Logo
WiadomościAktualnościNowy raport J.D. Power. Lojalność kierowców spadła do 49 proc. Najlepiej wypadł Ford

Nowy raport J.D. Power. Lojalność kierowców spadła do 49 proc. Najlepiej wypadł Ford

Opracowanie: 
  • Filip Trusz

Amerykańska organizacja konsumencka J.D. Power opublikowała wyniki kolejnej już edycji rankingu J.D. Power U.S. Automotive Brand Loyalty Study. W badaniu sprawdzono, czy właściciel zakupił tę samą markę po zamianie obecnego pojazdu na nowy. Ranking dotyczy amerykańskiego rynku, ale wszyscy zwycięzcy sprzedają samochody także w Polsce. Często dokładnie te same modele. Lojalność kierowców systematycznie spada.

Toyota Corolla Cross Executive 2.0 Hybrid Dynamic Force 178 KM AWD-i e-CVT
Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Toyota Corolla Cross Executive 2.0 Hybrid Dynamic Force 178 KM AWD-i e-CVT
  • Lojalność badanych kierowców w tym roku spadła do poziomu 49 proc. To jeden z najgorszych wyników w historii badania
  • Są jednak marki, które zanotowały znacznie wyższe wyniki. Najwyższy procent w tegorocznej edycji zanotował Ford i było to aż 66,6 proc. W jakiej klasie? Pikapów
  • W pozostałych kategoriach dominowały marki japońskie i niemieckie. Świetnie wypadły m.in. Toyota, Honda, Subaru czy Porsche
  • Marki popularne cieszą się wyraźnie większą lojalnością kierowców niż producenci premium

Co to jest ranking J.D. Power U.S. Automotive Brand Loyalty Study?

Lojalność klientów wpływa na wartość rezydualną pojazdów danej marki, co sprawia, że samochody od zaufanych producentów są bardziej opłacalnym wyborem w dłuższej perspektywie. Jednak, jeśli klienci decydują się na samochód z innego segmentu, ich przywiązanie do marki jest mniejsze. Na osłabienie lojalności wpływa też dostępność aut, wiek gamy oferowanych samochodów, a także agresywna polityka rabatowa, dlatego rynkowa średnia w tym roku ponownie spadła poniżej 49 proc.

– wyjaśnia Tyson Jominy, wiceprezes ds. danych i analiz w J.D. Power. J.D. Power prowadzi badanie lojalności wobec marek motoryzacyjnych już siódmy rok. Analizowane dane obejmują transakcje od września 2024 r. do sierpnia 2025 r., uwzględniając wymianę wszystkich modeli na nowy pojazd. Badanie bierze pod uwagę sprzedaż u dealerów franczyzowych, przypisując lojalność do pięciu kluczowych segmentów.

Organizacja J.D. Power przygotowuje przeróżne zestawienia. Tym razem dotyczy lojalności kierowców. Szerokim echem zawsze odbijają się też ranking awaryjności: Lexus i Toyota na czele rankingu J.D. Power. Wiemy też, których aut lepiej unikać i co denerwuje w nowych samochodach

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Lojalność kierowców spadła poniżej 50 proc. Po samochody których marek klienci sięgają ponownie?

Badanie J.D. Power 2025 U.S. Automotive Brand Loyalty Study ujawnia, że lojalność wobec marek samochodowych w USA zmniejszyła się drugi rok z rzędu, sięgając średnio zaledwie 49 proc. Są jednak marki, które poradziły sobie znacznie lepiej. I zapewne wcale was to nie zdziwi.

Wśród marek popularnych największą lojalnością swoich klientów cieszy się Toyota, która osiągnęła wynik 62 proc. To już czwarty raz z rzędu, kiedy to Toyota wygrywa w tej kategorii. I to z dużą przewagą. Na drugim miejscu znalazła się Honda z wynikiem 55,5 proc.

Co ciekawe, w kolejnej kategorii Amerykanie zawężają trochę grupę samochodów i skupiają się tylko na SUV-ach. I tutaj na pierwsze miejsce wychodzi Honda. Po raz drugi z rzędu. Po piętach depcze jej Subaru (60 proc.).

W markach premium pojawiają się Niemcy. W J.D. Power Power U.S. Automotive Brand Loyalty Study 2025 wygrało Porsche z wynikiem 58,2 proc., a na drugim miejscu, już z wyraźnie słabszym wynikiem, znalazł się Mercedes. Tutaj też przygotowano SUV-ową kategorię, a niej najlepsze okazały się SUV-y Lexusa (57,4 proc.), a drugie miejsce przypadło w udziale BMW (54 proc.). Warto zwrócić uwagę na spore różnice między markami popularnymi i premium.

Porsche 911 Turbo S (2026)
Porsche 911 Turbo S (2026)Porsche

Najlepszy wynik osiągnęły samochody, których u nas w salonie się nie kupi

Amerykanie mają jeszcze jedną typowo amerykańską kategorię. Które "trucks" cieszą się największą popularnością? Tak oczywiście w USA mówi się na tak kochane tam pikapy. Flagowymi przedstawicielami gatunku są Ford F-150, Chevrolet Silverado i RAM 1500. Największą lojalnością kierowców po raz czwarty z rzędu cieszy się Ford. Osiągnął wynik 66,6 proc. To najwyższy wynik w całym badaniu.

Na drugim miejscu nie znalazł się wcale Chevrolet ani RAM, a... z wynikiem 61,2 proc. Toyota.

Opracowanie: 
  • Filip Trusz