Niemieckie? Japońskie? Koreańskie? A może włoskie lub francuskie? Które auta są najmniej awaryjne? Tylko w "Auto Świecie" poznasz rankingi marek i modeli stworzone na podstawie informacji zebranych od 37 tys. polskich kierowców. Pora zweryfikować odwieczne stereotypy – zwłaszcza że niespodzianek jest mnóstwo.
Foto: Standret / Shutterstock
Serwis samochodowy - zdjęcie ilustracyjne
Przedstawiamy najmniej awaryjne marki i modele samochodów. To wynik Narodowego Auto Testu — badania przeprowadzonego wśród 37 tys. czytelników Auto Świata
Marka numer jeden i najmniej awaryjny model mają sporą przewagę nad rywalem z drugiego miejsca
Trzy najmniej awaryjne marki pochodzą z tego samego kraju, a osiem firm w Top 10 – z jednego kontynentu
Odpowiadamy też na pytanie, kto produkuje najmniej awaryjne silniki, zawieszenia, układy elektroniczne i inne kluczowe podzespoły
Partnerem komercyjnym badania Narodowy Auto Test jest Volkswagen Financial Services
Niezawodność samochodów to znakomita pożywka – dla mitów, sensacji i stereotypów. My wiemy, jak jest naprawdę. W ramach Narodowego Auto Testu aż 37 tys. polskich kierowców podzieliło się z "Auto Światem" opiniami o własnych pojazdach. Na podstawie tak ogromnej bazy danych opracowaliśmy wiarygodny ranking niezawodności – marek, modeli i kluczowych podzespołów.
Aby uzyskać maksymalną wiarygodność badania, nasz ranking nie objął marek, na temat których wypowiedziało się mniej niż stu czytelników "Auto Świata" i modeli, dla których zebraliśmy mniej niż 50 ankiet.
Prawdę powiedziawszy, spodziewaliśmy się, że ranking rozbije kilka mitów, ale nie przypuszczaliśmy, że będzie ich aż tak wiele. Niespodzianek i sensacji jest mnóstwo. Zaczynamy?
Ranking niezawodności Auto Świata: marki samochodów
O miejscu w pierwszej dziesiątce decydował wskaźnik awaryjności – im wyższy, tym gorzej. Zanim przejdziemy do wniosków, czas poznać dziesięć najmniej awaryjnych marek samochodów według 37 tys. czytelników "Auto Świata":
Lexus: 3,50
Toyota: 5,48
Suzuki: 5,60
Hyundai: 5,71
Nissan: 5,94
Dacia 6,01
Mitsubishi: 6,08
Kia: 6,11
Honda: 6,42
Volvo: 6,94
No i mamy kontener sensacji. W Top 10 są tylko dwie marki z Europy, przy czym rumuńska Dacia ma całkiem sporą przewagę nad szwedzkim Volvo. Mało tego, w pierwszej dziesiątce nie ma ani jednego producenta z Niemiec.
Foto: Toyota
Lexus: najbardziej niezawodna marka samochodów w najnowszej edycji Narodowego Auto Testu
Pierwsza trójka to same firmy japońskie, pierwsza piątka – wyłącznie marki z Azji. Nie koniec na tym: w czołowej dziesiątce jest aż ośmiu azjatyckich graczy.
Zaskakuje mała liczba marek premium; są tylko dwie – jedna otwiera, druga zamyka Top 10, przy czym Lexus ma prawie dwa razy lepszy współczynnik niezawodności od Volvo.
Jeśli wyjrzymy poza pierwszą dziesiątkę, to okaże się, że najwyżej notowany niemiecki producent – Mercedes – zajął dopiero 13. miejsce, najlepszą firmę z Włoch (Alfa Romeo) znajdziemy na 21. lokacie, a z Francji – aż na 24. pozycji (mowa o Peugeocie).
Jeszcze ciekawiej wygląda konfrontacja rankingu niezawodności z listą najbardziej cenionych marek z tej samej najnowszej edycji Narodowego Auto Testu. W obu zestawieniach pierwsze miejsce zajął Lexus, co daje mu prawdziwą supremację, ale dalej rozbieżności są dużo większe. Oto pięć najwyżej ocenionych marek, w nawiasie zaś miejsce, które dana firma uzyskała w rankingu niezawodności:
Lexus (1)
Jeep (15)
Alfa Romeo (21)
Mazda (12)
Volvo (10)
Spójrzmy teraz na pierwszą 20. najmniej awaryjnych modeli. Tutaj też dochodzi do sporej dominacji jednego gracza, ale to gracz już zupełnie innego kalibru.
Ranking niezawodności Auto Świata: modele samochodów
Bez wstępów przechodzimy do zestawienia. A w nim prowadzi…
Kia Rio: 2,52
Skoda Karoq: 3,28
Lexus RX: 3,33
Renault Kadjar: 3,39
Honda HR-V: 3,67
Kia Venga: 3,70
Ford Kuga: 3,82
Hyundai i20: 3,93
Nissan Micra: 3,95
Suzuki Swift: 3,96
Toyota Camry: 4,03
Kia Sportage: 4,04
Opel Mokka: 4,07
Volkswagen T-Roc: 4,21
Mitsubishi ASX: 4,26
Toyota: C-HR: 4,28
Volkswagen Tiguan: 4,32
Volvo XC60: 4,55
Hyundai Tucson: 4,61
Volvo XC90: 4,64
Wygrywa skromna Kia Rio, i to ze znaczącą przewagą nad drugim i trzecim samochodem. Zaskakujące, ale w pierwszej dziesiątce jest aż pięć miejskich samochodów, zaś w czołowej dwudziestce – 14 SUV-ów. Na dodatek Azja znowu wygrywa z Europą. W Top 20 najwięcej jest modeli marek japońskich (siedem) i koreańskich (pięć). Mało tego, w pierwszej dwudziestce znalazły się zaledwie trzy auta premium, z czego dwa – Volvo XC60 i Volvo XC90 – na samym jej końcu (miejsca 18. i 20.)
Foto: Kia
Kia Rio (trzecia generacja; 2011-2017)
Intrygujące, że auta zbliżone do siebie technicznie nie zajmują zbliżonych pozycji. Kia Rio jest pierwsza, ale spokrewniony z nią Hyundai i20 – dopiero ósmy. Kia Sportage uplasowała się na 12. miejscu, Hyundai Tucson znalazł się siedem lokat dalej. Czy Kia z podobnych podzespołów po prostu potrafi zrobić trwalsze auto niż należący do tego samego koncerny Hyundai? A może właściciele Kii są bardziej wyrozumiali dla swoich samochodów?
Spójrzmy teraz, jak wyglądają najmniej awaryjne modele w najpopularniejszych segmentach. W nawiasie podajemy miejsce, które dany samochód zajął w klasyfikacji generalnej.
Auta miejskie: Kia Rio (1)
Auta kompaktowe: Skoda Rapid (21)
Auta klasy średniej: Toyota Camry (11)
Auta klasy wyższej: Mercedes klasy E (62)
SUV-y miejskie: Opel Mokka (13)
SUV-y kompaktowe: Skoda Karoq (2)
SUV-y klasy średniej: Volvo XC60 (18)
SUV-y klasy wyższej: Lexus RX (3)
Minivany: Kia Venga (6)
Foto: Skoda
Skoda Karoq
37 tys. polskich kierowców odpowiedziało także na pytanie "Jeśli twój samochód miewa usterki, to czego one dotyczą". Każdy z respondentów mógł przyznać od jednego do pięciu punktów kluczowym podzespołom, przy czym jeden punkt oznaczał, że usterka występuje bardzo rzadko lub wcale, a pięć punktów, iż pojawia się bardzo często.
Kto zatem produkuje niezawodne silniki, zawieszenia, nadwozia, skrzynie biegów oraz elektronikę?
Ranking niezawodności Auto Świata: podzespoły samochodowe
I znowu dominuje jeden producent. Oto pierwsze trójki w poszczególnych "dyscyplinach" (po dwukropku średnia ocena; im niższa, tym lepiej)
Układ elektryczny/elektronika
Lexus: 1,06
Subaru: 1,27
Mitsubishi: 1,31
Silnik
Lexus: 1,07
Honda: 1,25
Mitsubishi: 1,28
Skrzynia biegów
Lexus: 1,07
Jeep: 1,16
Nissan: 1,20
Zawieszenie
Lexus: 1,16
Dacia: 1,36
Toyota: 1,45
Układ kierowniczy
Lexus: 1,07
Volvo: 1,19
Dacia i Seat: po 1,22
Układ hamulcowy
Lexus: 1,14
Dacia: 1,28
Alfa Romeo: 1,30
Karoseria
Lexus: 1,19
Volvo: 1,25
Jeep: 1,37
No i mamy kolejne zaskoczenia. Volvo dwa razy zajmuje drugie miejsce – tak samo jak Dacia. Lexus wygrywa w każdej kategorii. Pierwsze trójki w "silniku" i "układzie elektrycznym/elektronice" składają się wyłącznie z japońskich marek. W żadnej z wymienionych kategorii w pierwszej trójce nie znalazł się ani jeden producent z Niemiec.
Foto: Toyota
Lexus RX (czwarta generacja: 2015-2022)
A jakie modele triumfowały w poszczególnych "dyscyplinach"?
Układ elektryczny/elektronika: Lexus RX i Toyota Camry (po 1,00)
Silnik: Honda HR-V, Hyundai ix35 i Kia Venga (po 1,00)
Skrzynia biegów: Audi A8, Honda HR-V, Honda Jazz, Kia Venga, Lexus IS, Mitsubishi Lancer, Nissan Micra, Opel Mokka, Peugeot 5008, Suzuki Swift, Suzuki Vitara i Volvo V60 (po 1,00)
Zawieszenie: Lexus RX i Skoda Karoq (po 1,00)
Układ kierowniczy: Citroen C3, Dacia Sandero, Honda HR-V, Hyundai Tucson, Kia Venga, Lexus RX, Nissan Micra, Suzuki Swift, Toyota Corolla Verso, Toyota Camry, Volvo V60 i Volvo XC60 (po 1,00),
Układ hamulcowy: Lexus RX (1,00)
Karoseria: Hyundai ix35, Lexus RX i Renault Kadjar (po 1,00)
No i znowu dominuje Lexus, tym razem za sprawą SUV-a RX, który zdobył najwyższą możliwą ocenę w sześciu z siedmiu kategorii. Świetnie wypadły także Honda HR-V i Kia Venga (po trzy triumfy) oraz Hyundai ix35 (dwa zwycięstwa). No i co, naprostowaliśmy kilka stereotypów?