Pierwsza piątka wygląda następująco: