Już opublikowany przez nas pod koniec kwietnia 2023 r. ranking najmniej usterkowych aut przyniósł mnóstwo niespodzianek, które zadały kłam wielu stereotypom. Nietrudno się domyślić, że jego odwrotność – czyli zestawienie najbardziej awaryjnych samochodów – też epatuje sensacjami.
Ranking jest częścią Narodowego Auto Testu, organizowanego przez Auto Świat cyklicznie od 2005 r. W najnowszej edycji wzięło udział aż 37 tys. osób, co daje bardzo reprezentatywny obraz polskiej motoryzacyjnej rzeczywistości.
Aby uniknąć "zakłóceń", w zestawieniu nie uwzględniliśmy marek i modeli, dla których wypełniono mniej niż odpowiednio 100 i 50 ankiet. O kolejności decydował wyrażony w procentach wskaźnik usterkowości – im wyższy, tym gorzej. Z kolei trwałość podzespołów respondenci oceniali w skali od 1 do 5. No to chyba pora poznać wyniki, prawda?
Ranking najbardziej awaryjnych marek aut
Bez zbędnych wstępów, od razu przechodzimy do rzeczy. Pierwszą dziesiątkę najbardziej awaryjnych marek motoryzacyjnych tworzą...
- Chrysler: 10,38
- Renault: 8,79
- Opel: 8,48
- Citroen: 8,39
- Peugeot: 8,35
- Fiat: 8,17
- Chevrolet: 8,08
- Alfa Romeo: 8,06
- BMW: 7,91
- Ford: 7,77
Pierwsze, co się rzuca w oczy, to wyraźna "przewaga" pierwszego Chryslera nad drugim w rankingu Renault. Drugie – to aż trzy francuskie marki, i to nie pierwszej dziesiątce, ale w Top 5! Po trzecie, cztery marki w "czołowej" szóstce należą do tego samego koncernu – Stellantis (Opel, Citroen, Peugeot i Fiat). W pierwszej dziesiątce mamy też trzy marki niemieckie (do takich zaliczamy również Forda) i dwie włoskie.

Chrysler PT CruiserŹródło: Chrysler
Zaskakuje również wysoka, dziewiąta lokata BMW. Dla porównania: Audi jest cztery pozycje dalej (13.), a Mercedes znalazł się na 16. miejscu. Volvo jest 19., ale i tak z każdym z tych graczy premium wygrywa budżetowa Dacia, które zajmuje 23. lokatę. Czy ta wysoka pozycja Dacii wynika z wieku aut tej marki? Przecież jej modele potrafią być często o 10-15 lat młodsze od części eksploatowanych w Polsce Audi, BMW, Mercedesów i Volvo.
W Top 10 nie ma żadnego gracza z Azji. Najwyżej sklasyfikowana marka japońska znalazła się na 15. miejscu (to Subaru), zaś koreańska – "dopiero" na 21. (Kia). Czy podobnie jest w przypadku modeli?
Ranking najbardziej awaryjnych aut
Na podstawie opinii 37 tys. czytelników Auto Świata powstał również ranking najbardziej podatnych na usterki modeli. Oto pierwsza dwudziestka:
- Renault Espace: 13,15
- Peugeot 407: 12,22
- Citroen Xsara Picasso: 12,14
- Mercedes klasy S: 11,96
- Fiat Bravo: 11,75
- Peugeot Partner: 11,68
- Peugeot 207: 11,21
- Opel Zafira: 10,63
- Alfa Romeo 159: 10,62
- Renault Laguna: 10,47
- Peugeot 206: 10,45
- Volkswagen Sharan i Opel Vectra: po 10,43
- Volvo XC70: 10,41
- Volvo V50: 10,39
- Citroen C4: 10,12
- Renault Grand Scenic: 9,87
- Renault Scenic: 9,81
- Seat Alhambra: 9,71
- Volkswagen Golf Plus: 9,66
- Saab 9-3: 9,64

Renault Espace (piąta generacja; 2014-2022)Źródło: Renault
Niestety, także w rankingu modeli Francja wypadła… no już sam widzisz, jak. Pierwsza trójka to wyłącznie samochody tamtejszych producentów, w Top 10 stanowią większość (sześć), a w Top 20 – połowę.

Mercedes klasy S (piąta generacja; kod W 221; 2005-2013)Źródło: Mercedes-Benz Group
Szokuje wysoka pozycja Mercedesa klasy S, zwłaszcza że w tej samej edycji Narodowego Auto Testu ten luksusowy samochód zajął pierwsze miejsce w rankingu zadowolenia z użytkowania.
Za to świetnie wypadły SUV-y. Najbardziej awaryjny z nich zajął "dopiero" 31. miejsce – to Subaru Forester. Jeszcze lepiej spisały się samochody z Japonii i Korei. Najbardziej usterkowy model z Kraju Kwitnącej Wiśni sklasyfikowano na 22. lokacie (mowa o Hondzie Accord), a z Korei – na 34. pozycji (Kia Sorento). A jakie są najbardziej zawodne samochody w kluczowych segmentach?
- Auta miejskie: Peugeot 207 (miejsce w klasyfikacji generalnej: 7)
- Auta kompaktowe: Fiat Bravo (5)
- Auta klasy średniej: Peugeot 407 (2)
- Auta klasy wyższej: Volvo XC70 (13)
- Auta luksusowe: Mercedes klasy S (4)
- SUV-y: Subaru Forester (30)
- Minivany: Renault Espace (1)
Spójrzmy teraz na wyniki poszczególnych marek. Oto najbardziej usterkowe modele kluczowych graczy (w nawiasach ponownie miejsce, jakie uzyskały w klasyfikacji generalnej).
- Alfa Romeo: 159 (9)
- Audi: 80 (31)
- BMW: seria 3 (23)
- Citroen: Xsara Picasso (3)
- Dacia: Duster (84)
- Fiat: Bravo (5)
- Ford: Mondeo (24)
- Honda: Accord (22)
- Hyundai: i30 (82)
- Kia: Sorento (34)
- Mazda: 6 (44)
- Mercedes: klasa S (4)
- Mitsubishi: Lancer (55)
- Nissan: Note (87)
- Opel: Zafira (8)
- Peugeot: 407 (2)
- Renault: Espace (1)
- Seat: Alhambra (18)
- Skoda: Fabia (29)
- Subaru: Forester (30)
- Suzuki: Grand Vitara (53)
- Toyota: Yaris (81)
- Volkswagen: Sharan (12)
- Volvo: XC70 (13)
Jak widać, "drożej" wcale nie oznacza "mniej awaryjnie". Wiele samochodów w tym zestawieniu plasuje się przecież całkiem wysoko w gamach modelowych swoich producentów, jak choćby Alfa Romeo 159, Dacia Duster, Ford Mondeo, Honda Accord, Kia Sorento, Mazda 6, Peugeot 407, Renault Espace, Subaru Forester lub Volkswagen Sharan.
Ranking najbardziej awaryjnych podzespołów wg marek aut:
Skoro znamy już marki i modele, które czytelnicy Auto Świata wskazali jako najbardziej usterkowe, pora przejść do odpowiedzi na pytania, kto firmuje najbardziej podatne na awarie kluczowe podzespoły, jak np. silnik, zawieszenie czy układ elektryczny.
O kolejności decydowała średnia z ocen przyznawanych przez Respondentów Narodowego Auto Testu, przy czym "1" oznaczało, że usterka danego podzespołu zdarzała się bardzo rzadko lub wcale, zaś "5" – bardzo często. Zacznijmy od...
Układ elektryczny/elektronika
- Renault: 1,95
- Peugeot: 1,90
- Jeep: 1,86
Silnik
- Chevrolet: 1,74
- Peugeot: 1,71
- Volkswagen: 1,68
Skrzynia biegów
- Chevrolet: 1,69
- Chrysler: 1,55
- Hyundai i Mercedes: po 1,47
Zawieszenie
- Chevrolet: 1,84
- Mercedes i Renault: po 1,82
- Citroen: 1,81
Układ kierowniczy
- Chevrolet: 1,58
- Mercedes i Suzuki: po 1,46
- Renault: 1,42
Układ hamulcowy
- Chevrolet: 1,63
- Opel: 1,61
- Mercedes: 1,59
Karoseria
- Mercedes: 1,84
- Mazda: 1,81
- Volkswagen: 1,80
Negatywnym bohaterem jest Chevrolet, "wygrywając" w aż pięciu dyscyplinach na siedem. Paradoksalnie najbardziej usterkowa marka aut w najnowszym Narodowym Auto Teście, czyli Chrysler, pojawia się jedynie raz – na drugim miejscu w "skrzyni biegów".
Zaskakująco dużo miejsc w czołowych trójkach zebrał bardzo ceniony w Polsce gracz premium, czyli Mercedes. Według respondentów Narodowego Auto Testu ta firma ma najbardziej podatne na usterki karoserie. Gracz ze Stuttgartu zajął też 2-krotnie drugie miejsce (zawieszenie i układ kierowniczy) oraz dwa razy trzecią lokatę (skrzynia biegów i układ hamulcowy).
Nawet japońskie marki, które bardzo dobrze wypadły w ogólnym rankingu, dwa razy trafiły na "czołowe" miejsca zestawień usterkowości kluczowych podzespołów. Mazda zajęła drugą pozycję za "karoserię", Suzuki tę samą lokatę, ale już w kategorii "skrzynia biegów". Za to tylko raz pojawia się marka koreańska – to Hyundai i jego trzecie miejsce w "skrzyni biegów".
A jak pod względem awaryjności najważniejszych elementów wypadają poszczególne modele? Tu też dwóm legendom spadną korony z głowy, a w jednym zestawieniu znajdzie się najmniej spodziewany samochód.
Ranking najbardziej awaryjnych podzespołów wg modeli aut:
Zasady przyznawania punktów, ich skala oraz kategorie były takie same jak w przypadku podzespołów marek. Czyli znów zaczynamy od…
Układ elektryczny/elektronika
- Fiat Panda: 2,40
- Peugeot 207: 2,33
- Volvo S40: 2,27
Silnik
- Peugeot 308: 2,38
- Peugeot 207 i Peugeot 3008: po 2,33
- Volkswagen Transporter: 2,26
Skrzynia biegów
- Peugeot 207: 2,50
- Audi Q5: 2,05
- Citroen Xsara Picasso: 1,76
Zawieszenie
- Mercedes klasy S: 2,39
- Peugeot 206: 2,38
- Peugeot 207: 2,24
Układ kierowniczy
- Peugeot 207: 1,92
- Mercedes klasy S: 1,85
- Fiat Panda: 1,80
Układ hamulcowy
- Peugeot 207: 2,06
- Kia Rio: 2,00
- Audi A8: 1,94
Karoseria
- Volkswagen Transporter: 2,48
- Volkswagen Golf Plus: 2,47
- Citroen Xsara Picasso: 2,43
I znów Francja wypada blado, przy czym największym przegranym jest Peugeot 207, który, według respondentów Narodowego Auto Testu, ma najbardziej usterkową skrzynię biegów oraz układy kierownicze i hamulcowe. Mało tego, sama marka Peugeot "triumfuje" w czterech dyscyplinach na siedem.

Peugeot 207Źródło: Peugeot
I znowu szokuje luksusowy Mercedes klasy S, który ma najbardziej awaryjne zawieszenie i jednocześnie zajął drugą lokatę w "układzie kierowniczym". Kolejną wielką niespodzianką jest trzecie miejsce również luksusowego Audi A8 w "układzie hamulcowym".
A największe zaskoczenie? To Kia Rio. Jak to? Dlaczego? Bo w tej samej edycji Narodowego Auto Testu Kia Rio zajęła pierwsze miejsce w rankingu najmniej awaryjnych modeli, więc jej druga pozycja w hamulcach to duża niespodzianka.